• Anonym (OCD)

Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!

Hej allihop!

Jag vet inte var eller hur jag ska börja med det. Jag lider Nämligen av OCD(tvångstankar).

-------------------------------
    Kan kanske börja med att förklara att OCD inte är "tvångsmässigt beteende störning" där man känner sig tvungen att utföra saker och gör det, utan det är en sorts ångestdiagnos där man får tvångsmässiga tankar som ger upphov till ångest.
    Klassisk exempel är att man trots vet att man låst dörren så får man ångestgivande tanke om att man kanske inte gjort det och för att "släcka" den tanken går man tillbaka och kollar upp om man låst. Detta är exempel på tvångstanke som många friska människor kan ha utan att vara något tillstånd.

OCD är till motsats av många tror INTE bidragande till att man gör något brott. Då människor med OCD brukar ha hög moral/skuldkänslor så är de mindre brottsbenägna än andra människor.
    ----------------------------

Nu till problemet:

Jag lider av "tänk om tankar" i bred omfattning. Mina "tvångshandlingar" är att jag ältar om jag gjort något som jag tycker är fel och som bidragit till att jag får tvångstanke. Mina "tvångshandlingar" är att undvika saker jag tror jag kommer få "ångetgivande tankar" av.

Jag tänker alltså många "tänk om tankar" och tyvärr går även mycket fantasi in i bilden vilket gör saken bara värre. Det har tagit och tar så mkt tid och energi av mig att jag är så jävligt trött och ledsen.

Jag vill så verkligen veta vad orsaken till OCD är så jag tänkte fråga er som också har OCD några frågor och skulle verkligen uppskatta om ni kunde svara.

1. Har ni haft dålig munhälsa(tandhälsa) under perioder ni haft OCD?
    2. Har ni haft någon av följande bristtillstånd: Zink, b12, järn eller folsyra-brist?
    3. Är/har era föräldrar varit religiösa och i tidig ålder lärt er om "synder straffas"? Med den frågan har jag undrar om tidig läran av "att det man gör/inte göra straffas" kan ha med utveckling av ocd i tidig ålder, att man blir rädd att göra "ett synd" och att det utvecklas senare till sorts ocd.

Har ni något att tillägga om OCD, så skriv det gärna, vill så verkligen veta orsaken bakom det.

• Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!
  • Anonym (OCD)

Glömde även skriva att OCD kan ibland förväxlas med scizofreni hos människor som inte är insatta i ämnet eller kanske till och med hos psykologer som inte är insatta i OCD. Hos OCD människor kan det finns fantasitankar eller tankar som uppfattas som paranoida, skillnaden är att hos OCD människor så finns alltid insikten att "tankarna är egentligen fel/kan vara fel). Hos OCD får man alltså "tänk om" istället för "jag vet att....". Skriver detta då många med OCD får felaktiga diagnoser när de beskriver psykosliknande symptom till människor som inte vet vad ocd är.

• Anonym (M)

Var bor du? 
    Kan rekommendera en bra terapeut som hjälpt mig med OCD om du bor i mellansverige. 

• Anonym (Anonym)

Ja på fråga 1 och 2. Nej på fråga 3.

• Anonym (T)

Måste rätta dig TS, OCD innefattar båda sakerna du skrivit. Eller jag kanske missförstod dig. Man kan alltså t.ex. ha tankar att "om jag inte gör si eller så så kommer den här hemska saken hända", men även tvångsmässigt beteende som t.ex. att tvätta händerna, släcka lampor osv.

Som svar på dina frågor. Jag har haft OCD så länge jag kan minnas, i olika former.
    Har aldrig haft dålig mun/tandhälsa.
    Har haft järn- och zinkbrist, även andra brister än de du frågar om.
    Mina föräldrar är inte själva religiösa men tvingade mig i princip att konfirmera mig, läsa bibeln osv vilket ledde till enorm ångest över att bli straffad av en högre makt om jag inte utförde tvången.

• Anonym (Anonym1)

Jag har OCD av typen PURE O och är uppvuxen i religiös familj och med kvällsbön osv. Har som dig väldigt mycket påträngande "tänk om" tankar. Det är hemskt för det finns inget stopp på vad man kan tänka för hemskheter - det är liksom bara fantasin som sätter gränserna. Ibland får jag självmordstankar av paniken som följer av att det liksom inte går att stänga av. 

Har, eller rättare sagt är, väldigt rädd för psykoser osv. Som du säger kan man ibland nästan gå på gränsen när det kommer till tankegångar, men en typisk OCD patient säger ofta "jag vet hur sjukt det låter men..." och "ja jag vet det är inte sannolikt men TÄNK OM" eller "shit jag är verkligen sjuk i huvudet för jag tänker såhär".

Det som göder OCD är ofta en jakt på trygghet. Man kan liksom inte acceptera osäkerheten - och där kommer paniken och ångesten in. Det ända som hjälper mig är att träna på att acceptera otryggheten. När det kommer tänk om tankar måste man liksom försöka acceptera t.ex. "jag vet inte om det här faktiskt kommer hända".

Många vet inte att hypokondri/hälsoångest ofta är en typ av OCD. Min OCD har varit präglad av detta till en början. Nu är den mer om existentiella saker.

• Anonym (Anonym1)

Vill bara tillägga att otryggheten ju egentligen är ett kontrollbehov. Låter lite konstigt att man ska acceptera otrygghet, men jag menar att man ska acceptera att släppa på kontrollen.

Och typiskt OCD:are är att testa sig. Har man haft en lugn period är det ofta så man börjar en ny runda genom att testa sig med tankar osv. Då måste man bara, oavsett reaktion eller rädsla, försöka att sluta testa. Annars drar man igång kedjan. 

• Anonym (En till)

Jag lider också av tvångstankar. Mina tvångstankar handlar om att ta kontroll över en situation och jag får enorm ångest när jag känner att jag tappar kontrollen.  För att stilla min ångest så utför jag dessa handlingar, t ex dubbelkollar det som ger mig ångest 375059505 ggr. Och ändå kan jag tänka "tänk om...". Jag blir alldeles utmattad, och kan inte tänka logiskt, även om jag innerst inne vet att det mest logiska är att dessa tankar är felaktiga, så lyckas jag på något sätt övertala mig själv om att "tänk om..." och så får jag ännu mer ångest...  Tar också tacksamt emot tips på hur man hanterar detta.

• Anonym (En till)
    Anonym (Anonym1) skrev 2016-10-22 20:43:53 följande:

Vill bara tillägga att otryggheten ju egentligen är ett kontrollbehov. Låter lite konstigt att man ska acceptera otrygghet, men jag menar att man ska acceptera att släppa på kontrollen.

Och typiskt OCD:are är att testa sig. Har man haft en lugn period är det ofta så man börjar en ny runda genom att testa sig med tankar osv. Då måste man bara, oavsett reaktion eller rädsla, försöka att sluta testa. Annars drar man igång kedjan. 

Detta känner jag igen, har du tips på hur man slutar testa sig? Du beskriver exakt hur det är för mig, tankarna maler igång och så bildas en kedja med ångestfyllda tankar och så måste jag utföra tvångstankar för att "säkra" mig mot det som skapar min ångest.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (En till) skrev 2016-10-22 20:59:30 följande:
    Detta känner jag igen, har du tips på hur man slutar testa sig? Du beskriver exakt hur det är för mig, tankarna maler igång och så bildas en kedja med ångestfyllda tankar och så måste jag utföra tvångstankar för att "säkra" mig mot det som skapar min ångest.
    Jag förstår det :) det är en klassiker för OCD. Först, får man fråga om du har några speciella tankegångar? Någon speciell rädsla/tanke du ofta fastnar i?
Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!