• Arrrrrg mamma

Barnvakt glömde byta blöja

Är så upprörd och behöver bara höra er andra som är föräldrar, hur ni tycker. Min mans syster + sambo var barnvakt åt vår 2-åriga dotter. När jag kom och hämtade henne på sena e.m. hade hon glömt att byta blöja HELA dagen. Hon har alltså gått i dötung kissblöja utan att blivit bytt i 9 timmar. Till saken hör att de själva har en bebis, som jag antar att de byter på rätt regelbundet. Ändå glömde de. De var barnvakt 2 dagar, och det var andra dagen det här hände. Första dagen kom de alltså ihåg att byta (vilket jag gett instruktioner om.). Jag blir ju så klart skitarg och ifrågasätter HUR det kunde ske etc. Då får jag skäll tillbaka och hon tycker att jag betett mig fel som skällt ut henne, och inte har rätt att "låta min ilska gå ut över dem, för de är ju ansvarstagande empatiska människor, och vem som helst kan glömma etc". Och "är detta tacken vi får för att ha vart barnvakt i TVÅ dagar", och "verkar hon skadad eller traumatiserad på nått vis? Jag skulle inte tro det va?", för att citera. 

Exakt hur arga hade ni blivit, och hur hade ni reagerat? Är så arg att jag skakar! Har svårt att tro att det överhuvudtaget är möjligt att glömma bara det ena barnet.

• Svar på tråden Barnvakt glömde byta blöja
  • Annelie 76

Alltså jag har ibland glömt byta blöja på mitt eget barn då och då. Är väl inget konstigt och inte farligt heller. Blöjorna suger ju en hel del (kisset en hel NATT dvs mycket mer än 9 timmar). Jag tycker du överdriver och behöver tagga ner.

• Gina43

Wow, vilken LYX att någon ställer upp och passar ens barn i två dagar. Vi har inte tillgång till det! Sånt kan vi bara drömma om. Att de missade att byta blöja är förstås tråkigt och förmodligen en engångshändelse, men som någon sa här, 9 timmar är som en nattblöja? Var flickan röd i baken? Ledsen? Om inte, gör ingen stor affär av detta! Du överreagerae!

• Porslinsblomman

Helt klart dåligt gjort av dem men dagens blöjor håller ju hela nätter utan att barnets hud blir särskilt påverkad. Uppfattade nu TS som att barnet bara kissat i blöjan, inte bajsat.

• persikofjaril

Kan hålla med om att det är märkligt att de glömt byta när de har ett eget barn som också behöver bytas på. Tycker dock inte att det är hela världen om det bara var kiss, var det även bajs är det en helt annan sak. Då hade jag blivit arg. 

• Purplecat12

Du överreagerar , även om det var såklart fel av de att inte byta blöja.

De har väl tagit hand om ditt barn i 2 dagar utan betalning?

De vill nog inte hjälpa dig med barnet eller någonting överhuvudtaget , så problemet är löst.

Du får anställa en nanny nästa gång.

• Purplecat12
    Fnollet skrev 2016-10-12 15:00:35 följande:

Jag hade också blitt arg eftersom de redan har ett litet barn som de byter blöja på. Tycker det låter nästan som att de inte bryr sig lika mycket om ditt barn som sitt eget, och det tycker jag är rätt hemskt. Jag hade aldrig låtit dem vara barnvakt igen. Det är oacceptabelt beteende att neglegera någon annans barn på det viset, och ni har ju lämnat ert barn där i förtroende att barnet ska bli omhändertaget lika väl som deras eget barn.

Ja, du har rätt att vara arg enligt mig. Jag hade nog reagerat på samma vis som dig. Jag blir tom arg när jag läser det fast jag inte känner dig och ditt barn, så jag förstår din reaktion.

" Jag hade aldrig låtit dem vara barnvakt igen. "

Vilken bra hämnd! Det var säkert inte TS som behövde hjälp med barnet utan mannens syster + sambo ville absolut låna ett till barn för skojs skull...
  • Mimmla

Äh, värre saker kan väl hända! Verkar dottern nöjd och glad så varför bli ovänner om en blöja?

• Fnollet
    Purplecat12 skrev 2016-10-12 21:07:31 följande:

" Jag hade aldrig låtit dem vara barnvakt igen. "

Vilken bra hämnd! Det var säkert inte TS som behövde hjälp med barnet utan mannens syster + sambo ville absolut låna ett till barn för skojs skull...

Men, det är ju ingen hämnd? Om jag känner att någon inte bryr sig om mitt barn ska väl ändå jag inte behöva ha dem som barnvakter i fortsättningen. Jag har väl rätt att välja vem som ska passa mitt barn eller ej? Jag förstår inte hur du får det till att bli en hämnd?

För det andra, det jag skulle bli arg på i sammanhanget är inte att de glömde byta blöja, för sånt kan ske. Jag skulle däremot bli arg för att de byter blöja på sitt eget barn men inte bryr sig om mitt barn när jag ändå lagt mitt barns välmående i deras händer. Då känns det som de inte bryr sig särskilt mycket om mitt barn, och då vet jag i fortsättningen att jag inte ska lämna mitt barn till dem nästa gång jag behöver barnpassning. Så känner och tycker jag i sammanhanget. Du har rätt till dina åsikter liksom jag har rätt till mina, men det är absurt att du tolkar det som en hämnd bara för att man inte vill att någon ska sitta barnvakt till ens barn. De verkar ju ändå inte bry sig så mycket, så de tjänar väl snarare på att slippa passa mitt barn i fortsättningen.
  • Bibbidi
    Arrrrrg mamma skrev 2016-10-12 15:46:29 följande:

Alltså; jag "skakar" inte av ilska ordagrant. Det var en liknelse för att tala om att jag är "jätte arg.."

Det förstod jag... 

Men det var bara en kissblöja, som någon skrev så kan man jämföra det med att inte byta på en unge under en hel natt. Det var ju inte så att ungen din gick runt i sin egen avföring. 

Du överdrev när du skällde ut dem. Jag tycker du borde be dem om ursäkt.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Johan75
    Arrrrrg mamma skrev 2016-10-12 14:54:43 följande:

Exakt hur arga hade ni blivit, och hur hade ni reagerat? Är så arg att jag skakar! Har svårt att tro att det överhuvudtaget är möjligt att glömma bara det ena barnet.

Inte så värst arg. Hade barnet verkat glad så skulle jag knappt brytt mig. Hon verkar ju medveten om att de glömt, så det skulle nog inte inträffat igen. Skulle kanske ha påpekat att jag vill att man byter någon gång under dagen, men sen släppt det. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Barnvakt glömde byta blöja