Inlägg från: Anonym (11 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (11 år)

Hur mycket tid lägger ni på läxor?

Min 11-åring har matte, svenska och no som han nästan aldrig behöver göra för han redan kan eller har gjort det i skolan. Så är det engelska, läsa en text och några enkla glosor. Lägger vi kanske 15 min på. 

Sen har han en annan lärare (mycket bättre) i SO. Där få han 1 läxa i veckan som tar minst 1 timme. Han gör det själv, men om jag läser igenom det han skrivit och kommer med tips och idéer brukar han jobba mer med den och göra bättre. 

Tycker det är lite komiskt att han tycker att allt i skolan är superlätt utom SO. 

• Anonym (11 år)
    Anonym (Mamma till 13 åring) skrev 2016-10-18 08:23:55 följande:

Lägger 5-10 timmar per vecka på sonens läxläsning. Tar mycket kraft och energi. En förälder måste sitta med honom hela tiden annars blir det inget gjort.
    Dessutom betalar vi för  läshjälp I engelska 1 tim/vecka.  

Det låter inte bra att ni sitter med hela tiden! En del av läxan är att lära sig ta ansvar. Har ni testat andra metoder?Tidtagarur, belöningar, tävlingar osv. 
  • Anonym (11 år)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2016-10-18 10:14:38 följande:
    Det är likadant med min son han har svårt för SO men lätt för NO och matte.
    Då kanske det är normalt att NO bara är att lära sig lite fakta (som våra barn redan kan) och i SO ska man kunna sammanfatta en längre text, analysera, dra slutsatser och paralleller till sitt eget liv. Leta fakta, samarbeta, presentera osv. Mer matnyttigt.
Svar på tråden Hur mycket tid lägger ni på läxor?