Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför städar ni aldrig?

Konstiga vänner du har. För mig skulle det ta mer än en månad för att komma i närheten av den nivån som du beskriver hur det är hos dina vänner.

Det enda jag är noga med är att badrum och toalett ska städas en gång  veckan. Resten kommer när det behövs.
    Men en lättare städning kanske varje vecka och varannan till var tredje vecka så blir det kanske mer noggrann städning (våttorkning av golv t.ex)
    Sängkläder byter vi varannan vecka, men har vi inte varit hemma mycket, så kan det vänta en vecka till.
    Hand-handdukar och disktrasa byts däremot väldigt ofta (disktrasorna tvättar jag i tvättmaskinen i minst 60 grader). Badhanddukarna en gång i veckan (och självklart så finns det rena om det behövs oftare).

Detta har fungerat i vårt hem, när sonen var liten, när sambons båda barn varit hos oss längre perioder (lov), när vi har haft husdjur (men då dammsögs det lite oftare) eller varit hundvakt.
    Även under den tiden vi var arbetslösa och under längre ledigheter

• sextiotalist
    LFF skrev 2016-10-12 14:47:34 följande:

Jag är glad om jag hinner dammsuga och städa en gång i veckan. Du är en neat-freak i mina ögon. En sån där som är helt besatt av renlighet. Jag skulle gärna ha städhjälp (fast, vad hjälper 2ggr/månaden egenligen?) men den andra halvan tycker inte det är värt det eller vill släppa in en främling i vår bostad. 

Enligt mina kolleger så gör det en väldigt stor skillnad, om det är en bra städfirma vill säga, en sådan städning håller i sig väldigt mycket längre än den städningen man gör själv.
    Och jag kan förstå det. För när jag har storstädat ett rum, så behöver jag knappt använda dammtrasan på en månad i det rummet.
    Jag har för övrigt liknande diskussioner med den andra halvan hos oss också
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2016-10-12 15:24:35 följande:
    Vi har städhjälp varannan vecka och det gör stor skillnad, visst städar jag tiden mellan städarna kommer, men jag behöver inte göra så noga, som tex dammsuga under sängen mm.
    Slippa dammsuga under sängen, jag avundas dig ;).

• sextiotalist
    Mooomin skrev 2016-10-12 15:55:50 följande:
    Hur får man rent dom då?
    Torrmoppa med microfiberduk t.ex. Enstaka fläckar tar man bort med fuktig trasa. Om man nu ska våttorka trägolv, så ska det vara en väl urvriden trasa man använder (mopparna brukar inte bli tillräckligt urvridna och är ofta för blöta för att trägolvet ska må bra av de)
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2016-10-12 15:30:44 följande:

Och varannan vecka städar jag inte alls

Just nu fick jag en släng av svår ordblindhet. Jag förstår inte vad du skrev. ;)
  • sextiotalist
    Mooomin skrev 2016-10-12 21:16:50 följande:
    Jag dammsuger alltid innan. Likförbannat är ju vattnet inte rent efter man moppat!
    Att det är rent är inte konstigt, men har du testat med mirakeltrasor, så ska du se att de tar bort smutsen lika bra som moppen
  • sextiotalist
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-13 08:42:41 följande:

Lyssna (tex söndagsintervjun) och läs vad Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) skriver. För mycket städning är dåligt för hälsan! Särskilt hos barnfamiljer. Tex är damm för torrt för att det ska växa bakterier i damm. Dessutom ökar allergierna som följd av att vi har för rent, de barn som är minst allergiska är de som växt upp på bondgårdar med mjölkkor och djur. Så städa mindre är mitt råd!

Komplettera gärna med en länk
  • sextiotalist
    CarroAN skrev 2016-10-13 10:16:29 följande:

Jag kan väl tycka att det är trevligt om toalett och badrum är fräscht om man är på besök hos någon - men annars är det väl inte min sak att tycka hur andra ska ha det så länge det inte är en hälsofara och några dammråttor är ingen hälsofara.

Aldrig att jag skulle hinna städa lika mycket som TS. Inte för att jag tycker det behövs heller. Vete sjutton när jag tvättade väggarna i badrummet sist - men vi ska måla om dem i helgen så får väl bli då =)

Jag brukar ta väggarna när jag gör en storstädning av badrummet. 2-3 ggr per år.
  • sextiotalist
    Kirenaj68 skrev 2016-10-13 05:40:25 följande:
    Du glömde en viktig sak. Flottören i toastolen måste poleras med Sonax vid varje 200:e spolning.FlörtFlört
    Jäklar, den glömde jag vid sista städningen. Men det är lite svårt nå den, men jag kan böja en gammal flaskborste och göra rent den Flört
Svar på tråden Varför städar ni aldrig?