• Lisa1976

När firas Halloween i år?

Hej! Halloween är du 31/10. En måndag. Ska/kan ungarna skickas ut då?
    Har ingen lust att ha ungar ringandes på dörren en måndagskväll och jag har ingen lust att mina ungar käkar godis på en måndag.
    Kan man fira den 29/10? Är det ok? Eller 4/11??

• Svar på tråden När firas Halloween i år?
  • Duckan

De flesta jag känner skickar ut sina ungar den dag som passar de bäst, oftast en lördag i anslutning till 31 okt.
    Märkligt för mig. Man kan väl inte ta över en tradition och sen lägga den på valfritt datum? Blir ett jädra spring för de stackare som bor i ett område med mycket barn om de ska olika dagar.

• sextiotalist

Om man nu ska envisas med att följa den där importerade historian så ska man göra det rätt, det är den 31/10 och inget annat datum.
    Allhelgonahelgen som är helgen efteråt är helt fel helg att skicka ut ungar eftersom det är för många en helg då man minns sina döda släktingar och vänner.

Och kom ihåg, det är bara en minoritet som firar den amerikanska/irländska traditionen som Hallowen. De flesta gör det inte.

Här har vi varken pumpor eller godis hemma

• Minimalen

Du vill inte ha ungar som springer på en måndag men jag vill inte ha ungar som ränner fel datum. Så jag kommer inte handla godis förrän 31/10 och jag garanterar att det inte finns så mycket som en smula kvar till helgen efter.

• fembarnsmamman

Vi har nog gjorde lite både och. Helgen i anslutning - dock INTE allhelgona! - eller rätt dag. Nu är mina barn för stora för att vilja gå, men jag brukar ladda med roliga treats att kunna ge ut till de som (eventuellt) kommer hit. Något år har det bara knackat på dörren en eller två gånger, andra år har det kommit barn i kanske fem omgångar. Inte så stor anstormning alltså. Men det är roligt att ha gjort något extra, reaktionerna blir både äcklade och glada!

Jag har t ex köpt chokladdragerade russin och lagt i egna påsar, med egen etikett; häxvårtor. Eller minimarschmallows har blivit spökbajs. Hahaha!! Blodiga popcorn är också en idé. Eller att linda in klubbor i orange creppapper och måla pumpamönster på. Eller linda in dem i svart papper och göra ben av piprensare, så det blir spindlar. 

Fast nu var det ju inte sådant du efterlyste... ;)

• Dixie

Halloween är ju den 31, och den 4 nov är det Allahelgonsdag, vilket inte passar för att tigga godis - kan tänka mig att många går runt den 29, men tycker inte det är särskilt ok att skicka ut barnen att tigga godis!

• Duckan

Min svägis drog en google och fick detta svar på nätet. Jag har inte hört talas om den "regeln", men det kanske är nåt svenskt påfund?

Enligt internet firar man halloween fredagen före den första lördagen i november. Vilket bör betyda fredag 4/11 i år.

• sextiotalist
    Duckan skrev 2016-10-12 15:33:33 följande:

Min svägis drog en google och fick detta svar på nätet. Jag har inte hört talas om den "regeln", men det kanske är nåt svenskt påfund?

Enligt internet firar man halloween fredagen före den första lördagen i november. Vilket bör betyda fredag 4/11 i år.

Det är inte hallowen, det är allhelgonhelgen, som är en helt annan sak.
    http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=-Halloween
    http://www.kalender-365.se/helgdagar/halloween.html
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Alla_helgons_dag
  • Duckan
    Det låter mycket mer rimligt sextiotalist!! Svägis är inte korkad, men nu fick hon det om bakfoten minsann.
  • Jennie med ie

Halloween är dagen (aftonen) före allhelgonadagen. Allhelgonadagen är 1 nov, alltså är Halloween 31 okt. Alla helgons dag är däremot alltid en lördag, och därmed olika datum (mellan 31 okt och 6 nov om jag minns rätt)

TS. Till skillnad från många andra vet du ju när Halloween är. Alltid en början Och ska man fira liksom för sig själva så kan man ju fira när som helst, på självaste julafton om man så vill. Ska man däremot blanda in kreti och pleti i sitt firande (vilket jag f ö inte tycker, att gå till de man känner och vet uppskattar det räcker) så bör man hålla sig till just den dagen Halloween faktiskt är. I år förväntar jag mig dock att det springer runt trickortreatare både helgen före, måndagen och helgen efter. Inte ungarnas fel...

• Perfransyd

Håller med de flesta att 31:a är det som gäller. För er som inte vill ha besök kan jag tipsa om att hänga en vänlig lapp på dörren eller brevlådan som säger att ni inte önskar besök. Kom ihåg att alla barn inte gärna läser (även om de kan) så gör en överkryssad pumpa eller så. Här finns en mall: trygve.se/blog/halloween

För er som inte vill ha besök
  • sextiotalist
    Perfransyd skrev 2016-10-25 23:39:09 följande:

Håller med de flesta att 31:a är det som gäller. För er som inte vill ha besök kan jag tipsa om att hänga en vänlig lapp på dörren eller brevlådan som säger att ni inte önskar besök. Kom ihåg att alla barn inte gärna läser (även om de kan) så gör en överkryssad pumpa eller så. Här finns en mall: trygve.se/blog/halloween

Eftersom det inte är en allmän tradition med halloween i Sverige så skulle jag nog säga att om ni prompt ska skicka ut barnen så ska de endast gå till de fåtal som har en pumpa utanför. Dvs man ska inte behöva tala om att man inte firar något som inte brukar firas i Sverige
Svar på tråden När firas Halloween i år?