• Rambino

Störs av grannarnas tvättmaskin

Hej!

Vill börja med att säga att jag inte har en aning om ifall jag postar detta rätt, ber om ursäkt i sådana fall. Till saken;

Jag blir galen på våra grannars tvättmaskin som dom kör 3-4 gånger i veckan.

Bor i ett friköpt småhus (kedjehus) och våra grannar har sitt badrum vägg-i-vägg med vårt vardagsrum. Nästan alla väggar i huset är i betong, och ljudet från deras tvättmaskin blir efter en stund nästan öronbedövande inne hos oss. När tvättmaskinen har tvättat klart och dom inte tar ut tvätten (tror att det är så) så kommer det ett ljud två gånger i minuten när den liksom snurrar runt några sekunder och sedan avslutar med en *DUNK* mot väggen. För mig känns det som att sitta i deras badrum med örat mot tvättmaskinen. Det är inte särskilt lyhört här annars.

Jag vill inte vara en gnällig granne som klagar på småsaker, men samtidigt står jag inte ut längre. Jag är ganska ny i det här med hus, då jag tidigare bott i lägenhet och är ganska van med ljud från grannar. Aldrig klagat på någon. Men det här ljudet är som sagt så monotont att det blir öronbedövande.

Det är ett "ungt" pensionärspar som verkar väldigt trevliga när man stöter på dom ute och det sista jag vill är att hamna i luven på dom. 

Känner att jag behöver lite mer kött på benen, det är därför jag skriver här. Vad hade ni gjort? Har ni några tips? 

• Svar på tråden Störs av grannarnas tvättmaskin
  • Dixie

Prata med dem - kanske de kan flytta ut maskinen lite från väggen så hörs det inte så mycket.

• viseversa

Du pratar såklart med dom. Dock kan du inte kräva att dom inte ska ha en tvättmaskin men dom kanske kan flytta den lite.

• Rambino

Det är klart att jag inte tänker kräva att dom ska göra sig av med sin tvättmaskin. Vet inte hur dom annars skulle tvätta sina kläder? Och givetvis har jag planer på att tala med dom. Dock är jag väldigt harig av mig när det kommer till att komma med "kritik" då jag gärna håller mig på god fot med allt och alla.

Kan påtala också att jag är ganska ung. Så jag har liksom ingen erfarenhet utav att ta kontakt med grannar och "gnälla" på ljud.

Hur skulle ni lägga fram det? :)

• Lena

Antagligen kommer den emot er vägg och står lite ojämnt.

• Joo3221414

Kedjehus är väl när husen sitter ihop med ett garage eller annat mellan? Vi har ett kedjehus och vi hör inte ett enda knyst från grannarna. Vet inte hur du ska lösa det dock mer än att du mäste prata med dom. :/

• FuckGoggleAskMe

Jag och min granne har kommit på att om jag sätter på en tvätt klockan 22 eller 23 så störs hon, men däremot störs hon inte om jag tvättar typ klockan 5 eller 6 på morgonen. Allt går att reda ut! Mer normala tider får hon helt enkelt stå ut, och har inte klagat på. Ni kanske kan skruva upp favoritmusiken när det brakar loss hos grannarna?

• EnAnonumius

Många känner inte till att ljud kan fortplanta sig i vägen även från maskiner/högtalare. Många tror att det bara gäller borrmaskiner att de kan ge "ljud in till grannen men inte maskiner/apparater/högtalare som står mot väggen.

Förklara för din granne att maskinen står för nära väggen, och be dem flytta ut den c:a 2dm från väggen så kan det lösa sig med att du får det tyst och lugnt när de tvättar och så kan de tvätta när de passar dem.

Svar på tråden Störs av grannarnas tvättmaskin