• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • Anonym (julia)

Ja är du inte motiverad så går det inte.

• Anonym (...)

För att göra en förändring behöver man erkänna att det finns ett problem och därefter acceptera att det finns åtgärder som måste till som man behöver genomföra även om man inte vill. Innan det kommer det inte bli någon ändring tror jag. Så det här med att inte gå på AA- tror jag inte på.

Sätt upp mål  som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda och ta det därifrån. Sätt upp delmål och huvudmål.

Skriv dagbok, skriv ner saker som du har gjort bra under dagen, skriv ner saker som du är tacksam över och skriv ner saker som du vill ha hjälp med. Det är ett effektfullt verktyg. 

• Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (julia) skrev 2016-10-12 23:11:10 följande:

Ja är du inte motiverad så går det inte.

Känns som ett icke-svar: jag är ju motiverad, men AA-möten är inte för mig. Folk måste ju ha lyckats sluta med alkohol även utan AA, de kan ju inte vara enda alternativet här i världen...
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (...) skrev 2016-10-12 23:13:56 följande:

För att göra en förändring behöver man erkänna att det finns ett problem och därefter acceptera att det finns åtgärder som måste till som man behöver genomföra även om man inte vill. Innan det kommer det inte bli någon ändring tror jag. Så det här med att inte gå på AA- tror jag inte på.

Sätt upp mål  som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda och ta det därifrån. Sätt upp delmål och huvudmål.

Skriv dagbok, skriv ner saker som du har gjort bra under dagen, skriv ner saker som du är tacksam över och skriv ner saker som du vill ha hjälp med. Det är ett effektfullt verktyg. 

AA är svårt för mig då jag måste vara tillgänglig mycket i mitt hem pga mitt barn, och när jag inte måste vara tillgänglig (dvs när sambon är hemma) så sover jag ofta för att jag är helt slut.

Bra, konkreta råd i alla fall - ska försöka med dagbok.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-12 23:16:50 följande:
    AA är svårt för mig då jag måste vara tillgänglig mycket i mitt hem pga mitt barn, och när jag inte måste vara tillgänglig (dvs när sambon är hemma) så sover jag ofta för att jag är helt slut.

Bra, konkreta råd i alla fall - ska försöka med dagbok.
    Mia Törnblom har en bra bok som heter självkänsla.nu som jag verkligen kan rekommendera, finns som pocket och som ljudbok. Den hanterar många frågeställningar som ger en verktyg att bli starkare och kunna acceptera motgångar.

Även om du inte går på AA- så kanske du kan göra det som AA-tillhandahåller:
    * Hitta någon att prata med utan du blir dömd
    * Hitta en mentor som kan ge dig stöd och motivation när du själv saknar det
    * Mål och delmål att uppfylla
    * Uppmuntran, förståelse och gemenskap

Prata med din sambo, kanske kan han vara behjälplig.
  • Anonym (julia)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-12 23:14:57 följande:

Känns som ett icke-svar: jag är ju motiverad, men AA-möten är inte för mig. Folk måste ju ha lyckats sluta med alkohol även utan AA, de kan ju inte vara enda alternativet här i världen...

Ja om du är motiverad kommer du såklart klara av att sluta dricka om du bestämmer dig för det. Många klarar av det på egen hand. Men tror att det är enklare att lyckas om man tar någon sorts stöd utifrån. AA är ju bra på det sättet att man träffar människor med samma sorts problem och får verktyg där i deras program för att hantera missbruket.

Tror du visst kan gå på AA om du vill. Vill man någonting tillräckligt mycket så hittar man en väg.

Kan för övrigt tillägga att jag gjort samma sorts program som AA kör med fast för ett annat problem. Och det förändrade mitt liv. Till det bättre. Kan rekommendera det.
  • Anonym (--)

Säg åt din sambo att du behöver att han slutar försörja ditt missbruk?

Förklara att det säkert kommer att komma stunder där du anklagar honom och blir arg för att han inte vill köpa med, det inte finns hemma osv. men att det är nödvändigt eftersom att du bestämt dig för att sluta förtära alkohol.

• Aniiee

Ska vara lite motvalls här och upplysa om att AA har dokumenterat lika bra eller sämre resultat än alla alternativ, inklusive att klara det helt själv, så känner du att AA inte är något för dig, TS, så skippa dem. Leta alternativ. SMART kan vara ett sådant. 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Anonym (Tacksam)
    Aniiee skrev 2016-10-12 23:41:25 följande:

Ska vara lite motvalls här och upplysa om att AA har dokumenterat lika bra eller sämre resultat än alla alternativ, inklusive att klara det helt själv, så känner du att AA inte är något för dig, TS, så skippa dem. Leta alternativ. SMART kan vara ett sådant. 

Googlade på SMART men det verkar som att de jobbar med drogprevention för ungdomar? Har du lust att länka organisationen du tänkte på?
  • Asirna

Hej TS!

Har levt med en alkoholmissbrukare, det gick så långt i vårt fall att jag idag bor på jourhem efter att ha utsatts för våld.

Alkoholmissbruk är ett beroende som kan ses som en sjukdom.

Från där jag bodde, kunde inte min mor erkänna hon hade problem, hon kunde dricka en hel vin box, varje dag!
    Hon insåg inte själv att hon har problem och det hela gick ut över mig, med raseri, utbrott och slag.

Det finns dock en stor skillnad mellan er två.

Du inser att du har ett alkohol missbruk och du vill få hjälp. Det är en riktigt bra början!

Men om du redan går hos en psykolog så prata med hen om ditt missbruk, din psykolog kan hjälpa dig att ta reda på om det beror på något mer och hur ni ska gå vidare för att du ska få rätt hjälp.

Skriv till mig när du vill, hjälper mer än gärna till och finns som stöd.

Prata också med din man om det hela, be honom sluta köpa alkohol till dig, be honom att hjälpa dig att stå emot frestelsen.

Och tänk på hur era barn kan drabbas av ditt missbruk, se vad som hände mig, bor på jour hem pga. min egen mor har slagit mig för att hon drack så mycket att hon ballade ur totalt.

Alkoholmissbruk påverkar inte bara dig och din familj, utan även dina andra nära och kära.
    Prata även med dina vänner som du litar på, så du får hjälp från alla håll.

Kram på dig och önskar dig lycka till!

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?