• Anonym (Ts)

Hur mycket tid lägger ni på läxor?

Som det står i rubriken så undrar jag hur mycket tid i veckan ni lägger på läxläsning med era barn och hur gamla är barnen?

Anledningen till att jag frågar är för att min son på inget sätt läser läxor självständigt och då är han trattonykterhet år.

Vanliga läxor tar ca 30 min dagligen och när han har prov lägger vi närmare en timme per dag åt läxläsning och frågegenomgång. Som jag minns det var jag mer självgående när det gällde läxor i den åldern.

Mina två andra barn som är nio och tio kräver ca 30 min per dag. Det är mao många timmar i veckan som vi lägger på läxor i våran familj. Ser det likadant ut hemma hos er?

• Svar på tråden Hur mycket tid lägger ni på läxor?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-17 18:13:50 följande:

Som det står i rubriken så undrar jag hur mycket tid i veckan ni lägger på läxläsning med era barn och hur gamla är barnen?

Anledningen till att jag frågar är för att min son på inget sätt läser läxor självständigt och då är han trattonykterhet år.

Vanliga läxor tar ca 30 min dagligen och när han har prov lägger vi närmare en timme per dag åt läxläsning och frågegenomgång. Som jag minns det var jag mer självgående när det gällde läxor i den åldern.

Mina två andra barn som är nio och tio kräver ca 30 min per dag. Det är mao många timmar i veckan som vi lägger på läxor i våran familj. Ser det likadant ut hemma hos er?

Inte trattonykterhet, vad i hela friden det nu är! Han är tretton år!
  • lövet2

Ca en kvart om dagen. Då är hon 12 år. Vissa veckor har hon matteläxa hon behöver hjälp med, och då kan det bli enstaka dagar med mer tid. Annars är det mest glosor.

• Carambolan

Jag har en nioåring och en sexåring. De får sitta med läxorna samtidigt som jag eller pappan lagar middag. Kanske 30 minuter om dagen (om de har några). Undantag är läsläxor som vi brukar ta i samband med bokläsning före läggdags.

• blomman 2

Jag har en 8-åring och vi får läs/skrivläxa och/eller glosor/matteläxa. Dvs två lexor/v. Vi får läxan fredag och den skall in på torsdag veckan efter. Vi startar oftast läxorna på söndag eftm ca:30 min. Sedan 2 ggr återupprepning under veckan. Hon är självgående och behöver inte så mycket hjälp.

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag och min man lägger tillsammans ner 6-8 timmar i veckan på att hjälpa barnen med skolhemarbete. Vi har två barn på tretton år.

Jobbigt ett hinna med.

Våra barn är inte alls självgående på samma sätt som vi föräldrar var i den åldern.

• modsey

Vi lägger ner kanske totalt 1 timme per vecka o barn, fast de är tvillingar och går i samma grupp och har oftast ungefär samma läxa. De har väldigt lätt för sig så just nu är det inget problem (  de är 8 år)
    Mina andra äldre barn har haft svårare för sig i skolan och där var det periodvis ett mindre " helvete". Då de sedan började i sk läxfria skolor eller rättare sagt där nästan allt skoljobb sköttes i skolan, extra läshjälp erbjöds på eftermiddagar och vissa håltimmar så blev vårt liv så mycket mer harmoniskt!

• Anonym (5)

Det blir nog 5 minuter på engelska glosor. Dem har inga fler läxor. Brukar få nästan alla rätt. Sen till prov då pluggar vi mycket mer.

• Mrs Green

Min 11-åring har bara matte- och engelskaläxa, det tar ca 1 timme i veckan. Vi hjälper till med att förhöra engelskaglosorna och ibland något med matten, men det mesta gör hon själv (fast inte självmant så det behövs en del tjat..)

• Anonym (Mamma till 13 åring)

Lägger 5-10 timmar per vecka på sonens läxläsning. Tar mycket kraft och energi. En förälder måste sitta med honom hela tiden annars blir det inget gjort.
    Dessutom betalar vi för  läshjälp I engelska 1 tim/vecka.  

Svar på tråden Hur mycket tid lägger ni på läxor?