• firefoxina

Ersättning varje timme!

Är det normalt att en bebis (min är en månad) äter varje timme nästan på dagen då det är ersättning hon får? Hon äter inte alltid upp den mängden jag har gjort. Ibland spyr hon upp lite. Det hade varit skönt om det kunde gå lite tid mellan matningarna så man kunde göra något annat än att invänta hungerskrik, förbereda flaska och mata henne... Ibland äter hon mycket, ibland bara typ 20 ml.

• Svar på tråden Ersättning varje timme!
  • firefoxina

Ok. Vid vilken ålder brukar det lugna ned sig?

• Långbenopluto
    firefoxina skrev 2016-10-12 15:48:19 följande:
    Ok. Vid vilken ålder brukar det lugna ned sig?
    Ja, du, det är svårt säga.... min son blev lite bättre när han var runt 3-4 månader om jag minns riktigt.
  • Alexi

Jag ammade varje timma i typ ett halvår med mina barn och det är ju ingen skillnad mellan amning och ersättning, bara att det är enklare att amma förstås. Men det är bara mata ofta om barnet vill ha ofta.

• Meriall

Nä det låter inte riktigt vanligt. Min var ändå prematur så skulle ha mat ofta och då skulle jag ge var 2,5-3e timme första månaden. Ammande kan ju snutta ofta förstås men med ersättning så är det nog bättre att ge max varannan - var tredje och ge napp emellan om hon vill suga. Det är ju lite jobbigare för magen att bryta ner tänker jag så den behöver också vila. Tror att hon skulle äta mer per gång och kräkas mindre om du gav mer sällan också. Inte helt lätt att glesa ut när hon blivit van men försök dra ut på det lite längre varje gång och ge napp emellan. Gör gärna en rutin innan, något ni alltid gör före maten och bara före maten så att hon får koll på att snart kommer det mat, då kan hon lättare vänta lite extra.

Hur äter hon på natten?

Är du säker på att skriken är hungerskrik? Försöker hon picka med huvudet om du håller henne mot dig alltid när hon är ledsen? Kan ju vara magont eller närhetsbehov tänker jag?

• ebe91

Nej, det är inte normalt. Ersättning tar ca 3 timmar för kroppen att bryta ned, och man bör inte ge det för ofta av den anledningen. (Bröstmjölk bryts ned på ca 45 min - därför endel vill/behöver amma oftare).

Spädbarn vet inte skillnaden mellan hunger, magont osv. Skulle rekomendera att glesa ut målen, prova med tutte och fundera om det verkligen är hunger när barnet skriker (troligen inte om den bara äter 20 ml ibland).

• firefoxina
    Meriall skrev 2016-10-15 18:37:44 följande:

Nä det låter inte riktigt vanligt. Min var ändå prematur så skulle ha mat ofta och då skulle jag ge var 2,5-3e timme första månaden. Ammande kan ju snutta ofta förstås men med ersättning så är det nog bättre att ge max varannan - var tredje och ge napp emellan om hon vill suga. Det är ju lite jobbigare för magen att bryta ner tänker jag så den behöver också vila. Tror att hon skulle äta mer per gång och kräkas mindre om du gav mer sällan också. Inte helt lätt att glesa ut när hon blivit van men försök dra ut på det lite längre varje gång och ge napp emellan. Gör gärna en rutin innan, något ni alltid gör före maten och bara före maten så att hon får koll på att snart kommer det mat, då kan hon lättare vänta lite extra.

Hur äter hon på natten?

Är du säker på att skriken är hungerskrik? Försöker hon picka med huvudet om du håller henne mot dig alltid när hon är ledsen? Kan ju vara magont eller närhetsbehov tänker jag?

På natten har hon vaknat för att äta var 3:e timme för det mesta. Jag tänker också att det kan ha handlat om magont länge efter att under 2 dygn haft ännu värre skrikighet och fler tecken på magsmärta, började ge henne semperdroppar igår på inrådan av bvc när jag ringde dem. Idag har hon varit en ovanligt lugn och glad bebis och faktiskt bara visat hungertecken var 3:e timme däromkring (vet inte varför.. kan dropparna verka så fort?) Hoppas det håller i sig. Jag ska satsa på att ge henne mat med dessa intervaller oavsett hur hon beter sig från och med nu så att jag inte bara förvärrar magont om det är det allt handlar om.
    Amma kan jag inte då jag äter medicin men napp får hon ha istället för att täcka sitt sugbehov.
  • Ingrediensen

Fast en nyfödd har väldigt liten magsäck och det är meningen att de ska äta lite och ofta! Ersättningen ska ju efterlikna amningen och då är det ofta som gäller. Kanske ska du försöka med en napp med mindre hål till flaskan, så får hon suga utan att få i sig massor.

• firefoxina
    Ingrediensen skrev 2016-10-15 22:12:32 följande:

Fast en nyfödd har väldigt liten magsäck och det är meningen att de ska äta lite och ofta! Ersättningen ska ju efterlikna amningen och då är det ofta som gäller. Kanske ska du försöka med en napp med mindre hål till flaskan, så får hon suga utan att få i sig massor.

Napp med mindre hål?.. jag använder 1:ans napp och har kört på olika flasktyper. Nu har vi fastnat för drBrown's, när hon var mindre tyckte jag maten rann i henne för fort ur alla och att hon därav spydde men det har blivit mycket bättre med spyorna de senaste veckorna. Jag tror på det där med magont och småätande pga det, men ska till bvc på tisdag så får höra hur ofta de tycker att jag ska ge. 
  • Meriall

Det låter klokt. Har de ont i magen kan det faktiskt lätta om de äter då magen börjar arbeta mer men då skjuter man bara upp problemet så det är bättre att lindra på annat sätt.

Svar på tråden Ersättning varje timme!