• Anonym (Ts)

Vilka efternamn är borgliga?

Jag vet på ett ungefär vilka efternamn som anses som borgliga. Men vad avgör om ett namn är borgliga eller ej?

Är t ex Berglund ett borgligt namn?

• Svar på tråden Vilka efternamn är borgliga?
  • Anonym (well)

I min värld är de flesta "...lund"-namn norrländska. Marklund, Berglund osv så speciellt borgerligt tycker inte jag att det är. Liksom tagna efternamn. Vet inte om det finns typiska borgerliga namn men du kommer säkert få massa tips i tråden.

• Anonym (Ts)
    Anonym (well) skrev 2016-10-12 13:35:49 följande:

I min värld är de flesta "...lund"-namn norrländska. Marklund, Berglund osv så speciellt borgerligt tycker inte jag att det är. Liksom tagna efternamn. Vet inte om det finns typiska borgerliga namn men du kommer säkert få massa tips i tråden.

Ja de flesta borgliga (borgerliga?) efternamn är tagna i början på 1800-talet (enligt Lindström). Och det stämmer bra att det är många lund-namn som har sin början i Norrland. Men det kan ju vara borgligt för det.

Hoppas också på många svar!
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-12 13:33:13 följande:

Jag vet på ett ungefär vilka efternamn som anses som borgliga. Men vad avgör om ett namn är borgliga eller ej?

Är t ex Berglund ett borgligt namn?

Vilka andra klasser på namn finns det?
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-12 13:43:05 följande:

Jag vet inte. Vet typ inget om efternamn men vet att vissa skiljer på -son namn och namn som t ex Berglund, Holm och att man kallar de för borgliga namn. Sen finns det ju adliga namn också.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-12 13:43:05 följande:

Och sen har vi ju moderna nytagna namn som typ Månstråle, Vingkvist och liknande. Vet inte om just dom där namnen finns men liknande.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-12 13:44:40 följande:
    Jag vet inte. Vet typ inget om efternamn men vet att vissa skiljer på -son namn och namn som t ex Berglund, Holm och att man kallar de för borgliga namn. Sen finns det ju adliga namn också.
    Hur definerar du ett borgligt namn då?
  • sextiotalist

Som en annan påpekade, namn som togs under 1800-talet av den begynnande medelklassen är nog borgliga.
    Enstaviga namn är många gånger gamla soldatnamn.
    Son-namn härstammar från bönder och torpare. (Bönder kunde också ha namn som har anknytning till gårdsnamnet)

Mitt efternamn uppfyller borgligheten, ett namn taget i början av 1800-talet från den som var den första som lämnade gården för att studera vidare.
    Min mormors flicknamn är också taget (andra halvan från 1800-talet) också en som studerade vidare, men namnet kommer från den gård han föddes på.

• Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2016-10-12 13:51:23 följande:

Som en annan påpekade, namn som togs under 1800-talet av den begynnande medelklassen är nog borgliga.

Enstaviga namn är många gånger gamla soldatnamn.

Son-namn härstammar från bönder och torpare. (Bönder kunde också ha namn som har anknytning till gårdsnamnet)

Mitt efternamn uppfyller borgligheten, ett namn taget i början av 1800-talet från den som var den första som lämnade gården för att studera vidare.

Min mormors flicknamn är också taget (andra halvan från 1800-talet) också en som studerade vidare, men namnet kommer från den gård han föddes på.

Det var jag ts som skrev det :) tack för ditt svar!
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-12 13:48:13 följande:

Hur definerar du ett borgligt namn då?

Det är ju det jag inte vet och som jag frågar om?
  • Uttran

Efternamn har inget med politisk tillhörighet att göra och du behöver inte rösta som din familj eller släkt, en person kan dessutom byta politisk åsikt.

Svar på tråden Vilka efternamn är borgliga?