underhåll - vad är rimligt
Jag scrollade lite så jag har inte läst allt, men ja, jag tycker faktiskt att om du inte anser att ditt ex ska betala för sitt barn så ska inte hennes ex behöva betala för sina.
Att din sambo inte jobbar har inget med era ex att göra, det är något NI väljer, inte exen.
Om hon vägrar jobba men du vill att hon ska det får du se till att förklara att antingen söker hon jobb eller så får ni bo särbos för du vill inte försörja alla själv.
Alt att ni separerar.
Om du är ok med att hon inte jobbar så gnäll inte.
Lika för lika. Kontakta FK och få till underhåll för alla barn oavsett vems de är istället.
Om barnen är lite äldre så kan inte hennes barns pappa, eller ditt ex för den delen, kräva umgänge eller att de bor halva tiden var. Eller kräva kan de, men vill inte barnen kan ingen tvinga dem. Är de yngre så är det ändå en hel apparat att gå igenom med stämning osv. Det som krävs av dig och din sambo är att ni inte förhindrar umgänge utan främjar det, men vill inte barnen så vill de inte.
Det ni riskerar är att era ex kräver boendet om barnen, men har de inte bott hos era ex på länge och orsaken till att exen inte stämt kring detta tidigare helt enkelt för att de nu krävs på försörjning för sina egna barn riskerar ni inte så jäkla mycket...