• Asirna

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Hej TS!

Har levt med en alkoholmissbrukare, det gick så långt i vårt fall att jag idag bor på jourhem efter att ha utsatts för våld.

Alkoholmissbruk är ett beroende som kan ses som en sjukdom.

Från där jag bodde, kunde inte min mor erkänna hon hade problem, hon kunde dricka en hel vin box, varje dag!
    Hon insåg inte själv att hon har problem och det hela gick ut över mig, med raseri, utbrott och slag.

Det finns dock en stor skillnad mellan er två.

Du inser att du har ett alkohol missbruk och du vill få hjälp. Det är en riktigt bra början!

Men om du redan går hos en psykolog så prata med hen om ditt missbruk, din psykolog kan hjälpa dig att ta reda på om det beror på något mer och hur ni ska gå vidare för att du ska få rätt hjälp.

Skriv till mig när du vill, hjälper mer än gärna till och finns som stöd.

Prata också med din man om det hela, be honom sluta köpa alkohol till dig, be honom att hjälpa dig att stå emot frestelsen.

Och tänk på hur era barn kan drabbas av ditt missbruk, se vad som hände mig, bor på jour hem pga. min egen mor har slagit mig för att hon drack så mycket att hon ballade ur totalt.

Alkoholmissbruk påverkar inte bara dig och din familj, utan även dina andra nära och kära.
    Prata även med dina vänner som du litar på, så du får hjälp från alla håll.

Kram på dig och önskar dig lycka till!

• Asirna
    Anonym (julia) skrev 2016-10-12 23:11:10 följande:

Ja är du inte motiverad så går det inte.

Vadå hon inte är motiverad?!
    Skriv inte sådant du inte vet!

TS är motiverad nog för att skaffa hjälp, bara att hon har skrivit det här inlägget är en bra början!
    Hon vill ha hjälp och hon vill sluta.
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?