Inlägg från: Anonym (En till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En till)

Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!

Jag lider också av tvångstankar. Mina tvångstankar handlar om att ta kontroll över en situation och jag får enorm ångest när jag känner att jag tappar kontrollen.  För att stilla min ångest så utför jag dessa handlingar, t ex dubbelkollar det som ger mig ångest 375059505 ggr. Och ändå kan jag tänka "tänk om...". Jag blir alldeles utmattad, och kan inte tänka logiskt, även om jag innerst inne vet att det mest logiska är att dessa tankar är felaktiga, så lyckas jag på något sätt övertala mig själv om att "tänk om..." och så får jag ännu mer ångest...  Tar också tacksamt emot tips på hur man hanterar detta.

• Anonym (En till)
    Anonym (Anonym1) skrev 2016-10-22 20:43:53 följande:

Vill bara tillägga att otryggheten ju egentligen är ett kontrollbehov. Låter lite konstigt att man ska acceptera otrygghet, men jag menar att man ska acceptera att släppa på kontrollen.

Och typiskt OCD:are är att testa sig. Har man haft en lugn period är det ofta så man börjar en ny runda genom att testa sig med tankar osv. Då måste man bara, oavsett reaktion eller rädsla, försöka att sluta testa. Annars drar man igång kedjan. 

Detta känner jag igen, har du tips på hur man slutar testa sig? Du beskriver exakt hur det är för mig, tankarna maler igång och så bildas en kedja med ångestfyllda tankar och så måste jag utföra tvångstankar för att "säkra" mig mot det som skapar min ångest.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Anonym1) skrev 2016-10-22 21:26:12 följande:
    Jag förstår det :) det är en klassiker för OCD. Först, får man fråga om du har några speciella tankegångar? Någon speciell rädsla/tanke du ofta fastnar i?
    Ja, min OCD/ångest kretsar kring mina hundar, att något hemskt ska hända dem, t ex att de ska bli sjuka, trampa på något vasst och skada sig eller äta något olämpligt och bli förgiftade/dö. Detta leder till tvångshandlingar för att "säkra" omgivningen och hemmet, för att på så sätt också undvika att jag får ångest. Dessa tankar har jag fått efter att ha förlorat en nära anhörig, så jag antar att det finns ett visst samband. Det begränsar mig väldigt mycket... Och jag är rädd att jag aldrig kommer bli av med det.
Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!