Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Varför städar ni aldrig?

För att jag inte vantrivs lika mycket med att ha lite skit i hörnen som med att städa. Damm på fönsterbrädorna i vardagsrummet  gör mig absolut ingenting. Att köra dammsugare får mig ungefär lika förbannad som att fastna i en bilkö, så det blir av när det börjar vara smulor under bordet och dammråttor i hörnen. Sängkläder bytes någon gång i månaden, oftare under sommarhalvåret. Ingen av oss svettas särskilt mycket på nätterna.Våttorkar några gånger om året. Dammtorkar de ytor som syns någon gång i månaden.

Jag håller efter tvätten och köket så att det ser okej ut. Finstädar om vi ska få besök. Vi är en aktiv familj med många hobbyprojekt, och då blir det grejer liggandes framme. Visst skulle det vara trevligt att ha undanplockat överallt, men då skulle det kännas mer som ett hotellrum än ett hem.

Om man städar så ofta som du beskriver så hinner det ju aldrig bli dammigt mellan varven, och hur märker man då skillnad på före och efter?

• Stårschan
    Anonym (A) skrev 2016-10-12 12:31:21 följande:

Nu vill jag rikta mig till er som aldrig verkar städa, hur kan ni leva i en sån ofräsch miljö?

Det är många gånger man har varit hemma hos folk där det ser ut som toan inte blivit städat på 2 år om man kikar in toaringen. Sängkläder byts knappt, det är ett dammoln under varje möbel och drar man fingret på fönsterbrädan blir man alldeles svart, och köket är som ett enda kaos.

Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag. Har tre småbarn. Detta tar inte speciellt mycket tid då man delar upp det och barnen hjälper gärna till.

Tycker synd om barnen som måste växa upp i en sån smutsig miljö. Ni som känner er träffade, varför städar ni inte eller skaffar städhjälp?

Varför städar du själv så ofta? Vad gör ni med badrumsväggarna som gör att de blir skitiga på tre dagar? Jag tycker att du är väldigt överdriven med din städning, men var och en får ju ha den hobby de vill. Av hygieniska skäl ser jag dock ingen anledning att mer eller mindre desinficera hemmet flera gånger i veckan.
  • Stårschan
    Mooomin skrev 2016-10-12 21:16:50 följande:
    Jag dammsuger alltid innan. Likförbannat är ju vattnet inte rent efter man moppat!
    Men hur rent måste du ha det? Är det verkligen samma renhetskrav på golvet som på diskbänken? Jag tycker inte det.
Svar på tråden Varför städar ni aldrig?