• Anonym (Blivande V-viksbo(?))

Är Västervik en bra stad att bo i?

Jag har hört mycket positivt om Västervik som sommarstad, att där ska vara fina miljöer, fin skärgård osv., samt att de ju har visfestivalen som lockar mängder med turister varje sommar.

Tyvärr har jag också hört att folket i staden är svåra att komma inpå, bittra, arroganta och ofta rentav oförskämda. Är det någon här som har anknytning till Västervik, har bott eller växt upp där eller liknande som kan bekräfta eller dementera den bilden?

Vill ha all info ni kan ge!

• Svar på tråden Är Västervik en bra stad att bo i?
  • Anonym (Bor i vvik)

Alltså Västervikare är svenskar, svenskar är många gånger lite kyliga och svåra att komma nära inpå rent generellt. Är du trevlig själv tinar de upp, oberoende på vilken stad du bor i. De här med Stockholmare - ja tendensen till att vara skeptisk finns, men Stockholmare kallar ju Västervikare för lantisar och bönder i väldigt negativ bemärkelse, och är många gånger dryga mot människor från mindre städer, så därför bemötts dom med viss ovilja, men det beror mycket på hur du själv är:

Jag pluggar i Stockholm så bor halva tiden där och upplever detta i allra högsta grad, man är inte lika "fin" om man kommer från en mindre stad, min poäng är att många gånger behandlas man som man själv bemöter andra, och här generaliseras både Stockholmare och småstadsbor och det finns ju alltid de som inte är som generaliseringen. Vi kan hjälps åt att vända de negativa fördomarna ;)

Sen vill jag bara nämna att det tyvärr blir mindre o mindre bönder precis som i resten av Sverige, men de bönderna jag känner är mycket hårt arbetande väldigt varma människor, händiga och jordnära.

Hej och tack för alla svar. Nu är jag mer säker på mitt beslut att flytta till Västervik. Ni är ju flera här som framhåller staden som en underbar stad med vänliga människor. Det är tyvärr inte vad jag har hört innan. Visserligen att det är en fin stad med fin skärgård och omgivningar m.m. Men en person jag känner som är därifrån säger att västerviksfolket är "folkilskna", dvs att kommer man utifrån så ser de en mer eller mindre som en uppstickare eller inkräktare. En äldre man som jobbat som lärare på Västerviks gymnasium (tidigt 90-tal) sa att allmänbildningen bland de unga är låg pga att olika subkulturer som finns i olika ungdomsgäng föraktar intelligens och verbala människor och att vissa elever som har ambitioner och framförhållning blev/blir trakasserade av avundsjuka, mindre ambitiösa elever.

Har hört flera utsagor från människor som är bekanta med staden som menar att staden är fin med natursköna omgivningar, men att folket lämnar mycket i övrigt att önska.

Hur ser ni på det?

• Deceree1

Jag började på "Luxet" när jag va 20 år och det tog inte lång stund förrän man kände typ halva stan kändes det som. Det var ju mycket ungdomar som jobbade där så många kompisar blev det där. På den tiden var ungdomarna lite sådär gängindelade i markörgategänget och fredsgategänget men jag blev kompis med alla, inga problem. Nu är jag vuxen och älskar ff Västervik. Jag känner det direkt när jag kommer in i stan alltså. Var jag än har varit som tex Biltema , Maxi, Rusta, Dollarstore, JC ja, överallt så blir jag väl mottagen. Folk ler, slänger några ord om jag gör det :) man får väl bjuda lite på sig själv vetja. Var på försäkringskassan en gång och hon därinne började skoja med min syrra och mig direkt när vi kom in. Då blir man varm i magen. Jaa, jag gillar folket.

• Anonym (Bor i vvik)
    Anonym (Blivande V-viksbo(?)) skrev 2016-10-21 15:02:54 följande:

Hej och tack för alla svar. Nu är jag mer säker på mitt beslut att flytta till Västervik. Ni är ju flera här som framhåller staden som en underbar stad med vänliga människor. Det är tyvärr inte vad jag har hört innan. Visserligen att det är en fin stad med fin skärgård och omgivningar m.m. Men en person jag känner som är därifrån säger att västerviksfolket är "folkilskna", dvs att kommer man utifrån så ser de en mer eller mindre som en uppstickare eller inkräktare. En äldre man som jobbat som lärare på Västerviks gymnasium (tidigt 90-tal) sa att allmänbildningen bland de unga är låg pga att olika subkulturer som finns i olika ungdomsgäng föraktar intelligens och verbala människor och att vissa elever som har ambitioner och framförhållning blev/blir trakasserade av avundsjuka, mindre ambitiösa elever.

Har hört flera utsagor från människor som är bekanta med staden som menar att staden är fin med natursköna omgivningar, men att folket lämnar mycket i övrigt att önska.

Hur ser ni på det?

Det här med folkilsken tycker jag låter underligt. Vilka sammanhang upplevde personerna det i?

Det finns gäng på skolorna men det är bara om man väljer att aktivt söka sig till de gängen som den kulturen blir kännbar, det är inget som är generellt i alla klasser på alla linjer, det går bra att vara ambitiös. Men beror mycket på vilken linje på gymnasiet man går. Samhäll - ambitiösa, natur - rejällt ambitiösa, handels - blandat osv. Man blir inte mobbad för att man pluggar men det är absolut olika attityder beroende på vilken linje man går. Det är tråkigt att det blir väldigt stor uppståndelse när gängen hittar på nåt skit för då verkar det som att hela skolan är dålig fast det är bara ett tiotal personer av kanske 600 elever som stökar. Västervik jobbar aktivt för att få det nyinflyttade att trivas, bla annat inflyttarservice jag länkade till förut.

Men det här med människor ja det förekommer att man är skeptisk mot Stockholmare. Mitt tips är att du besöker staden och kollar läget och bildar dig en egen uppfattning. Nu missar du det finaste av staden för det är sommaren, men prata lite med människor, stanna gärna över en natt på stadshotellet unna dig ett besök på spat på hotellet, åk på sälsafari och gå lite på stan samt besök inflyttarservice så får du en bra bild av lite av varje av stan och vilket bemötande du får.

Det låter lite som att det är något bittra människor du har pratat med och då blir ju uppfattningen därefter. Dessutom låter det som att många bildar en uppfattning från enstaka besök eller hur det var förr, det är en annan sak att faktiskt bo i Västervik på heltid nu.

Helt felfritt är det absolut inte men inte så dåligt som alla verkar vilja få det att framstå. Vill du få en guidad tur så kan vi ordna det :)
  • Anonym (Stockholmare)

Lite blandade kännslor kring västervik. Morsan är därifrån och vi har ett stort sommarhus där och har alltid spenderat mycket tid där. Det som är största kontrastet för mig är att stan är oerhört död. Jag tyckrr det är rätt slött äver sommartid. Visfestivalen, löga beach och hojrock är väl de tillfällen det är lite mer fart men knappt då tycker jag det är någon vibe i stan. Allt är väldigt sävligt.

När vi i början av juni fick för oss att lite snabbt anlägga en pool så tog det två veckor innan någon ens orkade komma och titta på att gräva i marken. Och när fe väl gjorde de så tyckte det att det tar ju 3-4 veckor att lägga an en pool. Och då är ju sommaren nästan slut. Vi sa att man kan anlägga pool på en vecka. Och fick till svar att "kanske i sthlm men så funkar det inte här". Får panik på hur långsamt kassörskorna scannar varor på ica och det generellt låga tempot på allt.

Men det är lite folk på golfbanan och det är najs.

Jag kan åka till västervik när jag vill varva ner. Men pulsen och tempot är alldeled för lågt för mig. Då drar jag hellre till smögen, båstad, halmstad, borgholm eller visby. Tyvärr, för Västervik har potential att lägga sig i samma kategori av ikoniska sommarstäder. Nu kan många inte ens plasera det på kartan..

• Rindikh
    Anonym (Stockholmare) skrev 2016-10-22 23:21:57 följande:

"Visfestivalen, löga beach och hojrock är väl de tillfällen det är lite mer fart men knappt då tycker jag det är någon vibe i stan."

"Då drar jag hellre till smögen, båstad, halmstad, borgholm eller visby. Tyvärr, för Västervik har potential att lägga sig i samma kategori av ikoniska sommarstäder. Nu kan många inte ens plasera det på kartan.."

Det här kan jag instämma i. Vet inte riktigt var det kommer ifrån att Västervik skulle va en sommarstad (kanske förr?) för jag upplever inte det om jag är där på sommaren.

Att ens försöka jämföra med ställena på västkusten eller Visby blir nästan löjligt. Inte mycket till drag i Västervik på sommaren. Öht ingen känsla av sommarstad alls tycker jag. Västervik är faktiskt väldigt lugnt på sommaren!

Men när man pratar med Västerviksbor hör man ofta att "det här är ju en sommarstad"..?

Kalmar är mycket mer av en sommarstad i så fall om man frågar mig. Det är inget riktigt tempo och ingen riktig nerv.. Inte ens under temaveckorna som visfestivalen eller hojrock tänder det till riktigt.

MEN jag stör mig inte på avsaknaden av tempo och sommarvibe faktiskt. Alla är vi olika men jag gillar lugnet i Västervik. Även sommartid! Men visst jag kan hålla med om att potentialen borde finnas där.

Västervik är ett sävligt ställe, nåt annat kan man inte säga. Men som sagt jag gillar det faktiskt..
  • Rindikh

Sen vad gäller mentaliteten är det ju en generalisering.

Tycker att det finns massor av trevliga människor i Västervik. Det är inte det.. Men den allmänna känslan liksom.

Gör ingen värdering i huruvida det är särskilt mycket värre än andra ställen av motsvarande storlek, men ta en gnutta härligt svensk jantelag. Lägg till dialekten (östgötska fast lite surare/gnälligare), allmänbildningsnivån som inte är direkt högst i landet (generalisering såklart), intresset för omvärlden utanför kommungränsen (lågt intresse) +att stället är litet och "alla känner till alla" med allt vad det innebär av social kontroll m.m.

Flyttar man till Västervik så lär man säkert lär känna folk och det finns mycket som är jättebra. Man kan nog lätt trivas med livet. Har själv tänkt tanken på att flytta dit ibland, och tycker om att va där. Jag gillar lugnet och att stan är lagom stor. Massor med trevliga människor men när det gäller den generella mentaliteten man möts av så tycker jag nog helt klart att det finns platser i Sverige där den känns bättre.

Deceree1 skrev 2016-10-21 15:27:02 följande:

Jag började på "Luxet" när jag va 20 år och det tog inte lång stund förrän man kände typ halva stan kändes det som. Det var ju mycket ungdomar som jobbade där så många kompisar blev det där. På den tiden var ungdomarna lite sådär gängindelade i markörgategänget och fredsgategänget men jag blev kompis med alla, inga problem. Nu är jag vuxen och älskar ff Västervik. Jag känner det direkt när jag kommer in i stan alltså. Var jag än har varit som tex Biltema , Maxi, Rusta, Dollarstore, JC ja, överallt så blir jag väl mottagen. Folk ler, slänger några ord om jag gör det :) man får väl bjuda lite på sig själv vetja. Var på försäkringskassan en gång och hon därinne började skoja med min syrra och mig direkt när vi kom in. Då blir man varm i magen. Jaa, jag gillar folket.

Det låter betryggande och glädjande! Ja det får bli Västervik för min och mina barns del. Hade planer på Nässjö innan, men har hört och läst att det ska vara mycket kriminalitet där och otryggt i största allmänhet. Västervik hör man aldrig så mycket om, så jag förutsatte att det kanske är en av de lugnare städerna i landet.

Rindikh skrev 2016-10-23 10:40:47 följande:

Sen vad gäller mentaliteten är det ju en generalisering.

Tycker att det finns massor av trevliga människor i Västervik. Det är inte det.. Men den allmänna känslan liksom.

Gör ingen värdering i huruvida det är särskilt mycket värre än andra ställen av motsvarande storlek, men ta en gnutta härligt svensk jantelag. Lägg till dialekten (östgötska fast lite surare/gnälligare), allmänbildningsnivån som inte är direkt högst i landet (generalisering såklart), intresset för omvärlden utanför kommungränsen (lågt intresse) +att stället är litet och "alla känner till alla" med allt vad det innebär av social kontroll m.m.

Flyttar man till Västervik så lär man säkert lär känna folk och det finns mycket som är jättebra. Man kan nog lätt trivas med livet. Har själv tänkt tanken på att flytta dit ibland, och tycker om att va där. Jag gillar lugnet och att stan är lagom stor. Massor med trevliga människor men när det gäller den generella mentaliteten man möts av så tycker jag nog helt klart att det finns platser i Sverige där den känns bättre.

Min ambition har varit att bosätta mig i en mindre stad, där "alla känner alla", då jag nu bor i en av Sveriges större städer och känner att den här staden blir allt otryggare, med ökad kriminalitet och gängbildningar m.m. Jag tänker på mina barn i första hand, och att de ska få växa upp i något sånär trygga omgivningar. Men nu har jag fått så mycket positiv respons här så jag har bestämt mig. Det blir Västervik!

• Flaskepdnal

Uppvuxen där men bott borta i 20 år. Saknar naturen - den är verkligen fantastisk. Däremot ger mentaliteten mig krupp. Ganska inskränkt, men följer man normerna så tänker man nog inte så mycket på det. För avvikare är det tuffare.

När jag blir gammal kan jag tänka mig att flytta tillbaka.

Tror det kan vara lättare att vara inflyttad ändå. Det är den typen av stad där folk får öknamn när de är fem år som de har tills de dör.

Flaskepdnal skrev 2016-10-23 19:19:22 följande:

Uppvuxen där men bott borta i 20 år. Saknar naturen - den är verkligen fantastisk. Däremot ger mentaliteten mig krupp. Ganska inskränkt, men följer man normerna så tänker man nog inte så mycket på det. För avvikare är det tuffare.

Tror det kan vara lättare att vara inflyttad ändå. Det är den typen av stad där folk får öknamn när de är fem år som de har tills de dör.

Okej. Kan du beskriva lite närmare om de "normerna" man bör följa om man bor i V-vik? Får ju höra både positiva och negativa omdömen om dess innevånare. :)

• Anonym (Jess)
    Flaskepdnal skrev 2016-10-23 19:19:22 följande:

Det kan vara nåt fruktansvärt inskränkt i Väservik. Tycker däremot att människor över lag är trevliga och många är pratsamma och lätta att ha att göra med till vardags. Vill absolut inte avskräcka någon från att flytta till staden.

Men Ja det finns en inskränkthet som gör en väldigt trött från tid till annan. Tror inte det är illa ment alla gånger men man får en känsla av att vissa aldrig lyfter blicken och inser att det finns en hel värld där ute. Allt bara rullar på i samma gamla hjulspår och det finns alltid nånting man kan reta sig på hos grannarna i stället för att engagera sig i nåt viktigt i livet.

Tror också att det nästan kan va lättare att komma utifrån ändå. Att börja från noll.

Älskar Västervik men folket har jag blandade känslor inför. Finns lite för mycket jante och inskränkthet hos en del. Tröttande!! Men gudskelov är inte alla så. Gäller att välja sitt umgänge och vara öppen och trevlig själv.
  • Anonym (Bor i vvik)
    Anonym (Jess) skrev 2016-10-23 21:06:57 följande:

Det kan vara nåt fruktansvärt inskränkt i Väservik. Tycker däremot att människor över lag är trevliga och många är pratsamma och lätta att ha att göra med till vardags. Vill absolut inte avskräcka någon från att flytta till staden.

Men Ja det finns en inskränkthet som gör en väldigt trött från tid till annan. Tror inte det är illa ment alla gånger men man får en känsla av att vissa aldrig lyfter blicken och inser att det finns en hel värld där ute. Allt bara rullar på i samma gamla hjulspår och det finns alltid nånting man kan reta sig på hos grannarna i stället för att engagera sig i nåt viktigt i livet.

Tror också att det nästan kan va lättare att komma utifrån ändå. Att börja från noll.

Älskar Västervik men folket har jag blandade känslor inför. Finns lite för mycket jante och inskränkthet hos en del. Tröttande!! Men gudskelov är inte alla så. Gäller att välja sitt umgänge och vara öppen och trevlig själv.

Kan faktiskt hålla med om det, men är det inte svenskt fenomen rent generellt? Folket i Västervik är lite rädda just nu för staden växer, det händer mycket, utveckling. Då blir Västervikare rädda och allting ska vara som det alltid har varit, främst dom äldre ska ju hålla på och bromsa och gnälla. Så det är väl det och en släng av jante också, men det har aldrig hindrat mig och jag har stuckit ut på alla sätt som gått. Har upplevt detta i andra städer också så kan inte direkt säga att det enbart är ett Västerviksfenomen. Men det behövs nytt blod i Västervik och nya ideer :) letar man efter ett tryggt ställe där alla känner alla är det bra. Det här med normer är kanske just det; om man är inblandad i nåt fuffens vet alla om det dagen efter :p
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Bor i vvik) skrev 2016-10-23 21:54:18 följande:

Kan faktiskt hålla med om det, men är det inte svenskt fenomen rent generellt? Folket i Västervik är lite rädda just nu för staden växer, det händer mycket, utveckling. Då blir Västervikare rädda och allting ska vara som det alltid har varit, främst dom äldre ska ju hålla på och bromsa och gnälla. Så det är väl det och en släng av jante också, men det har aldrig hindrat mig och jag har stuckit ut på alla sätt som gått. Har upplevt detta i andra städer också så kan inte direkt säga att det enbart är ett Västerviksfenomen. Men det behövs nytt blod i Västervik och nya ideer :) letar man efter ett tryggt ställe där alla känner alla är det bra. Det här med normer är kanske just det; om man är inblandad i nåt fuffens vet alla om det dagen efter :p

Jo de är nog ett svenskt småstadsfenomen generellt ja.

Lite typiskt landsbygd och mindre städer kanske. Bruksmentalitet har man ju hört talas om.. Och nog skulle jag ändå vilja påstå att man kan stöta på sånt i lilla Västervik det är nog sant. :)

Det här är från Wikipedia:

"Till bruksmentalitet brukar också räknas en stark konformism, stor social kontroll, skarpa gränsdragningar mellan olika grupper (till exempel mellan arbetare och tjänstemän eller mans- och kvinnoroller), lågt intresse för utbildning samt svagt intresse för att starta egna företag och ett påtagligt inslag av attityder som allmänt igenkänns under jantelagen."

Kan känna igen lite.. :)

Sen hur den lilla staden är i förhållande till andra vet jag faktiskt inte. Har inte funderat så mycket på det. Två olika människor kommer nog ha två olika uppfattningar om Västervik så nån exakt fakta tror jag aldrig vi får fram. Det är nog hur man själv upplever det. Jag upplever att det är mycket jantelag och inskränkthet i Västervik, och till och me mer sånt än på andra platser men jag är storstadskadad. Jag har bott i en storstad en längre tid faktiskt och upplever säkert Västervik annorlunda än dom som bor där permanent.

Vad negativt det blev ändå? Jag gillar ju min gamla hemstad och kan sakna mycket där ifrån. Sen som jag sagt så tycker jag många är trevliga och så.. Kan lite sakna att bo i en mindre stad och känna igen ansikten på stan och hälsa på grannar på affärn. Bara det att jag inte saknar till 100% allt.. :)

Västervik skulle behöva lite nytt. Lite nytänk!
  • Anonym (infyttad V-viks bo)

Nu var det ju ett tag sedan så du kanske redan har flyttat till den här Pärlan;)
    Men ändå, jag är själv inflyttad och när det gäller folk i allmänhet så tycker jag att folk är JÄTTEBRA på att "hålla på sitt";) 
    Det är en helt generell bedömning som inte är menad att dra alla över en kam, men det vore ändå trevligt om Västervikarna blev bättre på att öppna upp och blev mer inbjudande:) Men jag tror det lätt blir så i en mindre stad där folk är uppvuxna tillsammans. Man håller sig gärna till det trygga, vanliga. Man har dom vännerna man har och det är tryggt och bra. Väldigt svenskt. 
    Nu låter det ju som att alla Västervikare är astråkiga men så är det verkligen inte! Jag flyttade hit för ganska många år sedan och har nu en liten men etablerad vänkrets. Dessa människor är både västervikare och inflyttade, men mer öppna än generellt;) sen beror det nog på vem man är som person, om man är socialt lagd eller inte. 
    Västervik som stad är helt ok, kunde vara mysigare utbud och större variation av shopping men naturen är fantastisk! 

• Anonym (Jess)
    Anonym (infyttad V-viks bo) skrev 2017-02-16 12:07:57 följande:

Nu var det ju ett tag sedan så du kanske redan har flyttat till den här Pärlan;)

Men ändå, jag är själv inflyttad och när det gäller folk i allmänhet så tycker jag att folk är JÄTTEBRA på att "hålla på sitt";) 

Det är en helt generell bedömning som inte är menad att dra alla över en kam, men det vore ändå trevligt om Västervikarna blev bättre på att öppna upp och blev mer inbjudande:) Men jag tror det lätt blir så i en mindre stad där folk är uppvuxna tillsammans. Man håller sig gärna till det trygga, vanliga. Man har dom vännerna man har och det är tryggt och bra. Väldigt svenskt. 

Nu låter det ju som att alla Västervikare är astråkiga men så är det verkligen inte! Jag flyttade hit för ganska många år sedan och har nu en liten men etablerad vänkrets. Dessa människor är både västervikare och inflyttade, men mer öppna än generellt;) sen beror det nog på vem man är som person, om man är socialt lagd eller inte. 

Västervik som stad är helt ok, kunde vara mysigare utbud och större variation av shopping men naturen är fantastisk! 

Precis! Hade glömt av den här gamla tråden.. Men visst! Man kan absolut leva ett bra liv och trivas i Västervik. Och det finns jättetrevliga människor där precis som på andra ställen! Jag kan ibland blir väldigt trött på att bo i Stockholm och längta tillbaka. Tänker ofta att jag en dag ska bosätta mig i lilla Västervik igen, det är en liten sån där vardagsdröm jag har inombords.

Även om jag långt ifrån gillar allt med stockholmare generellt så är det mer öppet här uppe. Finns ju alla typer av människor i storstaden, inklusive tystlåtna och tråkiga människor, eller dryga människor och snorkigt folk man absolut inte vill lära känna.. Men över lag är det bara betydligt mera öppet kan jag faktiskt tycka helt 100% ärligt!

Släktingarnas visserligen hjärtligt och skämtsamma men ändå gamla vanliga standardskämt om stockholmare man får höra varje gång man hälsar på stämmer faktiskt inte. När jag jämför tycker jag snarare det är mina släktingar som är "dryga" och har näsan i vädret

Att öppna upp sig och bjuda på sig själva är faktiskt inte västerviksbornas starkaste sida direkt! På arbetsplatsen jag jobbar på här där jag bor nu bjuder folk hela tiden på sig själva och skämtar och skojar om saker de gjort och så.. I småstaden är det betydligt mera inbundet...

Jag tänkte inte på det så mycket tidigare faktiskt. Inte när jag var yngre eller växte upp men generellt så tycker jag att man i Västervik är betydligt bättre på att kritisera andra än att bjuda på sina egna små misstag i tillvaron.

Observera att jag generaliserar och inte drar alla över en kam! Nu ska jag gå in på Hemnet och låtsas att jag ska köpa bostad i Vvk.. Saknar staden och naturen.
  • Anonym (Jess)

Kan också tillägga att några av de varmaste och goaste och mest genuina väninnorna jag känner och någonsin träffat i mitt liv bor i Västervik med omnejd..

Vissa människor i Vvk älskar jag verkligen!

• Tjohej70

Hej! Tänkte fråga om du flyttat till Västervik och om du trivs? Vi funderar att flytta dit från Solna. Hur trivs barnen? Har de kommit in i gemenskap? Vår son ska börja högstadiet och det känns lite vanskligt att flytta ...tänk om de inte blir bra för honom de är en oro

Svar på tråden Är Västervik en bra stad att bo i?