Tack för all input. Finns uppenbart många olika och ibland märkliga upfattningar i frågan. Jag tycker självklart att både mitt ex och sambons ex ska betala sina respektive u-håll. Eftersom jag har en hög lön och exet en väldigt liten lön skulle det för mitt ex bli en väldigt liten summa och det är kanske en anledning till att jag inte brytt mig så mycket. Men principen bör såklart vara lika. Jag förstår att visa menar att det hade varit samma om det varit jag som skött hemmet än sambon och att min lön därför ska fördelas bade på mitt ex och hennes ex enligt samma principer....Att jag tycker att sambons ex ska betala beror kanske på att det faktiskt är jag som betalar allting, dessutom är det ju två barn och det kanske jag inte borde tycka. Om jag hade varit sambon ex sambo hade jag antagligen inte tyckt att han skulle betala något till sitt ex, d v s indirekt till mig, eftersom de tycker att vi har så mycket pengar iallafall...Men det är ju inte bara det, utan kanske främst principen att det känns fel att bli utnyttjad. För att citera ur den enfaldige mördaren, det är inte pengarna det är principen....men det är såklart inte sant, ett underhåll för barnen från exen hade räckt till en schysst semester eller en lite bättre och säkrare bil.