Inlägg från: Mooomin |Visa alla inlägg
  • Mooomin

Varför städar ni aldrig?

Anonym (ciao ciao) skrev 2016-10-12 12:45:35 följande:

Vi har hemstäd varannan vecka, så otroligt värt det! Det blir aldrig riktigt sunkigt och man kan istället göra små punktinsatser där det behövs.

Däremot sängkläder byts ganska sällan och vi är friska som bara den. 

Fast det har ju inget med att göra att man nödvändigtvis blir sjuk. Det är bl.a för att kvalster trivs, och skulle du se hur mycket hudavlagringar, hår, kvalster och kroppsvätskor som samlas på tillsynes rena lakan bara under någon vecka, så skulle du nog börja byta en gång i veckan du med! :D
  • Mooomin
    Hanky Panky skrev 2016-10-12 15:36:23 följande:

Jag städar där det behövs, när det behövs. Stökigt är det inte, men vem fan har dött av lite dammråttor i hörnen. Har bättre saker för mig än så.

Men har du städning som intresse så kul för dig. Jag föredrar soffan och Netflix jag

(Hoppas inte du har trägolv btw, dom ska inte våttorkas).

Hur får man rent dom då?
  • Mooomin
    sextiotalist skrev 2016-10-12 16:08:21 följande:

Torrmoppa med microfiberduk t.ex. Enstaka fläckar tar man bort med fuktig trasa. Om man nu ska våttorka trägolv, så ska det vara en väl urvriden trasa man använder (mopparna brukar inte bli tillräckligt urvridna och är ofta för blöta för att trägolvet ska må bra av de)

Ja, för man får ju inte bort all smuts med torr trasa!
  • Mooomin
    Hanky Panky skrev 2016-10-12 16:45:45 följande:

Lokalvårdaren som visade mig sa att man ska torrmoppa och ha en sprayflaska som man tar eventuella fläckar med. 

Men det är ju inte bara fläckar som är smutsigt. Har du sett hur skitigt moppvatten kan bli? Allt det finns ju på golvet!
  • Mooomin
    Hanky Panky skrev 2016-10-12 20:18:42 följande:

Man ska ju dammsuga före såklart. Att trä inte tål vatten bra kan väl inte vara en överraskning? Googla lite själv på golvvård så får du se.

Och Sextiotalist sa ju samma sak.

Jag dammsuger alltid innan. Likförbannat är ju vattnet inte rent efter man moppat!
Svar på tråden Varför städar ni aldrig?