Varför städar ni aldrig?
Anonym (A) skrev 2016-10-12 12:31:21 följande:
Nu vill jag rikta mig till er som aldrig verkar städa, hur kan ni leva i en sån ofräsch miljö? Det är många gånger man har varit hemma hos folk där det ser ut som toan inte blivit städat på 2 år om man kikar in toaringen. Sängkläder byts knappt, det är ett dammoln under varje möbel och drar man fingret på fönsterbrädan blir man alldeles svart, och köket är som ett enda kaos. Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag. Har tre småbarn. Detta tar inte speciellt mycket tid då man delar upp det och barnen hjälper gärna till. Tycker synd om barnen som måste växa upp i en sån smutsig miljö. Ni som känner er träffade, varför städar ni inte eller skaffar städhjälp?Jag önskar att vi kunde nå en bättre städnivå, men då min sambo tycker jag är överdrivet pedantisk bara jag dammsuger vissa rum två gånger i veckan så jobbar jag i motvind. Däremot är jag tacksam att han lagar i princip all mat. Just nu har jag ett barn som helst vill bli omkringburen all vaken tid känns det som, annars skriker han ofta. Ja, dammsugaren hatar han, så ska man dammsuga får jag göra det med honom gallskrikande. Sambon kommer hem när min energi för dagen är slut (nyligen opererad), så då blir det inte av, så det blir att välja mellan pest eller kolera då vi har hallen som knutpunkt till nästan alla rum.
Varje familjemedlem har egen handduk som byts en gång i veckan. I köket har vi en handduk för händerna och en för ren disk. Mina två badlakan används varje dag och åker i tvätt lika ofta som resten. Barnens mer sällan då de inte duschar lika ofta. Att hinna tvätta lakan tar tid och jag hinner knappt med resten på en dag per vecka, så jag har frångått min regel med varannan vecka som jag hade innan barnen. Varje torkning med tumlaren tar 3 timmar, tvättmaskinen drygt 1-2 timmar beroende av program. Så antalet maskiner per vecka (på en dag) är begränsat.
Jag sköter handfatet, hyllan och spegeln, sambon toan då han har stomi.
Varför jag skulle byta lakan 2 gånger i veckan förstår jag inte. Bor ni på gård och går raka vägen från ladugården till sängen eller vad gör ni egentligen för att bli så orenliga? Barnen tar på sig ren pyjamas eller nattlinne varje kväll efter maten som de sover i så jag upplever inte dem som särskilt skitiga heller.
Sedan undrar jag hur mycket tid du lägger på städningen totalt, även om du upplever det som bara lite per dag? Lägger du lika mycket tid på barnen, egna intressen mm utan någon form av städning inkluderad?