Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!

Jag har OCD av typen PURE O och är uppvuxen i religiös familj och med kvällsbön osv. Har som dig väldigt mycket påträngande "tänk om" tankar. Det är hemskt för det finns inget stopp på vad man kan tänka för hemskheter - det är liksom bara fantasin som sätter gränserna. Ibland får jag självmordstankar av paniken som följer av att det liksom inte går att stänga av. 

Har, eller rättare sagt är, väldigt rädd för psykoser osv. Som du säger kan man ibland nästan gå på gränsen när det kommer till tankegångar, men en typisk OCD patient säger ofta "jag vet hur sjukt det låter men..." och "ja jag vet det är inte sannolikt men TÄNK OM" eller "shit jag är verkligen sjuk i huvudet för jag tänker såhär".

Det som göder OCD är ofta en jakt på trygghet. Man kan liksom inte acceptera osäkerheten - och där kommer paniken och ångesten in. Det ända som hjälper mig är att träna på att acceptera otryggheten. När det kommer tänk om tankar måste man liksom försöka acceptera t.ex. "jag vet inte om det här faktiskt kommer hända".

Många vet inte att hypokondri/hälsoångest ofta är en typ av OCD. Min OCD har varit präglad av detta till en början. Nu är den mer om existentiella saker.

• Anonym (Anonym1)

Vill bara tillägga att otryggheten ju egentligen är ett kontrollbehov. Låter lite konstigt att man ska acceptera otrygghet, men jag menar att man ska acceptera att släppa på kontrollen.

Och typiskt OCD:are är att testa sig. Har man haft en lugn period är det ofta så man börjar en ny runda genom att testa sig med tankar osv. Då måste man bara, oavsett reaktion eller rädsla, försöka att sluta testa. Annars drar man igång kedjan. 

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (En till) skrev 2016-10-22 20:59:30 följande:
    Detta känner jag igen, har du tips på hur man slutar testa sig? Du beskriver exakt hur det är för mig, tankarna maler igång och så bildas en kedja med ångestfyllda tankar och så måste jag utföra tvångstankar för att "säkra" mig mot det som skapar min ångest.
    Jag förstår det :) det är en klassiker för OCD. Först, får man fråga om du har några speciella tankegångar? Någon speciell rädsla/tanke du ofta fastnar i?
Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!