• Anonym (dödsknarkare)

Kan man undvika brev från soc?

Hej, jag är 20 år och blev nyss dömd för ringa narkotikabrott p.g.a. att jag hade THC (aktiva ämnet i cannabis) i blodet och nu kommer jag bli kontaktad av Transportstyrelsen som kommer dra in mitt körkortstillstånd och Socialstyrelsen som kallar mig till möte för mitt "missbruk".

Nu är det så här dock att jag inte vill få något brev hemskickat då jag bor hemma och mina föräldrar vet inte om att jag blivit gripen av polisen, om jag får ett brev från soc kommer de garanterat fråga mig vad det gäller och om jag säger att det är hemligt så kommer de bli ännu mer misstänksamma. 

Finns det någon möjlighet att få kallelse på telefon eller så? Ja, jag vet att jag ska ta konsekvenserna och bla bla bla, men de enda som skadas av att jag erkänner är mina föräldrar, de kommer bli oroliga att deras son är en narkoman, de förstår inte skillnaden mellan bruk och missbruk när det gäller cannabis. Jag ser ingen anledning att lägga det här på deras axlar, detta är bara en bagatell som riskerar att bli uppblåst som fan.

• Svar på tråden Kan man undvika brev från soc?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Tveksamt) skrev 2016-10-17 13:58:03 följande:
    Det är intressant att du tror att Socialtjänsten skulle kunna lämna ett negativt utlåtande till Transportstyrelsen för att en person har utövat ett lagligt bruk och skött sitt åtagande att i te framföra fordon. Jag blir inte förvånad över den kompetens som saknas inom Socialtjänsten i Sverige.
    Du kan verkligen inte tolka skriven text....
  • minst

Tänk, jag hade ett jättbra tips för att undvika brevet från soc men så läste jag följande som du skrev:

"Och nej, jag kommer inte sluta upp med den där "skiten", finns många droger jag inte har testat än som finns på min bucket list. En av de bästa upplevelserna i mitt liv var när jag tog psykedeliska svampar och tittade på stjärnhimlen en oktobernatt för två år sedan, tänker knappast lägga ner mitt utforskandet av mitt eget psyke så här tidigt, än är jag ung och barnlös."

och vips så var all min lust att hjälpa dig helt bortblåst!

Hoppas att du får ett bra liv och att du börjar använda din hjärna till att tänka med!

• Anonym (Exrtremt ovanligt)
    minst skrev 2016-10-17 22:50:37 följande:

Tänk, jag hade ett jättbra tips för att undvika brevet från soc men så läste jag följande som du skrev:

"Och nej, jag kommer inte sluta upp med den där "skiten", finns många droger jag inte har testat än som finns på min bucket list. En av de bästa upplevelserna i mitt liv var när jag tog psykedeliska svampar och tittade på stjärnhimlen en oktobernatt för två år sedan, tänker knappast lägga ner mitt utforskandet av mitt eget psyke så här tidigt, än är jag ung och barnlös."

och vips så var all min lust att hjälpa dig helt bortblåst!

Hoppas att du får ett bra liv och att du börjar använda din hjärna till att tänka med!

Ungefär min tanke med. Varningsklockorna fanns redan i tidigare inlägg. Vi kan ju alla säga åt TS att han är en missbrukare, men jag tror inte att det hjälper, för det är inte det svaret han letar efter här.

Hur undvika brev från soc? Ja, kanske styra upp sitt liv, få bukt med sitt missbruk, skaffa jobb, utbildning osv.
  • Anonym (Bäng-Puppa)

Haha men vad i helvete gott folk ;)

Till ts till att börja med: 
    Ts, det enda tipset/ förslaget som jag kommer på rakt ut såhär nu,  är nog att du mutar en kompis eller någon annan bekant som kan hjälpa dig att gå igenom posten lite snabbt efter att postbilen har åkt iväg och ta med sig breven med ditt namn på  innan dina föräldrar kommer hem (förutsatt att dom är borta under dagtid).... 

Annars får du väl ringa till din handläggare på soc eller trafikverket eller vilket möte du nu skulle på och helt enkelt fråga om det går att få kallelse via sms och säga till dom att inte skicka någon kallelse via posten (något man måste vara tydlig om flera gånger om och om igen) :P 

För det andra ts: skaffa dig lite mod och var ärlig på mötet. Säg hur ofta du har rökt tidigare och var helt enkelt så ärlig det bara går... Du kommer nog att se att konversationen kommer att vända sig utefter hur du beter dig och agerar under just den situationen :P 

Nu har du ju satt dig i klistret redan men du kan ju alltid erbjuda dom att få bevisa för dom att du verkligen röker på så pass sällan samt att du inte har något missbruk som dom behöver oroa sig om. Rent piss två gånger i veckan i 6 månader kanske....? 

Om det nu är så att du enbart röker någon enstaka gång per år så ska det inte vara någon fara med att hålla dig ren ett tag ska du se, med tanke på att cannabis inte håller sig i kroppen mer än typ 1 vecka om du tex röker en enda kväll en gång i månaden. Om du nu mot all förmodan har rökt mer än så så får du nog nästan skylla dig själv lite  ;).

Så länge du inte upprepar ditt dumma beteende och fortsätter att prova olika substanser som ger rus nu inom typ 1 o ett halvt år eller något sådant och åker dit en gång till så lär inte hela jorden gå under. 

Precis som du skrev, du är ännu ung och du har ingen som helst stadig inkomst, vilket gör att du kan lätt hamna i en utsatt position igenom att prova droger medan du fortfarande bor hemma.

Du kommer att såra dina föräldrar ännu mer, dina försök i att få jobb kommer att försvåras och folk kommer att döma skiten ur dig om de får reda på att du röker. 

Lycka till ;)

• Anonym (Bäng-Puppa)

Till er gott folk: 

Hur många av er har någonsin provat att röka cannabis mer än 3 gånger? 
    Hur många av er som har en normal vardag vet att ni känner åtminstone 15 människor (vänner&- eller bekanta som röker på? 

Att bruka och att missbruka är ändå två helt olika saker.
    Ett bruk är att ta en cigg per halvår, ta en drink en gång i månaden eller ta en spliff en gång i månaden med några vänner och njuta av tillsammans.

Missbruk däremot, är om man låter drogen påverka ens mående, om man nyttjar tex en drog enbart för att bli bäng eller för att tex dämpa ångest/ depression. 
    Beroende hör nog mer till missbruk... 

• Anonym (dödsknarkare)

Rätt sorgligt att man trivialiserar missbruk till den grad att man anser att man är en missbrukare om man har ett intresse för droger och använder de ansvarsfullt. Jag som använder droger kanske 5 gånger om året är tydligen lika långt ner i drogträsket som en daglig brukare av heroin.

Ni förstår väl att alkohol är en av de farligaste och mest beroendeframkallande drogerna i samhället va? Antagligen använder ni droger mer än vad jag gör med tanke på att jag knappt dricker längre, jag använder inte nikotin eller läkemedel heller för den delen.

• Anonym (dödsknarkare)
    Scalaren skrev 2016-10-18 07:41:39 följande:

Oj TS, dina svar och åsikter visar att dina föräldrar inte har lyckats särskilt bra i uppfostran av dig.

Motivera.
  • Anonym (Tveksamt)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-17 19:22:09 följande:

Du kan verkligen inte tolka skriven text....

Det är det som är så tragiskt. Många inom Socialtjämsten vägrar läsa vad som står utan tolkar texten efter sina egna tyckanden. Det är fruktansvärt.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Exrtremt ovanligt) skrev 2016-10-17 22:58:32 följande:

Ungefär min tanke med. Varningsklockorna fanns redan i tidigare inlägg. Vi kan ju alla säga åt TS att han är en missbrukare, men jag tror inte att det hjälper, för det är inte det svaret han letar efter här.

Hur undvika brev från soc? Ja, kanske styra upp sitt liv, få bukt med sitt missbruk, skaffa jobb, utbildning osv.

Jag pluggar just nu, har helt okej betyg, skulle precis ta körkort (som jag får vänta med ett tag om jag får körkortstillståndet indraget), jag har en god relation till mina föräldrar och mitt sociala umgänge och jag har ett bra rykte i den lilla staden jag bor i.

Uppenbarligen är du hjärntvättad som tror att man inte kan använda droger måttligt, ca 1 av 10 svenskar använder narkotika regelbundet så det är nog en hel del i din vänskapskrets som knarkar under näsan på dig.
  • Anonym (Exrtremt ovanligt)
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-18 10:47:59 följande:
    Jag pluggar just nu, har helt okej betyg, skulle precis ta körkort (som jag får vänta med ett tag om jag får körkortstillståndet indraget), jag har en god relation till mina föräldrar och mitt sociala umgänge och jag har ett bra rykte i den lilla staden jag bor i.

Uppenbarligen är du hjärntvättad som tror att man inte kan använda droger måttligt, ca 1 av 10 svenskar använder narkotika regelbundet så det är nog en hel del i din vänskapskrets som knarkar under näsan på dig.
    Rättelse: jag tror inte att du kan använda droger måttligt. Du har flera gånger uttryckt din oro över att behöva göra drogtest i sex månader. Du pratar om ekonomi, men jag tror att du är rädd för att du inte klarar av att vara ren så länge. Du har redan gått från "rökte för tredje gången på två år" till "använder droger kanske 5 gånger om året". Alla förstår att det är en underdrift, och det kommer socialen också att göra.

Ingen kommer tvinga dig att vara ärlig här, men att ljuga för dina föräldrar och för socialen är fel väg att gå. Tro mig!

• Långbenopluto
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-18 10:41:16 följande:
    Motivera.
    Det tar för lång tid. Men du kommer förstå om några år när du har mognat. Hoppas jag.
  • Anonym (Smartskalle)
    Anonym (Exrtremt ovanligt) skrev 2016-10-18 11:24:33 följande:
    Rättelse: jag tror inte att du kan använda droger måttligt. Du har flera gånger uttryckt din oro över att behöva göra drogtest i sex månader. Du pratar om ekonomi, men jag tror att du är rädd för att du inte klarar av att vara ren så länge. Du har redan gått från "rökte för tredje gången på två år" till "använder droger kanske 5 gånger om året". Alla förstår att det är en underdrift, och det kommer socialen också att göra.

Ingen kommer tvinga dig att vara ärlig här, men att ljuga för dina föräldrar och för socialen är fel väg att gå. Tro mig!
    Precis!

TS: Den enda person som förlorar på detta är du själv! Du vinner inget på att ljuga för dig själv. Var ärlig mot dig själv och försök inse vad du håller på med, precis sådär låter det på personer som har problem med missbruk, "jag dricker bara någon ibland", "jag knarkar bara några gånger per år". Om du nu har en sån bra relation till dina föräldrar så är det väl inga problem att vara ärlig heller? OCH om du dessutom anser att knark är så pass mycket ofarligare än alkohol så stå upp för det då! Det är väl ingen ide att sitta här och gaffla och propagera för droger när vi uppenbarligen inte anser att det är något bra att hålla på med, starta en tråd på flashback i så fall!
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Exrtremt ovanligt) skrev 2016-10-18 11:24:33 följande:

Fina halmgubbar, du lägger ord i mun på mig.

1. Jag har uttryckt oro för drogtest inte på grund av att jag inte kan hålla mig ren utan p.g.a. att jag måste punga ut 5000 spänn samt behöva göra drogtest regelbundet utan att mina föräldrar får reda på vad jag gör + att jag antagligen inte får ta körkort under de 6 månaderna vilket jag precis var på väg att jag göra då jag har övningskört privat i 1 år nu.

2. Jag säger att jag har rökt cannabis 3 gånger de senaste två åren, jag har använt ett par andra droger som jag nämnt, t ex toppslätskivling och sammanlagt skulle jag säga att jag i genomsnitt har knarkat 4-5 gånger per år, ofta är det två-tre gånger på en månad så jag är ju ren sen i flera månader.

Och nej, när jag säger "andra droger" pratar jag inte om heroin, jag använder bara droger som är fördelaktiga för mig och kan hjälpa mig att expandera mitt medvetande, heroin förstör bara och leder bara till tillfällig tillfredsställelse och långvarigt beroende.
  • Anonym (Smartskalle)

"1. Jag har uttryckt oro för drogtest inte på grund av att jag inte kan hålla mig ren utan p.g.a. att jag måste punga ut 5000 spänn samt behöva göra drogtest regelbundet utan att mina föräldrar får reda på vad jag gör + att jag antagligen inte får ta körkort under de 6 månaderna vilket jag precis var på väg att jag göra då jag har övningskört privat i 1 år nu."

Ja, så går det när man väljer att bryta mot lagen! Du har gjort ditt val, stå nu ditt kast! Skulle vi tycka synd om dig? Nej, det tycker du inte. Dåså, vad är meningen med din tråd då? Var vill du komma?

• Anonym (dumt)
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-18 14:41:53 följande:
    Fina halmgubbar, du lägger ord i mun på mig.

1. Jag har uttryckt oro för drogtest inte på grund av att jag inte kan hålla mig ren utan p.g.a. att jag måste punga ut 5000 spänn samt behöva göra drogtest regelbundet utan att mina föräldrar får reda på vad jag gör + att jag antagligen inte får ta körkort under de 6 månaderna vilket jag precis var på väg att jag göra då jag har övningskört privat i 1 år nu.

2. Jag säger att jag har rökt cannabis 3 gånger de senaste två åren, jag har använt ett par andra droger som jag nämnt, t ex toppslätskivling och sammanlagt skulle jag säga att jag i genomsnitt har knarkat 4-5 gånger per år, ofta är det två-tre gånger på en månad så jag är ju ren sen i flera månader.

Och nej, när jag säger "andra droger" pratar jag inte om heroin, jag använder bara droger som är fördelaktiga för mig och kan hjälpa mig att expandera mitt medvetande, heroin förstör bara och leder bara till tillfällig tillfredsställelse och långvarigt beroende.
    Du får väl stå för vad du gör om du nu tycker att det är så ansvarsfullt och bra?
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Smartskalle) skrev 2016-10-18 15:27:34 följande:

"1. Jag har uttryckt oro för drogtest inte på grund av att jag inte kan hålla mig ren utan p.g.a. att jag måste punga ut 5000 spänn samt behöva göra drogtest regelbundet utan att mina föräldrar får reda på vad jag gör + att jag antagligen inte får ta körkort under de 6 månaderna vilket jag precis var på väg att jag göra då jag har övningskört privat i 1 år nu."

Ja, så går det när man väljer att bryta mot lagen! Du har gjort ditt val, stå nu ditt kast! Skulle vi tycka synd om dig? Nej, det tycker du inte. Dåså, vad är meningen med din tråd då? Var vill du komma?

Vad meningen med tråden var? Läs titeln för i helvete.

Nej, du behöver inte tycka synd om mig, men jag förväntar mig att människor som faktiskt förstår att straffet är orimligt för brottet (som är ett brott utan offer) speciellt med tanke på att jag inte har blivit dömd tidigare eller har några associationer med varken Socialstyrelsen eller polisen kommer åtminstone förstå min frustration. Jag vet inte hur gammal du är, men en hel del om inte en majoritet av ungdomar i min ålder tycker att narkotikapolitiken är helt åt helvete och 1 av 5 gymnasieelever har testat narkotika någon gång. Det är främst den äldre generationen som fortfarande tror på propagandan, resten börjar vakna upp.

Sen tar jag mitt ansvar också, jag kommer pröjsa för allt själv, hade jag inte tagit mitt ansvar hade jag börjat grina och böna och be mina föräldrar att stå för kalaset vilket jag faktiskt tror att de hade gjort. Det kommer slå mig hårt rent ekonomiskt, men jag tänker stå mitt kast.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (dumt) skrev 2016-10-18 15:29:34 följande:
    Du får väl stå för vad du gör om du nu tycker att det är så ansvarsfullt och bra?
    Som sagt, jag som har fakta på min sida vet att alla droger inte är farliga och därför har jag inga problem att använda de med måtta, men om jag står för detta öppet kommer jag både skada mina föräldrar och jag riskerar social utfrysning, som sagt är folk i min ålder ganska drogliberala, men om jag får ett rykte som pundare så kommer jag få en hel del problem med myndigheter samt kommer äldre människor se ned på mig p.g.a. detta vilket jag inte känner skulle gynna mig, speciellt när det gäller arbeten och dylikt.
  • Anonym (Smartskalle)
    Anonym (dödsknarkare) skrev 2016-10-18 21:55:58 följande:
    Som sagt, jag som har fakta på min sida vet att alla droger inte är farliga och därför har jag inga problem att använda de med måtta, men om jag står för detta öppet kommer jag både skada mina föräldrar och jag riskerar social utfrysning, som sagt är folk i min ålder ganska drogliberala, men om jag får ett rykte som pundare så kommer jag få en hel del problem med myndigheter samt kommer äldre människor se ned på mig p.g.a. detta vilket jag inte känner skulle gynna mig, speciellt när det gäller arbeten och dylikt.
    Skriv ut denna tråd och läs den om 10 år, då vet du vad som var sant om dina tolkningar angående droger!
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Smartskalle) skrev 2016-10-20 17:15:56 följande:
    Skriv ut denna tråd och läs den om 10 år, då vet du vad som var sant om dina tolkningar angående droger!
    Min "tolkning"? Du menar 50 år av forskning? Det är konsensus inom vetenskapen att lättare droger inte är särskilt farliga vid måttliga mängder och ansvarigt användande, cannabis, LSD, magiska svampar, MDMA, DMT, etc. är inte dödsknark och alla seriösa forskare vet det, det är bara mossiga politiker och hjärntvättade får som fortfarande är övertygade om det.

Det är faktiskt synd att den här synen är så utspridd då droger har mycket positivt att erbjuda, cannabis är en av de mest effektiva medicinerna mot cancer och epilepsi, MDMA är en av de mest effektiva medicinerna mot PTSD och trauman och hallucinogener så som toppisar och LSD kan ha en långvarig positiv effekt på kreativitet, dödsångest och kan göra en mer känslomässigt tillgänglig och öppen. 

Alla dessa droger är narkotikaklassade trots att de är både mindre farliga och mer effektiva än många receptbelagda läkemedel, det finns många fler liv som har blivit förstörda av skiten man kan få av sin läkare än lite jazztobak.
Svar på tråden Kan man undvika brev från soc?