• Melisandre

    LCHF, hjälp!

    Hejsan.

    Nu är det som så att jag för tredje gången vill börja med LCHF för att gå ner i vikt och även må bättre. Jag har alltså provat förr, och då har det gått i två dygn innan jag gett upp.

    Jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska kunna överleva övergångsperioden. Båda gångerna har jag mått riktigt jävla dåligt innan jag gav upp, jag mådde fruktansvärt illa, orken försvann helt, till och med min syn blev flimrig och jag mådde bara allmänt skit faktiskt.

    Jag fick tips av en kompis att prova att trappa ner med kolhydraterna istället och inte sluta helt tvärt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Jag kan liksom ingenting om sådant här, har bara "kaloribantat" förut. Om jag nu ska trappa ner, hur mycket ska jag börja med? Ska jag trappa ner för varje dag eller ta det långsammare? Och vad ska jag äta för kolhydrater då? För så som jag mådde de andra gångerna kan jag verkligen inte stå ut med. Lida vet jag att jag lär behöva göra, men inte så som jag gjorde sist, haha.

    Experter, ge mig alla tips ni har!

  • Svar på tråden LCHF, hjälp!
  • Aniiee

    Börja med att byta ut pasta, ris och bröd mot fullkornspasta, vild/råris och fullkornsbröd. Om du äter godis, byt ut godiset mot sådant med mindre socker (ex mörk choklad istället för ljus, byt ut godis mot nötter om du inte är allergisk, osv). Samma med drickat - byt ut sötat mot osötat (INTE light!) Trappa ner godis och läsk sakta om du vill sluta/äta mindre sånt. Mer om nertrappning senare.

    När du gjort det, så räkna ut hur mycket kolhydrater du bör äta enligt tallriksmodellen. Börja äta så mycket i 1 månad. 

    Om du känner att du vill äta mindre kolhydrater när du ätit fullkorn i en månad så börja med en nedtrappning. Bra takt för nedtrappning, vare sig det är pasta/ris/bröd, godis och/eller läsk eller cigaretter, eller vad man nu vill trappa ned på, är 10-20% i veckan. Då ger man både kroppen och psyket tid att vänja sig, och det är lättare att ändra vanor på lång sikt. Det finns de som fixar cold turkey, och det är ju trevligt för dem, men det finns fördelar och nackdelar med båda sätten. Du verkar ha testat cold turkey redan, och det gick inte för dig.

    När du trappar ned pastan/riset/brödet måste du förstås byta ut det mot något annat som fyller upp. Dryga ut portionen med grönsaker i samma form och tillagningssätt som det du drar ned på.


    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Annelie 76

    Skippa fullkornen, de kommer mest ge dig problem. Börja istället med att ta bort allt socker och minska alla de andra kolhydraterna (pasta, ris och potatis) med hälften. Ät mer grönsaker med lite kolhydrater som vitkål, blomkål, broccoli, sparris, haricot vertes, spenat osv. Byt ut allt matfett mot smör och Bregott, ha fet ost, inte mager. Försök att inte äta smörgås, det brukar vara svårast, går det inte så minska iaf och ät mer pålägg. Ha en extra klick smör i såsen till maten så blir du mättare.
    Gör så här i ett par veckor, sen halverar du kolhydraterna igen och ökar fettet lite. Ät ett par veckor och minska igen. Smörgås brukar som sagt vara svårast att sluta med så börja med att ta bort den. Sen efter det brukar det inte vara så svårt att gå över helt på LCHF.

  • Anonym (Slutade tvärt)

    Får jag fråga hur länge du stod ut med att må dåligt innan du gav upp?
    Jag slutade med allt på en gång och mådde verkligen pyton i kanske en vecka. Men jag hade bestämt mig och därför stod jag ut, ville verkligen bli av med drogen Socker.
    Men står du inte ut testa, byt ut mackan mot knäckebröd och minska ner på andra kolhydrater.
    Då jag själv slutade tvärt vet jag inte om abstinensen visar sig senare när du väl lägger av med kolhydrater helt.
    Önskar dig lycka till.

  • Anonym (J)

    Gick du all in? Min svägerska gick all in samtidigt som hon fortfarande ammade lite, slutade med sjukan...

    Vill du köra på lchf men undvika att må så dåligt försök att inte köra stenhårt på saker med mindre kolhydrater, typ vissa äter inte tomater eller lök för att det finns en del kolhydrater i det, men jag tycker att man kan äta det och märker man att man står still kan man utesluta dessa saker senare.. Samma med grädde och mjölkprodukter, vissa utesluter det också direkt, men testa att äta mycket grädde i maten till att börja med. Och vill du ändå få i dig lite mer kolhydrater- ät lite potatis, det är betydligt mycket mindre kh än i t ex pasta och ris.

    Och det viktigaste - räds inte fettet!

    Socker däremot bör uteslutas helt för annars är avvänjningen svår.

    Sen är huvudvärk och lite sämre mående ganska standard vid nya dieter de första dagarna, klarar man sig första veckan så brukar det rulla på fint sedan :)

  • Anonym (Vera)

    Jag säger också, räds inte fettet!
    LCHF är inte en kosthållning som går ut på att äta mycket protein (vilket många verkar tro) utan grejen är att höja nivån på den mängd energi som kommer ifrån fett.

    Om du har en måltid med kycklingfile, ris, haricots verts och en klick bearnaise exempelvis, och så säger vi att fördelningen är ganska jämn mellan kolhydrater och protein och så har du lite fett i form av bearnaisesåsen.

    Sen tar du bort riset helt. Då har din "cirkel" (om du tänker dig att kolhydrat, fett och protein har varsin tårtbit) fått andra proportioner. Kolhydraterna har sjunkit och väldigt lite av energiprocenten/kalorierna kommer från kolhydrater. Det är litegrann från haricots vertsen och kanske lite från kycklingen också. Men nästan allt kommer från protein och lite från fett.
    Sen lägger du till en halv avocado till din måltid, lägger på lite spenat eller annan mättande grönsak som inte innehåller så mycket kolhydrater och kanske även att du har stekt din kyckling i smör.
    Då helt plötsligt kommer tårtbiten från fett att öka pga att du har avocado till.
    Så du ska inte tänka att du ska äta stora volymer utav fett. Utan att förhållandet i din måltid i varifrån energin kommer, ska komma till stor del av fett!

    Kolhydrater ger 4 kalorier per gram, likaså protein. Medan fett ger 9 kalorier per gram. Så om du äter 100g kolhydrat och 100g fett, hur ser energiprocenten ut?
    Du får i dig 4x100 = 400 kalorier från kolhydrat. Och du får i dig 9x100 = 900 kalorier från fettet. Totalt 1300 kalorier.
    400/1300 = 30,76% av kalorierna kommer från kolhydrater
    900/1300 = 69,23% av kalorierna kommer från fett

    Trots att du har ätit 100g av varje så kommer mer än dubbelt så mycket av energin från fettet, dvs. från en smörsås, från avocado, från fullfet creme fraiche, från nötter etc.  Sånt som innehåller fett.

    Det är det som menas med energiprocent.
    VAR KOMMER ENERGIN IFRÅN?

    Således kan man alltså ändra energiprocenten mycket genom att plocka bort sånt som man vet är rikt på kolhydrater. Och du behöver inte tillföra exakt lika mycket fett i gram.

    Jag kom igenom mina första två veckor genom att vara beslutsam och dricka cola zero
    Jag vet att sötningsmedel inte är rekommenderat men det var min väg och det funkade för mig. Sen avstod jag från bröd väldigt länge eftersom det var en trigger för mig. Jag älskar bröd, kan äta hur mycket som helst!
    Och jag ville INTE gå i fällan där man lär sig laga LCHF-godis som man äter typ varje dag. Det var ju småätandet och godiset jag ville bort ifrån!

  • Melisandre

    Tack för alla bra svar jag fått!

    Dock har jag faktiskt kört samma race som sist, jag slutade tvärt igen. Det jag dock tycker är konstigt är att jag denna gång mått hur bra som helst? Nu är ju detta bara min fjärde dag med LCHF men innan har jag ju som sagt börjat må dåligt redan dag 2. Kan det bero på att jag äter mer, oftare och kanske mer varierat?

    Jag har under dessa dagar alltid sett till att ha drickyoghurt eller något likande med mig IFALL att jag skulle börja må skit, så jag får i mig lite kolhydrater, men jag har inte ätit några till maten.

    Det har varit lite svårt med vad jag ska laga för mat för att det inte ska bli enformigt och tråkigt, som tur är har min kompis hjälpt mig en hel del med lätta recept som går fort (tålamod och intresse för matlagning har aldrig varit min starka sida).

    Alltså har det gått kanonbra hittills, och jag hoppas att det fortsätter så.

  • Anonym (Vera)
    Melisandre skrev 2016-10-20 11:20:55 följande:

    Tack för alla bra svar jag fått!

    Dock har jag faktiskt kört samma race som sist, jag slutade tvärt igen. Det jag dock tycker är konstigt är att jag denna gång mått hur bra som helst? Nu är ju detta bara min fjärde dag med LCHF men innan har jag ju som sagt börjat må dåligt redan dag 2. Kan det bero på att jag äter mer, oftare och kanske mer varierat?

    Jag har under dessa dagar alltid sett till att ha drickyoghurt eller något likande med mig IFALL att jag skulle börja må skit, så jag får i mig lite kolhydrater, men jag har inte ätit några till maten.

    Det har varit lite svårt med vad jag ska laga för mat för att det inte ska bli enformigt och tråkigt, som tur är har min kompis hjälpt mig en hel del med lätta recept som går fort (tålamod och intresse för matlagning har aldrig varit min starka sida).

    Alltså har det gått kanonbra hittills, och jag hoppas att det fortsätter så.


    Gud vad bra, du kanske är mer beslutsam den här gången eller så räddas du av att du har din plan B ifall att. Alltså drickyoghurten!

    Jag skulle tipsa dig om att köpa en bra LCHF-kokbok ifall din inspiration försvinner. Då blir det lite kul att laga "ny" mat och du blir peppad av det istället för att behöva tänka på att som du inte ska äta.
  • Stephy

    Lchf är



    Det är ett annat ord för vanlig husmanskost. Hur kan man bli sjuk eller rättare sagt hur fel har man tidigare ätit för att bli sjuk av vanlig nyttig kost ?

Svar på tråden LCHF, hjälp!