• Anonym (dödsknarkare)

Kan man undvika brev från soc?

Hej, jag är 20 år och blev nyss dömd för ringa narkotikabrott p.g.a. att jag hade THC (aktiva ämnet i cannabis) i blodet och nu kommer jag bli kontaktad av Transportstyrelsen som kommer dra in mitt körkortstillstånd och Socialstyrelsen som kallar mig till möte för mitt "missbruk".

Nu är det så här dock att jag inte vill få något brev hemskickat då jag bor hemma och mina föräldrar vet inte om att jag blivit gripen av polisen, om jag får ett brev från soc kommer de garanterat fråga mig vad det gäller och om jag säger att det är hemligt så kommer de bli ännu mer misstänksamma. 

Finns det någon möjlighet att få kallelse på telefon eller så? Ja, jag vet att jag ska ta konsekvenserna och bla bla bla, men de enda som skadas av att jag erkänner är mina föräldrar, de kommer bli oroliga att deras son är en narkoman, de förstår inte skillnaden mellan bruk och missbruk när det gäller cannabis. Jag ser ingen anledning att lägga det här på deras axlar, detta är bara en bagatell som riskerar att bli uppblåst som fan.

• Svar på tråden Kan man undvika brev från soc?
  • Anonym (Soc)

Soc kallar inte dit för ett möte angående ditt missbruk utan de kallar dig för att de får et begärande om yttrande ifrån Transportstyrelsen. Dvs de vill att Soc ska yttra sig om din lämplighet som bilförare och ifall du har kontakt med dem för missbruk, vilket jag antar att du inte har.

• Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-16 13:59:25 följande:

Soc kallar inte dit för ett möte angående ditt missbruk utan de kallar dig för att de får et begärande om yttrande ifrån Transportstyrelsen. Dvs de vill att Soc ska yttra sig om din lämplighet som bilförare och ifall du har kontakt med dem för missbruk, vilket jag antar att du inte har.

Ja, de kallar dit mig för att de misstänker att jag är en missbrukare och jag skickas dit för att försvara mig. Oavsett kommer jag antagligen få göra pissprov i 6 månader om jag vill kunna ta körkort och det lär väl gå på ca 5000, det tillsammans med böter och blodprov blir ca 7800 kr, det känns ju väldigt bra när man inte har något jobb och går på gymnasiet.
  • Anonym (Missbruk?)

Varför blev du tagen av polisen då? Om ditt cannabisbruk inte är "missbruk" borde du inte ha blivit anhållen. Att du gjort något för att påkalla polisens uppmärksamhet och därmed fått juridiska konsekvenser för ditt bruk är per definition missbruk. Sen betyder inte det att du är beroende, om det är det du menar.

Om du röker på hemma i soffan och chillar med dina kompisar är det väl helt ok. Om du är ute på stan och beter dig illa och blir anhållen är det en helt annan sak. Sluta försöka normalisera ditt "bruk" och försök se hela situationen med andra ögon. Du kanske faktiskt behöver göra en förändring i ditt "bruk". Nu finns en dom mot dig, tänk om det blir ett problem i framtiden när du vill ha ett jobb där dom kollar brottsregistret?

• Anonym (Soc)
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-16 14:13:00 följande:
    Ja, de kallar dit mig för att de misstänker att jag är en missbrukare och jag skickas dit för att försvara mig. Oavsett kommer jag antagligen få göra pissprov i 6 månader om jag vill kunna ta körkort och det lär väl gå på ca 5000, det tillsammans med böter och blodprov blir ca 7800 kr, det känns ju väldigt bra när man inte har något jobb och går på gymnasiet.
    Nja, så går det inte riktigt till. Soc kallar inte dit folk de misstänker är missbrukare. Då skulle alla resurser gå enbart till det. Det skulle vara om det fanns en LVM-anmälan men det kan det knappast vara i ditt fall. Eller om det finns en ansökan om hjälp. I annat fall blir du ditkallad eftersom Transportstyrelsen vill ha ett yttrande från SOc om ditt bruk av droger.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Missbruk?) skrev 2016-10-16 14:17:27 följande:

Varför blev du tagen av polisen då? Om ditt cannabisbruk inte är "missbruk" borde du inte ha blivit anhållen. Att du gjort något för att påkalla polisens uppmärksamhet och därmed fått juridiska konsekvenser för ditt bruk är per definition missbruk. Sen betyder inte det att du är beroende, om det är det du menar.

Om du röker på hemma i soffan och chillar med dina kompisar är det väl helt ok. Om du är ute på stan och beter dig illa och blir anhållen är det en helt annan sak. Sluta försöka normalisera ditt "bruk" och försök se hela situationen med andra ögon. Du kanske faktiskt behöver göra en förändring i ditt "bruk". Nu finns en dom mot dig, tänk om det blir ett problem i framtiden när du vill ha ett jobb där dom kollar brottsregistret?

Jag rökte för tredje gången på två år (alltså är jag knappast en regelbunden användare) för ett tag sedan med en kompis som inte rökt tidigare, han får en panikattack och det är sånt som händer om en person har dålig sinnesstämning när de röker (han kanske är deprimerad eller bipolär, jag vet inte), men det hela eskalerade till en psykos och snubben springer för sitt liv från platsen och ringer 112 utan att jag vet om det för att han är övertygad om att han skulle dö. Jag går därifrån för att leta efter honom då han inte svarar på mobilen och sen går jag tillbaks till brottsplatsen för att hämta min väska och där står två konstaplar som slänger in mig i en polisbil och tvingar mig att göra ett drogtest.

Platsen vi var på var ute på landet en kilometer från människor så det var knappast så att vi sprang runt på stan och härjade.

Och ja, hashpsykoser är inte en myt, det händer. Oddsen är jävligt små, men risken finns. Jag hade helt enkelt jävligt otur.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-16 14:49:44 följande:
    Nja, så går det inte riktigt till. Soc kallar inte dit folk de misstänker är missbrukare. Då skulle alla resurser gå enbart till det. Det skulle vara om det fanns en LVM-anmälan men det kan det knappast vara i ditt fall. Eller om det finns en ansökan om hjälp. I annat fall blir du ditkallad eftersom Transportstyrelsen vill ha ett yttrande från SOc om ditt bruk av droger.
    Okej då, det är Transportstyrelsen som misstänker att jag missbrukar narkotika. Om de trodde att min bruk var normalt så hade de inte tyckt att jag är olämplig för körkort. Trots allt super de flesta körkortsinnehavare ner sig regelbundet utan att köra fulla, det finns ingen anledning att någon som brukar narkotika då och då inte skulle vara lika ansvarsfull.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-16 15:02:03 följande:
    Okej då, det är Transportstyrelsen som misstänker att jag missbrukar narkotika. Om de trodde att min bruk var normalt så hade de inte tyckt att jag är olämplig för körkort. Trots allt super de flesta körkortsinnehavare ner sig regelbundet utan att köra fulla, det finns ingen anledning att någon som brukar narkotika då och då inte skulle vara lika ansvarsfull.
    Fast bruk av narkotika kan aldrig bli "normalt". Detta för att det de facto är olagligt. Därmed är det också ett missbruk oavsett hur mycket, hur ofta osv man brukar. Således så behöver Transportstyrelsen få klart för sig huruvida det var en engångshändelse eller inte innan de tar ställning till hur stor konsekvens det ska få för dig. De lägger ingen värdering i eller resonerar kring om bruk är normalt eller onormalt.

Rent personligen, så jo det finns anledning att tro att personer som brukar narkotika då och då inte är ansvarsfulla, de har liksom gjort bedömningen att de för egen njutnings skull har rätt att bryta mot lagen. Vad man sen tycker om cannabisbruk är ointressant för det är olagligt och därmed får man låta bli.
  • Anonym (Tveksamt)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-16 15:21:42 följande:

Fast bruk av narkotika kan aldrig bli "normalt". Detta för att det de facto är olagligt. Därmed är det också ett missbruk oavsett hur mycket, hur ofta osv man brukar. Således så behöver Transportstyrelsen få klart för sig huruvida det var en engångshändelse eller inte innan de tar ställning till hur stor konsekvens det ska få för dig. De lägger ingen värdering i eller resonerar kring om bruk är normalt eller onormalt.

Rent personligen, så jo det finns anledning att tro att personer som brukar narkotika då och då inte är ansvarsfulla, de har liksom gjort bedömningen att de för egen njutnings skull har rätt att bryta mot lagen. Vad man sen tycker om cannabisbruk är ointressant för det är olagligt och därmed får man låta bli.

Du har fel. Om Ts hävdar att hen brukat cannabis där det är lagligt, t.ex. besökt coffeshop i Holland så kan socialtjänsten inte hävda missbruk.
  • Mantrasina
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-16 15:02:03 följande:

Haha nej, de flesta körkortsinnehavare super inte ner sig regelbundet. Men ja, många (antagligen majoriteten) dricker alkohol ibland. 

Dock så är det du ägnade dig åt olagligt, oavsett om du missbrukar eller brukar enligt ditt tycke. Det finns inget normalt bruk av narkotika i lagens mening. Det är inte ansvarsfullt att bruka olagliga substanser, helt enkelt.

• Anonym (p)
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-16 14:13:00 följande:
    nej det känns nog inte lika bra som när du tände på! Deal with it.

tröttsamt med folk som drogat och sen plötsligt säger såna saker "det här var ju inte roligt".Nej, det är inte meningen det ska vara roligt, duh!
Svar på tråden Kan man undvika brev från soc?