Anonym (infyttad V-viks bo) skrev 2017-02-16 12:07:57 följande:
Nu var det ju ett tag sedan så du kanske redan har flyttat till den här Pärlan;)
Men ändå, jag är själv inflyttad och när det gäller folk i allmänhet så tycker jag att folk är JÄTTEBRA på att "hålla på sitt";)
Det är en helt generell bedömning som inte är menad att dra alla över en kam, men det vore ändå trevligt om Västervikarna blev bättre på att öppna upp och blev mer inbjudande:) Men jag tror det lätt blir så i en mindre stad där folk är uppvuxna tillsammans. Man håller sig gärna till det trygga, vanliga. Man har dom vännerna man har och det är tryggt och bra. Väldigt svenskt.
Nu låter det ju som att alla Västervikare är astråkiga men så är det verkligen inte! Jag flyttade hit för ganska många år sedan och har nu en liten men etablerad vänkrets. Dessa människor är både västervikare och inflyttade, men mer öppna än generellt;) sen beror det nog på vem man är som person, om man är socialt lagd eller inte.
Västervik som stad är helt ok, kunde vara mysigare utbud och större variation av shopping men naturen är fantastisk!
Precis! Hade glömt av den här gamla tråden.. Men visst! Man kan absolut leva ett bra liv och trivas i Västervik. Och det finns jättetrevliga människor där precis som på andra ställen! Jag kan ibland blir väldigt trött på att bo i Stockholm och längta tillbaka. Tänker ofta att jag en dag ska bosätta mig i lilla Västervik igen, det är en liten sån där vardagsdröm jag har inombords.
Även om jag långt ifrån gillar allt med stockholmare generellt så är det mer öppet här uppe. Finns ju alla typer av människor i storstaden, inklusive tystlåtna och tråkiga människor, eller dryga människor och snorkigt folk man absolut inte vill lära känna.. Men över lag är det bara betydligt mera öppet kan jag faktiskt tycka helt 100% ärligt!
Släktingarnas visserligen hjärtligt och skämtsamma men ändå gamla vanliga standardskämt om stockholmare man får höra varje gång man hälsar på stämmer faktiskt inte. När jag jämför tycker jag snarare det är mina släktingar som är "dryga" och har näsan i vädret
Att öppna upp sig och bjuda på sig själva är faktiskt inte västerviksbornas starkaste sida direkt! På arbetsplatsen jag jobbar på här där jag bor nu bjuder folk hela tiden på sig själva och skämtar och skojar om saker de gjort och så.. I småstaden är det betydligt mera inbundet...
Jag tänkte inte på det så mycket tidigare faktiskt. Inte när jag var yngre eller växte upp men generellt så tycker jag att man i Västervik är betydligt bättre på att kritisera andra än att bjuda på sina egna små misstag i tillvaron.
Observera att jag generaliserar och inte drar alla över en kam! Nu ska jag gå in på Hemnet och låtsas att jag ska köpa bostad i Vvk.. Saknar staden och naturen.