• efg

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej! Känner att jag bara skulle vilja skriva av mig lite, ga någon att prata med som är i liknande situation.

När jag försökte bli gravid första gången var det ingen som ville hjälpa oss, och jag fick lura till mig en tid hos gyn för att tillslut få bekräftat det jag misstänkt, pco, ingen ägglossning. Som ryr var fick jag träffa en fantastisk gyn som skrev ut pergotime och jag fick ägglossning! Efter 2 behandlingar pergotime och 1 behandling letrozol blev jag gravid och har idag en son?

Nu vill vi ha syskon och jag behandlar med letrozol igen. Denna månad vet jag dock inte vad som händer, tempen verkar aldrig stiga, ägglossningstesten blir jag inte riktigt klok på nu...

Hur troligt är det att det inte skett någon ägglossning trots att letrozol beh alltid givit äl innan?

Styrkekram till alla er som kämpar!

• efg
    Marie357 skrev 2017-01-16 13:42:25 följande:

Måste berätta..

Har ringt gyn idag och fick snacka med bm gällande spermaprovet, och vad hon kunde läsa av så verkade det vara okej, men vi fick ändå boka tid för att komma till gyn för att snacka om utseende, antal, rörlighet m.m

Vi ska dit den 31/1 klockan 9.

Men frågade ändå om jag får börja med ny omgång med Letrozol i väntan på besöket ifall min mens kommer. Hon skulle kolla med gyn och återkomma senast imorgon... Hoppas för då borde man ju verkligen fatta att det är okej resultat på spermaprovet.. 

Förstår din ovisshet, den är det värsta. Tycker de ändå låter som att spermiekvaliteten är fullt funktionsduglig annars borde de sagt något! Men kanske har de några tips och råd kring hur de skulle kunna bli ännu bättre! Håller tummarna iaf!

Jag var själv tvungen att ringa gyn pga osäkerhet om jag haft äl eller ej, cd 29 idag och fick en tid redan imorgon för att komma in så de känns skönt att få svar!
  • efg

Var hos gyn idag cd30 idag och hon kunde iaf bekräfta att jag haft al men kunde se ytterligare en äggblåsa. Hon ansåg att jag för äl lite onödigt sent också som ja förstod det (tidigast dag 19, men mycket senare också) så nästa dos om det inte tar sig denna gång blir dubbel dag 5-9 samt att vi bokar in ett ul CD 14/15 för att checka läget. Känns skönt att få lite mer koll och hjälp från gyn och kunna slappna av mer kring äl tester och temp som just nu bara gjort mig mer förvirrad än avslappnad om man säger så!

• efg

Jag var på vul i fredags CD15 och hade massa äggblåsor Beräknad äl inom ett par dagar sa gyn men de verkar inte skett ännu enligt äl test eller temperatur...

Är det någon som föresten vet hur bra det glidmedel de använder vid vul är för spermiernas framkomst?

• efg
    Nykär15 skrev 2017-02-20 10:52:37 följande:

Tack!

En fin blåsa på 20 mm på höger sida och sen två mindre på 14 respektive 15 mm på vänster. Slemhinnan var fin och treskiktad. Ska ta ÄL-sprutan på onsdag på CD12. Var ingen överhängande risk att de två mindre skulle mogna tillräckligt så de släpper vilket är skönt. 

Är väldigt skönt att inte behöva ta ÄL-tester just nu, ger mindre stress att tolka in en massa. 

Ingen aning..men tror det ska vara rätt neutralt eftersom det skulle vara konstigt om de använde något som var hämmande för spermierna när de jobbar inom fertilitet. 

Du säger att det var massa äggblåsor, hur stora var de? Och fick du ha sex om det var så många mogna? Har du enkel eller dubbeldos?

Är första dubbelkuren jag tar nu eftersom jag min cykel varit så lång med enkelkur endast.

Inte helt säker men tror de var ca 8 blåsor på ena sidan och kanske fem på andra men de var inte så stora, en lite större på vardera sida var på den största på 18 mm på ena sidan trodde hon skulle släppa inom några dagar. Gyn sa att vi skulle ha sex varannan dag så nej inget sexförbud. Skulle ändå inte lyssna om ja hade "sexförbud" då flerbörd inte är något som skrämmer mig :)
  • efg
    Nykär15 skrev 2017-02-20 12:41:56 följande:

Oj starkt svar ändå på dubbeldosen då! Förra månaden hade jag en på varje sida på 20 resp 23 mm efter dubbeldos. Nu kunde man se några fler små i varje äggstock, det såg man inte sist, Men de var ju inte i närheten av att mogna iaf, så tre aktiva varav den på 20 mm skulle vara den som kan tänkas släppa.

Jag är inte orolig över att få fler än ett barn heller, men orolig över riskerna att ex ett ägg inte utvecklas bra, att det då ska påverka det andra osv. Att det skulle bli problem om ett visar sig vara skadat eller ej friskt på ex KUB/rul och man då inte kan påverka utan att det påverkar det friska osv...så därav hoppas jag det bara blir ett barn...kommer vara sjukt orolig ändå efter mf och MA känner jag....

Det är första gången jag får göra vul innan äl så vet inte hur det varit de andra gångerna. Jag äter också dag 5-9 vilket ja förstått kan påverka olika.

På vilket sätt menar du ang dåliga ägg? Att ev det ena barnet från ett dåligt ägg skulle påverka det andra barnet också? Min gyn har inte pratat alls om sånt här med mig...
  • efg

Jag förstår hur ni menar med att flerbörd kan medföra större risker men som jag ser det så känns det inte som det finns någon anledning att oroa sig specifikt för att de ska bli fler än 1 då det fortfarande inte är så vanligt och speciellt tvillingar som Isf är vanligaste flerbörden brukar inte medföra så stora komplikationer i den skalan att det får mig att inte ens försöka bli gravid. Att äggen dessutom Skulle vara "dåliga" bara för att där är fler, finns det något belägg för det?

Tycker också de är så avået de hår med ägglossningen , nu har jag ju fortfarande inte fått ett pos utslag på lh testen en ja vet ju att de är på g här omkring så vi försöker varannan dag men pressen blir för stor så igår tex blev det inget avslut fram hans sida vilket så klart gör att an blir lite orolig att missa denna cykel..

• efg
    Nykär15 skrev 2017-02-21 10:50:39 följande:

Nej äggen blir inte sämre för att de är fler, är inte alls så jag menade. Men ibland blir man ju gravid och av någon anledning blir det missfall. Jag har ju hellre ett missfall ensamt än att det skulle ske när det är ytterligare ett befruktat ägg därinne som då riskerar att blöda ut det med när något händer. 

Det är ju dubbel risk att något händer när man är gravid med två. Ex om man gör KUB, vi hade avbrutit om barnet har någon trisomi, men tänk om ena har det och andra är friskt? Det blir så många mer saker att ta hänsyn och oroa sig för känner jag, men var och en får ju känna efter själv. Risken vid stimulering är ju något större att det ska bli mer än en, det är jag ju redan medveten om. Men skulle inte medvetet vilja hoppas eller chansa på fler...därav övervakas man ju med UL med, nu vet jag att bara ett av äggen är tilltäckligt moget för att släppa när jag tar Ovitrelle så känner mig inte så orolig.

Ja men då hänger jag med! :) jag känner mig dock inte orolig för ex trisomi i förhand då vi egentligen inte har några anlag för det (men fick hyfsat dåliga siffror när sonen va i magen) utan tänker att de känns iaf bättre att åtminstone ha försökt bli gravid varje äl än att skippa för att risken att eventuellt något skulle ske finns, vill inte tänka negativt från början liksom :)

Det är so. Sagt första gången jag fått göra vul inför äl i samband med letrozol och har fått gå helt på känsla, äl test osv tidigare cykler så min gyn verkar inte heller varit så orolig. Men eftersom det ändå verkar bli en lång cykel trots dubbelkur så känner ja mig lite besviken på att ja inte fått testa ovitrelle. Har börjat fundera på att söka mig till någon annan klinik för att kanske få bättre uppföljning på behandlingen än ja fått hittills
  • efg
    Nykär15 skrev 2017-02-21 16:24:11 följande:

Ja kan ju vara värt byta om man inte känner man får bra uppföljing. Här ger de inte Ovitrelle om man har mer än två stora blåsor just för att inte ta några risker. När man ska lossa själv är risken mindre att fler lossar.

Klart man ska vara positiv!

Ja jag får känna efter lite ifall jag vill söka mig vidare eller om ja ska köra på detta ett tag till. Gick ju så bra när jag skulle bli gravid första gången så är lite besviken över att behandlingen inte är lika effektiv denna gång.

Idag har jag inte tagit några äl test eftersom de är slut och de nya inte hann komma i posten. Känns både skönt att inte testa samtidigt som de känns lite frustrerande att inte se ifall ja skulle fått positivt utslag idag
  • efg

Grattis till dig som plussat! Önskar dig all lycka till!

Idag, äntligen! CD20 fick jag solklart positivt lh test så nu återstår bara att försöka mysa så de kan ge resultat!!

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera