• orzia1

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Marie357 skrev 2016-11-30 06:53:20 följande:

Vad hände egentligen...? Igår efter att jag hade skrivit började jag få superont... Och hade det ändra fram till kvällen. Förmodligen ägglossning redan nu på dag 13. Blir tidigare och tidigare för varje cykel med Leteozolet för mig.

Gyn som jag var hos i måndags sa att v skulle ej köra i måndags utan att ha sex tisdag och torsdag, vi hade sex igår, men jag tror det är kört denna omgången. Är ju inte lönt att vi har sex igen, men än om vi skulle vara sugna. FAN OCKSÅ!

Oj, varför rekommenderar de bara sex varannan dag? När jag tagit pergotime så har de alltid sagt att ha så mkt sex under hela månaden som ni vill. Har det att göra med kvalitén på sperman? Tänker om den mår bäst om man kör varannan dag?
  • orzia1
    Elle85 skrev 2016-11-29 20:59:13 följande:

Hej!

Jag förlorade min son i v.28 i mars. Försökte bli gravid igen några månader efter, gick till en gynekolog som konstaterade att min ägglossning inte fungerar eller är svag efter förlossningen. Har börjat letrozol och lutinus denna månaden! Bim på torsdag! Jag behöver ett plus för att få lite ljus i mörkret! Håller tummarna för alla härinne!

Beklagar, jag förlora också mitt första barn i magen och förstår så vad du menar. Sen tog det (av olika anledningar) ca 2,5 år tills vi blev gravida igen.

Hoppas att ni får plus fort och att allt går vägen denna gången. Vid ett plus så kräv tätare kontroller. Jag förlora mitt i moderkaksavlossning och sen fick jag lite med barn nr 2 men hade fler kontroller inbokade innan det hände. Sen med nr 3 så var det inga problem med mer kontroller på spev mvc.

Kram på dig
  • orzia1
    Malin 845 skrev 2016-11-30 06:59:21 följande:

Ja jag testade med stickor igen, men den visar bara en svag skugga. Tog även clearblue digital i morse som var negativ, då borde det väl vara kört? :/ är på äl+13.

Jag är ju en sån som testar typ en miljon ggr... Så kört är det ju inte förrän du fått mens. Hoppas du får ett plus. När är bim?
  • orzia1
    Marie357 skrev 2016-11-30 09:05:03 följande:

Det är enligt min gyn en bra koncentration på spermierna så därför kör vi på varannan dag. Fast vi har ju inte testat hans spermier ännu, men tar det sig inte denna gången (vilket jag ej tror det gör då vi nog missade precis) så ska det ju skickas remiss för att kolla sperma.

Har de kollat din mans spermier?

Nej inte han jag nu är gift med. Men min förra sambo testa de spermierna på men sen när jag och min nya man skulle börja så ringde jag gyn o sa att jag har problem med ägglossningen och så fick jag pergotime utskrivet direkt. (Vi försökte lite innan utan tabletter)

Men överlag så är de inte så noga här där jag bor. Har ätit mängder av tabletter utan att gå på vul och kolla antal blåsor osv... När jag började med pergotime så fick jag lämna blodprov tre ggr och göra ett vul.. Sen fick jag göra ett vul när de höjt dosen men inget mer sen. Och de skriver ut så jag har 3-6 månaders förbrukning. Nu drabbas vi ju tyvärr av en del tidiga mf men har nu sett i min journal att en dr rek lite olika behandlingar vid en ev graviditet. (Behandlingar som vi efterlyst men som en dr har nekat) så nästa gång vi får plus så ska jag kräva blodförtunnande och en annan tablett...

Men som med mkt annat inom sjukvården så är det så olika hur man gör i de olika delarna av landet.
  • orzia1
    pimpim78 skrev 2016-12-03 15:37:11 följande:

Var i dag på vul på sophiahemmet, tydligen var det 3 ägg som mognat så de ville inte ge mig nån äl spruta eller göra en insemination.Nu vet jag inte om vi skall våga försöka själva hemma ändå. Chansen / risken att 3 ägg skulle släppa spontant samt att 3 ägg skulle befruktas samt att 3 ägg slutligen skulle fästa känns ju helt orimlig. Tanken på tvillingar är ok. Känns ju urdumt att ha ätit hormoner och sedan bara strunta i det och få vänta ända till februari till nästa försök.

Någon som varit i liknande situation ?

Har kört på trots vid ett tillfälle när de sa att det kan finnas risk för fler så vi rek ej o köra.. Men jag har ju ätit tabletter i massor i månader utan vul (maxdos) så just här är de inte så noga med uppföljning osv..

Tror ändå risken/chansen för tre är ganska liten. Personligen så hade jag gärna tagit två el tre trots allt vad det innebär med riskgraviditet (har det ändå) osv... Kör på om ni vill.
  • orzia1
    hallonpannkaka skrev 2016-12-03 20:52:52 följande:

Tack! Jag trooor faktiskt att jag plussade imorse men får nog testa ett par gånger till innan jag tror på det :)

Supersvagt utslag på Clearblue Early:

Grattis. Hoppas det blir starkare och starkare
  • orzia1
    hallonpannkaka skrev 2016-12-04 12:31:37 följande:

Tack! Jag blir lite nervös att det inte ska bli starkare, men ett test kan väl aldrig först vara positivt och sen bli negativt när man testar några dagar senare? Eller?

När jag fått mf så har mina streck inte blivit starkare. Varit svaga och sen har jag börjat blöda. Men jag är ju testoman så jag testar alltid mkt och hela tiden. Många mf sker ju så tidigt så hade man inte testat så hade man trott det var mensen.
  • orzia1
    mammaMariiie skrev 2016-12-06 20:11:40 följande:

Det låter ju överkomligt, om man samtidigt försöker fokusera på resultatet ;)

Nu kanske den här frågan är ställd tidigare i tråden, men vet någon hur många försök på rad man får göra letrozol och otrivelle? Hur långt uppehåll måste man göra mellan kurerna och hur många får man äta totalt innan gynekologen säger stopp? Har läst att letrozol ska vara "mildare" än pergotime och att man max får äta tre kurer pergotime på raken. Borde förstås frågat gynekologen det här men besök på 20 korta minuter räckte inte till =)

Jag har aldrig fått ta spruta, men här har de skrivit ut pergotime i mängder till mig vid alla mina försök. Jag vet att de rek tre kurer och sen uppehåll, men det är ingen som har gett mig de rekommendationerna, utan till mig har de i princip bara skrivit ut för flera månader i taget. Inga vul el återbesök.
  • orzia1
    hallonpannkaka skrev 2016-12-09 22:41:54 följande:

Jag har inte provat Pergotime men Letrozol funkade på första försöket för oss. Plussade imorse.

Har PCOS så mycket ägg men har inte haft någon regelbunden ägglossning.

Grattis
  • orzia1
    pimpim78 skrev 2016-12-18 15:38:06 följande:

Hur har det gått ?

testade du i morse ?

Jag vågade inte. Tänkte vänta till i morgon. Har dock bara ett test från testlagret och om jag inte har helt fel är de lite sena med att visa positivt. Borde kanske ha köpt ett clearblu testa tidigt.

MEn som sagt jag har verkligen inga känningar och är inställd på neg......

Jag har en del tester som jag vill bli av med. Stickor. Om du vill så kan du få köpa för 4 kr testet plus frakt. De väger ju knappt ngt. Köpte massor och har insett även om jag är testoman att jag aldrig kommer behöva alla just nu.
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera