Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-18 09:53:05 följande:
Vet inte om jag håller med dig riktigt. Att lämna någon ÄR ett beslut man tar helt och hållet själv. Man sätter sin partner i en hemsk situation om man låter meddela att man *funderar* på att lämna hen. Man lägger över ansvaret för det som sker på sin partner. Din partner undrar vad hen kan göra för att hålla kvar dig och kanske har du inte ens något bra svar. Att hålla sin partner på halster med ultimatum och krav är inte bra. Var glad att du inte fick en chans att ändra på dig. Det är en quick fix som bara håller några månader. Var dig själv.
Och man är inte skyldig någon något alls. Den som blir lämnad har inte rätt till en förklaring. Människor som till varje pris vill ha ett "avslut" och känner att dom inte har fått det har ofta ett så stort kontrollbehov att dom upplever det som en kränkning att bli lämnade utan förklaring, betänketid eller möjlighet att lägga in en protest.
Det är inte ett gemensamt beslut att lämna någon, så det är jättekonstigt att prata om att "besluta över huvudet". Du har de facto inget att säga till om i en sådan situation.
Nej, självklart ska man inte vara kvar i ett förhållande där man inte trivs. Men att gå och tänka och låta beslutet mogna i bara sin egen hjärna är inte rätt heller. Nu tycker jag väl att man borde ha tagit upp saken till diskussion långt innan det har gått så här långt så att båda parter faktiskt är medvetna om vad den andre känner och tänker. För man är dock två (eller fler) i ett förhållande. Och jo, om man har varit tillsammans i 10 år, då tycker jag att man förtjänar att veta varför man blir lämnad. Allt annat är respektlöst, tycker jag.
Och jag menar självklart inte att man ska berätta att man funderar på att lämna, jag menar att man ska kommunicera med partnern om vad man tycker är problematiskt så att partnern vet om det och har en chans att göra något åt saken. Sen kanske det inte fungerar av olika anledningar, men då har man försökt och kan kanske komma fram till ett gemensamt beslut om separation även om det kanske egentligen inte är vad partnern vill.
Jag har själv aldrig blivit lämnad, men jag har lämnat. När jag var yngre gjorde jag precis så, lät beslutet mogna hos mig själv och sen bara bestämde jag att det var slut, för det var det jag ville. Jag tyckte som du, att göra slut är inte ett gemensamt beslut. Jag hade ett ex som tyckte att det inte är slut förrän båda vill, och även om jag inte håller med om det så tycker jag nu för tiden att om man har varit tillsammans en längre tid så är det respektfullt att låta båda delta i separations- och sorgprocessen. För att separera är en sorgprocess, för båda, även för den som lämnar. Men ofta har den personen kommit ganska långt i bearbetningen innan den väljer att lämna.
Jag och min nuvarande har varit tillsammans i fem år. Det har varit upp och ner, men vi har haft en respektfull kommunikation. Mer än en gång har jag funderat på att det här fan inte funkar längre, men då har vi pratat och båda har fått säga sin mening. Båda har valt att arbeta för en fungerande relation. Den dagen någon av oss ger upp det arbetet (som alla relationer är) då vet båda att det är dags att lämna relationen. Vi hoppas inte vi kommer dit, men om vi gör det, då hoppas och tror jag att vi kommer separera på ett respektfullt sätt. Det är ju en person jag älskar och vill väl.
Sen finns det självklart väldigt smutsiga separationer med otrohet och dylikt. Det är inte den typen av separationer jag pratar om här.