Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!
Hej allihop!
Jag vet inte var eller hur jag ska börja med det. Jag lider Nämligen av OCD(tvångstankar).
-------------------------------
Kan kanske börja med att förklara att OCD inte är "tvångsmässigt beteende störning" där man känner sig tvungen att utföra saker och gör det, utan det är en sorts ångestdiagnos där man får tvångsmässiga tankar som ger upphov till ångest.
Klassisk exempel är att man trots vet att man låst dörren så får man ångestgivande tanke om att man kanske inte gjort det och för att "släcka" den tanken går man tillbaka och kollar upp om man låst. Detta är exempel på tvångstanke som många friska människor kan ha utan att vara något tillstånd.
OCD är till motsats av många tror INTE bidragande till att man gör något brott. Då människor med OCD brukar ha hög moral/skuldkänslor så är de mindre brottsbenägna än andra människor.
----------------------------
Nu till problemet:
Jag lider av "tänk om tankar" i bred omfattning. Mina "tvångshandlingar" är att jag ältar om jag gjort något som jag tycker är fel och som bidragit till att jag får tvångstanke. Mina "tvångshandlingar" är att undvika saker jag tror jag kommer få "ångetgivande tankar" av.
Jag tänker alltså många "tänk om tankar" och tyvärr går även mycket fantasi in i bilden vilket gör saken bara värre. Det har tagit och tar så mkt tid och energi av mig att jag är så jävligt trött och ledsen.
Jag vill så verkligen veta vad orsaken till OCD är så jag tänkte fråga er som också har OCD några frågor och skulle verkligen uppskatta om ni kunde svara.
1. Har ni haft dålig munhälsa(tandhälsa) under perioder ni haft OCD?
2. Har ni haft någon av följande bristtillstånd: Zink, b12, järn eller folsyra-brist?
3. Är/har era föräldrar varit religiösa och i tidig ålder lärt er om "synder straffas"? Med den frågan har jag undrar om tidig läran av "att det man gör/inte göra straffas" kan ha med utveckling av ocd i tidig ålder, att man blir rädd att göra "ett synd" och att det utvecklas senare till sorts ocd.
Har ni något att tillägga om OCD, så skriv det gärna, vill så verkligen veta orsaken bakom det.