• Anonym (Ts)

Hur mycket tid lägger ni på läxor?

Som det står i rubriken så undrar jag hur mycket tid i veckan ni lägger på läxläsning med era barn och hur gamla är barnen?

Anledningen till att jag frågar är för att min son på inget sätt läser läxor självständigt och då är han trattonykterhet år.

Vanliga läxor tar ca 30 min dagligen och när han har prov lägger vi närmare en timme per dag åt läxläsning och frågegenomgång. Som jag minns det var jag mer självgående när det gällde läxor i den åldern.

Mina två andra barn som är nio och tio kräver ca 30 min per dag. Det är mao många timmar i veckan som vi lägger på läxor i våran familj. Ser det likadant ut hemma hos er?

• Svar på tråden Hur mycket tid lägger ni på läxor?
  • Anonym (lärare)

alla barn är olika. Om era barn behöver ert stöd på det viset så är det ju jättebra att ni satsar på det. Det ni möjligen skulle kunna göra kring tonåringen är att ha en dialog med skolan om de kan hjälpa honom lära sig några nya strategier för hur han ska göra om han behöver plugga själv. Ni kan ju inte hjälpa honom med allt, hela gymnasiet, högre studier osv.

Många barn behöver sk igångsättningshjälp eller bara tydlig struktur för hur länge man ska jobba med en läxa osv.

• Duckan

Vår dotter är 9 år. Har en läs/skrivläxa i veckan. Vi lägger nog max en timme totalt på den.

• Duckan
    Nioåringen lägger ca 30-60 minuter 4-5 gånger/vecka

Måste nyfiket fråga hur många läxor det barnet har? Låter jättemycket i mina öron.
  • Anonym (11 år)

Min 11-åring har matte, svenska och no som han nästan aldrig behöver göra för han redan kan eller har gjort det i skolan. Så är det engelska, läsa en text och några enkla glosor. Lägger vi kanske 15 min på. 

Sen har han en annan lärare (mycket bättre) i SO. Där få han 1 läxa i veckan som tar minst 1 timme. Han gör det själv, men om jag läser igenom det han skrivit och kommer med tips och idéer brukar han jobba mer med den och göra bättre. 

Tycker det är lite komiskt att han tycker att allt i skolan är superlätt utom SO. 

• Anonym (11 år)
    Anonym (Mamma till 13 åring) skrev 2016-10-18 08:23:55 följande:

Lägger 5-10 timmar per vecka på sonens läxläsning. Tar mycket kraft och energi. En förälder måste sitta med honom hela tiden annars blir det inget gjort.
    Dessutom betalar vi för  läshjälp I engelska 1 tim/vecka.  

Det låter inte bra att ni sitter med hela tiden! En del av läxan är att lära sig ta ansvar. Har ni testat andra metoder?Tidtagarur, belöningar, tävlingar osv. 
  • Annica71

Vår 9-åring har bara läsläxa än så länge och det tar ca 15 minuter och hon brukar läsa den 2ggr/vecka för oss så totalt 30 minuter/vecka.

Vår 11-åring har matte, svenska, engelska och SO/NO läxa varje vecka och vi sitter ca 3 timmar/vecka och hjälper henne.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (11 år) skrev 2016-10-18 09:50:06 följande:

Min 11-åring har matte, svenska och no som han nästan aldrig behöver göra för han redan kan eller har gjort det i skolan. Så är det engelska, läsa en text och några enkla glosor. Lägger vi kanske 15 min på. 

Sen har han en annan lärare (mycket bättre) i SO. Där få han 1 läxa i veckan som tar minst 1 timme. Han gör det själv, men om jag läser igenom det han skrivit och kommer med tips och idéer brukar han jobba mer med den och göra bättre. 

Tycker det är lite komiskt att han tycker att allt i skolan är superlätt utom SO. 

Det är likadant med min son han har svårt för SO men lätt för NO och matte.

• Anonym (11 år)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2016-10-18 10:14:38 följande:
    Det är likadant med min son han har svårt för SO men lätt för NO och matte.
    Då kanske det är normalt att NO bara är att lära sig lite fakta (som våra barn redan kan) och i SO ska man kunna sammanfatta en längre text, analysera, dra slutsatser och paralleller till sitt eget liv. Leta fakta, samarbeta, presentera osv. Mer matnyttigt.
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (Mamma till 13 åring) skrev 2016-10-18 08:23:55 följande:

Lägger 5-10 timmar per vecka på sonens läxläsning. Tar mycket kraft och energi. En förälder måste sitta med honom hela tiden annars blir det inget gjort.
    Dessutom betalar vi för  läshjälp I engelska 1 tim/vecka.  

Känner igen detta...min 13-åring var helt självgående med läxor förut, men nu plötsligt så är det bara stopp. Gråt och självömkan och "klarar inte själv". Jag hoppas på att det går över... 

Jag har haft samtal med skolan och de säger att det är alltid några barn som har svårt att klara övergången mellan åk 6 och 7, för det är verkligen enorm skillnad. Åtminstone på vår skola (en 4-9 skola).
  • Charlotte N
    Duckan skrev 2016-10-18 09:14:34 följande:

Nioåringen lägger ca 30-60 minuter 4-5 gånger/vecka

Måste nyfiket fråga hur många läxor det barnet har? Låter jättemycket i mina öron.

Om du frågar mig så har han läsläxa (7-8 sidor) med fem tillhörande frågor samt 2 A4-sidor matte. Men han har en språkstörning med tillhörande dåligt arbetsminne så det behövs MYCKET repetition.
  • Anonym (999)

Min 9-åring har läsläxa och skrivläxa och vi lägger väl typ 1 timme i veckan på det.

• pigglet

9-åringen har en läs-eller skriv-läxa/vecka. Lägger max 30 minuter på den, mer troligt 10.

12- och 14-åringen har glosor, de pluggar själva men vill bli förhörda. Tar kanske max 10 minuter/vecka. Matteläxorna fixar de själva, men kan vilja att jag kollar igenom, tar några minuter. Ibland diskuterar vi tal tillsammans, 10 minuter extra.
    Förhör av SO- och NO-prov, 20 minuter ibland.

• Fru Ve

9-åringen har en matteläxa per vecka som tar 30-60 minuter att göra. Vi stöttar en del genom att vara med och förklara om han inte förstår. Tidigare krävdes att vi satt med aktivt hela tiden för att han skulle få något gjort men nu går det bättre. Han har också en läsläxa som han får läsa själv. Han läser så bra att det inte behövs "förhör" på den.

• Fru Ve

TS hur mycket läxa har din 9-åring om ni måste lägga ner en halvtimme per dag eller mer?

Svar på tråden Hur mycket tid lägger ni på läxor?