• Anonym (Tjej)

Cigg och amning

Ni som har varit rökare och slutade under graviditeten/amningen, hur funkar/funkade det för er?

Jag slutade under graviditeten och har nu en son på 6 månader som jag helammar.

Jag tycker det är skit jobbigt. Skulle så gärna vilja ta en cigg! Hur gör ni som också vill ta en cigg men inte kan?

Ibland blir jag så sugen att det påverkar mitt humör så att jag blir irriterad.. Och det gillar jag inte!

• Svar på tråden Cigg och amning
  • Anonym (fd rökare)

Efter två missfall när jag rökte 2 cigg/dag normalt och slutade helt vid plusset bestämde jag mig för att sluta helt. Detta råkade sammanfall med att jag blev gravid igen. Detta var i början av november 2007.
    Jag har inte rökt ett bloss sedan dess. Jag har varit galet sugen ibland, och kan fortfarande bli det även om det händer alltmer sällan men jag vet att om jag tar ett bloss kommer jag att trilla dit igen, så jag låter bli.

En kollega beskrev mjölken hon pumpade ut i handfatet dagen efter en helkväll med alkohol och rökning, och efter det skulle det aldrig falla mig in att utsätta mina barn för det. Den innehåll klumpar med nikotin och annat...

• klyban
    Anonym (fd rökare) skrev 2016-10-21 09:43:22 följande:
    Efter två missfall när jag rökte 2 cigg/dag normalt och slutade helt vid plusset bestämde jag mig för att sluta helt. Detta råkade sammanfall med att jag blev gravid igen. Detta var i början av november 2007.
    Jag har inte rökt ett bloss sedan dess. Jag har varit galet sugen ibland, och kan fortfarande bli det även om det händer alltmer sällan men jag vet att om jag tar ett bloss kommer jag att trilla dit igen, så jag låter bli.

En kollega beskrev mjölken hon pumpade ut i handfatet dagen efter en helkväll med alkohol och rökning, och efter det skulle det aldrig falla mig in att utsätta mina barn för det. Den innehåll klumpar med nikotin och annat...

Har du nått att läsa om detta?
    Då jag är genuint intresserad, då jag aldrig hört något liknande innan.
    För vi pratar om mjölken nu väl?

Sen frågan är hur mycket är det egentligen, då vi vet att extremt små mängder tar sig vidare till modersmjölk.

• Anonym (Roxi)

Att utsätta ett barn för passiv rökning och din rökiga doft i dig, ditt hår, dina kläder, under hela uppväxten är troligen minst lika illa som att amma en kort period med nikotin i kroppen. Bit ihop och ta ett tuggummi istället.

• Anonym (C)

Jag tycker inte att det var särskilt svårt att sluta. Tanken på att mina barn skulle ha en mamma som är rökare gjorde det lätt att avstå. Vill absolut inte att mina barn ska ha en mamma som luktar rök, som alltid måste ut och röka, som röker i närheten av sina barn. Dessutom är det en ökad risk att barnen själva börjar röka när de har rökande föräldrar.

Har du läst den där boken som alla tipsar om: Äntligen ickerökare tror jag att den heter? Den kanske kan hjälpa. Börja inte röka igen! Det är ju vidrigt med rökande föräldrar! Tänk på ditt barn :)

• klyban

Vi väntar fortfarande på denna, eller var det bara påhitt eftersom du inte svarar.
  • Anonym (ecigg)

Bästa jag gjort - prova e cigg med minimalt med nikotin!!

• Anonym (Tjej)
    Anonym (ecigg) skrev 2016-10-22 11:43:15 följande:

Bästa jag gjort - prova e cigg med minimalt med nikotin!!

Var köper man det och vad kostar det? :)
  • Anonym (Tjej)

Innehöll den klumpar? På riktigt? Hur vet du att det var av nikotin och inget annat?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Roxi) skrev 2016-10-21 13:51:35 följande:

Att utsätta ett barn för passiv rökning och din rökiga doft i dig, ditt hår, dina kläder, under hela uppväxten är troligen minst lika illa som att amma en kort period med nikotin i kroppen. Bit ihop och ta ett tuggummi istället.

Önskar att det hjälpte med tuggummi:(
  • Anonym (ecigg)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-10-22 13:54:05 följande:

Var köper man det och vad kostar det? :)

Googla e cigg. Beställer från eciggbutiken.se tror jag den heter...
  • Anonym (Känner igen)

Det här är kanske inte så smart att jag skriver men jag känner igen mig i din situation. Har fött två barn och slutat röka båda gångerna när jag plussat och sedan hållit upp hela graviditeterna och när jag ammat. När jag ammat färdigt har jag börjat röka igen och jag röker nu. Jag tyckte det funkade bra eftersom jag hela tiden tänkte att jag skulle få röka sen... när jag ammat färdigt. Visst var jag sjukt röksugen mellan varven men det gick att härda ut.

Det bästa är naturligtvis om du aldrig börjar igen och där kan andra ge dig bättre tips. Men det jag ändå vill säga är att det går att avstå och det går att vänta till dess att du tycker du är klar med amningen. Då får du fundera igenom om du klarar av att fortsätta med din rökfrihet som du varit så duktig att fixa under ca 1,5 år. Det är ju definitivt inget fysiskt behov som finns kvar. Jag fixade det inte och jag har tyvärr inte motivationen i nuläget att se mig som ickerökare även om jag röker betydligt mindre nu när jag har barn än vad jag gjorde tidigare.

Lycka till med ditt kämpande!

• Anonym (Inte så jävla perfekt)

Hej!

När jag ammade min son brukade jag ta en cigg på kvällen efter sista amning när han somnat. Var oftast inte på chemat att amma förens 3-4 på morgonen igen. Inget hände, han är fortfarande en normal alldeles perfekt pojke! Inget att rekommendera såklart! Men det gav mig egentid och en känsla av normalitet i mig själv. Och avkoppling.

Och inga jävla klumpar av nikotin i bröstmjölken. Ts, vi kan inte alla vara perfekta. I övrigt har mitt barn ett jävla underbart liv även fast många av er fl- are skulle tycka att jag är den sämsta mamman i världen. Det finns betydligt värre grejer, typ inte amma alls, regelbundet släpa ut barn på bensinmackar, bo vid hårt trafikerade vägar, utsätta dem för dåliga familjeförhållanden, vara en ledsen och sur mamma.

• klyban
    Anonym (Tjej) skrev 2016-10-22 22:29:41 följande:
    Innehöll den klumpar? På riktigt? Hur vet du att det var av nikotin och inget annat?
    Personen vägrar svara, så du kan dumpa det påståendet i papperskorgen.
Svar på tråden Cigg och amning