• Litenfilur

Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!

Intressant tråd! Har själv OCD och tycker du formulerar vad OCD är väldigt bra. Har inte ens tänkt kring OCD och tandhälsa men kanske finns det en koppling hos vissa. Forskningen om PANS/PANDAS verkar ju gå framåt. Själv har jag haft OCD sen jag var väldigt liten (4 år ungefär) och det utvecklades successivt. Intressant nog fick jag felaktigt diagnosen schizofreni för att tvångstankarna misstogs för att vara vanföreställningar, så visst går det att förväxla tillstånden. Idag är diagnosen (schizofreni) borttagen.

Nu till dina frågor:

1. Har haft rätt bra munhälsa i hela mitt liv trots en medfödd sjukdom som i många fall kan påverka tänderna. 

2. Haft järnbristanemi och zinkbrist tidigare. Har jag haft B12 och folsyra-brist har jag inte vetat om det. Är just nu undernärd pga magsjukdom och märker att jag har svårare tvångstankar än innan jag började rasa i vikt. Svält ska tydligen kunna orsaka tvångstankar även hos människor som inte har OCD, oavsett orsak till svält/undervikt (minns ej var jag läst det men källan var seriös, haha). 

3. Är inte uppväxt i en sekt men uppväxt i en dysfunktionell familj och utsattes för tidigare trauman i olika former. Är säker på att uppväxten var en del i att jag utvecklade såpass svårt tvångssyndrom och ser en tydlig koppling mellan traumatiseringen och vilka tvångstankar jag har/haft.

Tror på "stress-sårbarhetsmodellen", alltså att vissa har en genetisk benägenhet att utveckla just OCD och att tidiga trauman eller annan typ av stress kan utlösa beteendet. Andra kanske istället utvecklar bipolär sjukdom, depression, ätstörningar osv. Värt att tillägga är att jag blev sjukare av KBT och SSRI. Det som hjälpt mest för mig är traumaterapi då jag har en tydlig traumagrund till mina tvång. Kan bli så j-kla fel då psykiatrin är så KBT-inriktade, särskilt gällande tvång, och hjälper inte KBT ändrar de diagnos istället för behandling (i mitt fall schizofreni). "Evidensen" säger ju att KBT är det enda för OCD men det är jag (och fler jag känner till) ett bevis på att det inte alltid stämmer. Gäller att tänka utanför boxen, s.a.s.

Svar på tråden Är så jävligt trött på OCD(Tvångstankar)!!!!!!