• Anonym (Blivande V-viksbo(?))

Är Västervik en bra stad att bo i?

Jag har hört mycket positivt om Västervik som sommarstad, att där ska vara fina miljöer, fin skärgård osv., samt att de ju har visfestivalen som lockar mängder med turister varje sommar.

Tyvärr har jag också hört att folket i staden är svåra att komma inpå, bittra, arroganta och ofta rentav oförskämda. Är det någon här som har anknytning till Västervik, har bott eller växt upp där eller liknande som kan bekräfta eller dementera den bilden?

Vill ha all info ni kan ge!

• Svar på tråden Är Västervik en bra stad att bo i?
  • Anonym (Lantisen)

Jag vet inte hur det är generellt men vi flyttade ifrån mälardalen till Småland förra året och vi har märkt att folk bryr sig ganska mycket vart man bor eller vart man kommer ifrån inom Småland.
    Ingen är nyfiken på hur det var där man bodde men de reagerar starkt på i vilken håla folk bor.
    De större hålorna ser ned på de mindre och häcklar gärna.
    Vi bor i ett litet samhälle här och sist vi var i västervik på läkarbesök så skrattade läkaren lite åt vart vi bodde och dialekten där osv.
    De strävar efter att bo i städer och vara lite moderna.
    Först blir man förvånad och skrattar med lite sedan känner vi bara men varför bor ni här över huvudtaget om ni strävar efter att bo i städer?!
    Vi flyttade hit för att vi tycker om det lantliga och småskaliga.
    Samhället där vi bor står inte högt i kurs och borde skämmas lite för att det är bonnlandet Här är dock människorna väldigt jordnära och trevliga fast vi är sk Stockholmare, vi har fått ett väldigt fint mottagande.

• Anonym (Qwerty)

Mina kusiner bor i Västervik och de är inte trevliga för fem öre.

De har noll social kompetens och vet inte ens hur man stavar till vett och etikett.

Om det är för att de är bönder och bor där de bor eller för att familjen bara är sådana låter jag vara osagt...

• Anonym (Lantisen)

Vi upplever att de sk lantisarna är trevliga och hjälpsamma men de som bor i en sk stad ofta är dryga.
    Vi bodde i stan förut.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lantisen) skrev 2016-10-20 19:49:57 följande:

Vi upplever att de sk lantisarna är trevliga och hjälpsamma men de som bor i en sk stad ofta är dryga.

Vi bodde i stan förut.

Det är säkert så att småstadsbor är trevliga och hjälpsamma, mot andra småstadsbor.

Min erfarenhet (som stockholmare) är precis tvärtom. De flesta är trevliga tills dess att de får reda på var man kommer ifrån.

Ska tilläggas att jag rest ganska mycket runt om i landet i jobbet.

Det är typ som avsnittet i how i mer your mother när Ted och Barney åker "the drunk train" ut till Long Island. De är jättetrevliga och försöker få till det, men det strålar "Manhattan" om dem så de får drinkar slängda på sig och tjejerna skriker "you think you are better then me?!?".

Tror bestämt att det finns ett namn för det, småstadskomplex...
  • Deceree1

Jag älskar Västervik! Jag vill själv flytta dit men det går inte tyvärr. Människorna är underbara, miljön är underbar, man har havet jaa, Västervik är helt enkelt underbart. Jag arbetade några år där när jag var ung, först på Elfa och sen på Electrolux. Jag upplevde att de flesta va vänliga och jag fick massor av kompisar. Mycket musikliv är där också. Jag har alltid längtat tillbaka dit :)

• Rindikh
    Anonym (Qwerty) skrev 2016-10-20 19:36:56 följande:

Mina kusiner bor i Västervik och de är inte trevliga för fem öre.

De har noll social kompetens och vet inte ens hur man stavar till vett och etikett.

Om det är för att de är bönder och bor där de bor eller för att familjen bara är sådana låter jag vara osagt...

Åh...

Det är precis min bild av en hel del människor från Västervik. Det där med social kompetens, eller just bristen på.. Vet inte om det är nåt i luften eller grundvattnet.

Finns såklart undantag! Men.. Känns skönt att det inte bara är jag som reagerat.
  • Anonym (Inflyttad)

Vi är inflyttade från Sthlm och vi trivs jättebra. Trevligt folk som är lätta att umgås med.

Miljön är oslagbar på sommaren.

• noorah

Jag flyttade till Västervik för två år sedan. Min erfarenhet är att människorna är som i de flesta mindre orter, alltså lite svåra till en början men så fort man etablerat umgänge med någon så går det lite lättare att komma in i gemenskapen haha.

Väldigt fin stad är det, speciellt på sommaren. Jag har dessutom turen att bo endast ett stenkast från lysingsbadet :)

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • noorah

Kan tillägga att både barnomsorg och skola har varit till belåtenhet :)

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Rindikh

Viss anknytning till staden!

Västervik är en trevlig liten stad.

Dialekten är ingen hit!

Långt till allt :/

Underbart på sommaren.

Folket är lite knepiga tycker jag (men jag bor inte där).

Tycker det verkar vara mycket jante och missunnsamhet. Inåtvända människor som inte är så pratsamma, eller mest pladdrar om totalt ointressant skit. Men sen finns naturligtvis trevligt folk också, och om man bor där hittar man nog sitt umgänge med tiden.

Men det är nåt med sättet och kynnet. Tycker att visa är knepiga där. Geografiskt isolerat ställe och tidigare en hel del industri, så det blir kanske så.

Lagom stor liten småstad.

Skärgården är fantastisk men även landsbygden runt omkring är fin!

Känner att jag varken kan rekommendera eller avråda från att bo där. Det passar nog vissa och andra inte. Som över allt.

Svar på tråden Är Västervik en bra stad att bo i?