• Anonym (Robert)

Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?

Min fru råkade ut för havandeskapsförgiftning i vecka 32 och fick föda med akut kejsarsnitt. Vi har signalerat till barnmorskan att vi eventuellt vill ha lite extra hjälp i början då min fru har asperger och känt sig osäker på moderskap. Det är vårt första barn och vi är båda 30+.

Vi har nu bott 4 veckor på neonatal trots att läkare och sköterskor sa redan för 2 veckor sedan att vår dotter är färdigbehandlad. Idag hade vi SIP-möte där personalen på neo bara berömde oss. Socialtjänsten däremot har bestämt sig för att vi inte ska få njuta av att ha blivit föräldrar. När de nu hört att vi sköter oss exemplariskt på neo säger de att de måste utreda hur vi kommer att hantera en oförberedd situation. De återkommer gång på gång till familjehem, något vi sätter oss starkt emot. Vi vill hem och vara föräldrar till vårt underverk.

Har de verkligen rätt att hålla oss instängda på neonatal? Inte ens permission vill de släppa iväg oss på med flickan med oss. Min svärmor är hemma hela dagarna och har erbjudit sig hjälp i stort sett dygnet runt, men ingenting duger för socialtjänsten och de kan inte ge någon tidsplan.

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg, men det är så mycket som rör sig i huvudet nu.

• Svar på tråden Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?
  • Anonym (Yes)

Ja de har all rätt att besluta om "ert" barn! Bara att bita ihop, härda ut och hoppas på det bästa - att ni någon gång får vara hemma med barnet!

• Anonym (berta)

Ingen expert. Men antar att de startat en utredning men att de inte är klara än och därför inte kan uttala sig. Socialtjänstens barnutredningar får enligt lagen inte ta längre tid än fyra månader att slutföra. Så senast efter fyra månader efter att er utredning påbörjades borde deras bedömning vara klar. Den får ni givetvis ta del av.

Har ni frågat socialtjänsten exakt vad de är oroliga för? Och vad ni kan göra för att förbättra situationen och oddsen för att barnet inte ska omhändertas?

• Kjell2
    Anonym (Robert) skrev 2016-10-12 20:37:43 följande:

Min fru råkade ut för havandeskapsförgiftning i vecka 32 och fick föda med akut kejsarsnitt. Vi har signalerat till barnmorskan att vi eventuellt vill ha lite extra hjälp i början då min fru har asperger och känt sig osäker på moderskap. Det är vårt första barn och vi är båda 30+.

Vi har nu bott 4 veckor på neonatal trots att läkare och sköterskor sa redan för 2 veckor sedan att vår dotter är färdigbehandlad. Idag hade vi SIP-möte där personalen på neo bara berömde oss. Socialtjänsten däremot har bestämt sig för att vi inte ska få njuta av att ha blivit föräldrar. När de nu hört att vi sköter oss exemplariskt på neo säger de att de måste utreda hur vi kommer att hantera en oförberedd situation. De återkommer gång på gång till familjehem, något vi sätter oss starkt emot. Vi vill hem och vara föräldrar till vårt underverk.

Har de verkligen rätt att hålla oss instängda på neonatal? Inte ens permission vill de släppa iväg oss på med flickan med oss. Min svärmor är hemma hela dagarna och har erbjudit sig hjälp i stort sett dygnet runt, men ingenting duger för socialtjänsten och de kan inte ge någon tidsplan.

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg, men det är så mycket som rör sig i huvudet nu.

Nej, de kan inte tvinga er att stanna men anses det att ni utsätter barnet för fara kan ert barn omhändertas.
  • Anonym (soc sekr)

Har ni fått någon utredningsplan?

Vad sas egentligen på SIP-mötet? Det låter konstigt att ni får vara kvar på sjukhuset om ni är färdigbehandlade. SOC kan inte bestämma att ni ska vara kvar där., det är bara sjukhuset som kan bestämma om ni ens får vara kvar där Har de sagt att de tänker sig ett LVU om ni åker hem med barnet?

Om ni själv har sagt att ni behöver någon form av stöd så ansök om det och var tydliga med att ni kommer att åka hem nu med barnet. 

För att de ska kunna hindra er måste de ansöka om LVU och på det du berättat känns det inte som att det finns grunder för det och det är de sannolikt medvetna om också. 

• Anonym (berta)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-12 21:03:08 följande:

Vad sas egentligen på SIP-mötet? Det låter konstigt att ni får vara kvar på sjukhuset om ni är färdigbehandlade. SOC kan inte bestämma att ni ska vara kvar där., det är bara sjukhuset som kan bestämma om ni ens får vara kvar där Har de sagt att de tänker sig ett LVU om ni åker hem med barnet?

Om ni själv har sagt att ni behöver någon form av stöd så ansök om det och var tydliga med att ni kommer att åka hem nu med barnet. 

För att de ska kunna hindra er måste de ansöka om LVU och på det du berättat känns det inte som att det finns grunder för det och det är de sannolikt medvetna om också. 

Men varför vill de att ts med familj ska stanna kvar på sjukhuset? Förstår inte riktigt.
  • Fru Ve

Har du också någon typ av funktionshinder TS? Jag tänker att annars är väl du fullt kapabel att ta hand om barnet även om mammans förmåga skulle svikta när ni kommer hem?

• Anonym (Yes)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-12 21:03:08 följande:

Nu kanske du lurar ts att ta ett förödande beslut?!

Soc hotar inte alltid om LVU i förväg (även om det är ett mkt vanligt arbetsförfarande), så om ts lämnar med bebis tar soc ett omedelbart LVU, ljuger och vinner i rätten och därmed har ts förlorat sitt barn för all framtid!

//f.d soc anställd
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Yes) skrev 2016-10-12 21:27:58 följande:
    Nu kanske du lurar ts att ta ett förödande beslut?!

Soc hotar inte alltid om LVU i förväg (även om det är ett mkt vanligt arbetsförfarande), så om ts lämnar med bebis tar soc ett omedelbart LVU, ljuger och vinner i rätten och därmed har ts förlorat sitt barn för all framtid!

//f.d soc anställd
    Eeh, nej så går det inte till. Och du har sannolikt aldrig jobbat på Soc heller, åtminstone inte med barnutredningar.

Och jag lurar inte TS till några beslut alls. Jag ställer frågor eftersom det låter konstigt. Och säger att om det är som TS beskriver så finns inte grunder för LVU.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-12 21:32:55 följande:

Eeh, nej så går det inte till. Och du har sannolikt aldrig jobbat på Soc heller, åtminstone inte med barnutredningar.

Och jag lurar inte TS till några beslut alls. Jag ställer frågor eftersom det låter konstigt. Och säger att om det är som TS beskriver så finns inte grunder för LVU.

Bara det faktum att ts hävdade till mammans diagnos och bad självmant om hjälp räcker mer än väl för ett LVU omhändertagande. Detta vill säga OM ts och mamman tar hem barnet innan utredningen är klar!

OM du arbetade på soc, vilket jag absolut inte tror, så skulle du VETA detta!

Har gått igenom tusentals barnutredningar under min tid på soc så jag vet hur det går till!

Ts - följ inte denna människas "råd", då förlorar ni er bebis. Skaffa en stark advokat nu så har ni en liten chans att vinna i rätten!
  • Anonym (berta)

Jag jobbar inte på socialtjänsten men skulle också råda er att anlita en familherättsjurist som lotsar er eftersom det är så mycket som står på spel.

Svar på tråden Har socialtjänsten rätt att tvinga oss bo på sjukhus tills utredningen är klar?