Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

För att göra en förändring behöver man erkänna att det finns ett problem och därefter acceptera att det finns åtgärder som måste till som man behöver genomföra även om man inte vill. Innan det kommer det inte bli någon ändring tror jag. Så det här med att inte gå på AA- tror jag inte på.

Sätt upp mål  som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda och ta det därifrån. Sätt upp delmål och huvudmål.

Skriv dagbok, skriv ner saker som du har gjort bra under dagen, skriv ner saker som du är tacksam över och skriv ner saker som du vill ha hjälp med. Det är ett effektfullt verktyg. 

• Anonym (...)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-12 23:16:50 följande:
    AA är svårt för mig då jag måste vara tillgänglig mycket i mitt hem pga mitt barn, och när jag inte måste vara tillgänglig (dvs när sambon är hemma) så sover jag ofta för att jag är helt slut.

Bra, konkreta råd i alla fall - ska försöka med dagbok.
    Mia Törnblom har en bra bok som heter självkänsla.nu som jag verkligen kan rekommendera, finns som pocket och som ljudbok. Den hanterar många frågeställningar som ger en verktyg att bli starkare och kunna acceptera motgångar.

Även om du inte går på AA- så kanske du kan göra det som AA-tillhandahåller:
    * Hitta någon att prata med utan du blir dömd
    * Hitta en mentor som kan ge dig stöd och motivation när du själv saknar det
    * Mål och delmål att uppfylla
    * Uppmuntran, förståelse och gemenskap

Prata med din sambo, kanske kan han vara behjälplig.
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?