• Anonym (OCD.)

Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!

Anonym (T) skrev 2016-10-21 17:57:55 följande:

Måste rätta dig TS, OCD innefattar båda sakerna du skrivit. Eller jag kanske missförstod dig. Man kan alltså t.ex. ha tankar att "om jag inte gör si eller så så kommer den här hemska saken hända", men även tvångsmässigt beteende som t.ex. att tvätta händerna, släcka lampor osv.

Som svar på dina frågor. Jag har haft OCD så länge jag kan minnas, i olika former.
    Har aldrig haft dålig mun/tandhälsa.
    Har haft järn- och zinkbrist, även andra brister än de du frågar om.
    Mina föräldrar är inte själva religiösa men tvingade mig i princip att konfirmera mig, läsa bibeln osv vilket ledde till enorm ångest över att bli straffad av en högre makt om jag inte utförde tvången.

Du missförstod mig lite grann. Visst kan man ha tv¨ngshandlingar vid OCD, men dessa handlingar gör man för att undvika ångest och/eller ev "katastrof".
    "Tvångsmässigt beteende störning" känner däremot känslor av att göra något och måste göra det.
    Citerad från wikipedia: "Bland annat är tvångsbeteendena i tvångsmässig personlighetsstörning egosyntona, det vill säga att de överensstämmer med personens mål och moraliska övertygelser. Beteendena är inte heller associerade med ångest eller obehagskänslor, utan rationaliseras istället, ofta som tidsbesparande eller praktiska." sv.wikipedia.org/wiki/Anankastisk_personlighetsst%C3%B6rning
  • Anonym (OCD.)
    Anonym (Fd OCD) skrev 2016-10-23 22:18:52 följande:

Jag hade väldigt dålig tandhälsa när jag växte upp.

Mina föräldrar var medlemmar i en sekt.

Är väldigt intresserad av att få veta hur du tänker ang tanhälsa och OCD.

Min OCD gick (nästan) över när jag fick barn.

Skönt att din OCD gick bort!

Jag har flera "teorier" på vad som kan va orsaken till OCD.
    Först och främst så tror jag att OCD är egentligen ren ångestsjukdom, inget annat. Det som gör att man får dessa tankar är för att man har ångest och tidiga upplevelser i livet. Alltså: OCD= Ångest---->Tankar--->Ångest

Det här med tänder tror jag är en bidragande faktor hos många. Tandinflammationer(främst infektiösa) tror jag triggar igång ångest. Eftersom munhålan är så nära hjärnan så kan ångest vara en varningssignal från kroppen till dig att hjärnan är i fara. Det kan dock också vara så att en viss bakterie från munhålan går upp till en del av hjärnan som ger upphov till ångest. Googla gärna PANDAS teori.

Eftersom man då får ångest och inte vet vad orsaken till det är egentligen så kan vissa vara ständigt i jakt efter det och därmed få "katastroftankar" och tvångstankar som ger upphov till tvångshandlingar som försöker "lugna" kroppen att allt är okej.

Tidiga upplevelser i den omedvetna delen av hjärnan kan därmed göra att vissa är rädda för just det man tidigare upplevt eller någon anhörig ha gjort. Hypokondri kan tex bero på att någon man känner eller sig själv haft sjukdomar och därmed får hälsoångest.

Bla zink,magnesium, folsyra och b12 har en betydelsefull roll i produktion av serotonin och andra signalsubstanser. Brist på det kan göra att man är sårbar och lättare få ångest vid tex inflammationer tror jag.

Så sammanfattningsvis  Näringsbrist+inflammation(spec i munnen/hjärnan)+vad man har upplevt när man var liten----> Ångest---->tvångstankar---->ångest.

Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!