Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför öppen planlösning?

Jag har också svårt för den lösningen, vi hade öppen planlösning när vi bodde i vårt hus och en sak var både jag och sambon eniga efter detta. Det var inte bra någonstans.

Många pratar om fördelarna med att man kan umgås när man lagar mat, jag vill inte umgås med någon när jag lagar mat.
    Har man dessutom äldre ungdomar hemma, så vill även de ha en viss avskildhet med sina vänner, sitta i köket och kunna prata ostört och föräldrarna kan sitta i vardagsrummet och prata ostört.
    Som vi har det nu kan vardagsrummet vara en extra sovplats och man kan rumstera i köket utan att störa den som sover.

Väggar gillar jag, för på dom kan man hänga upp tavlor, det är lite svårt när det inte finns några väggar. Och väggarna i köket behövs för att ha skåp på.

• sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-10-25 11:36:30 följande:

Jag gillar öppen planlösning för att det skapar möjlighet för umgänge. Har man gäster så är det inte någon som är gömd i köket medan resten umgås i matrummet eller vardagsrummet. 

Sitter frun i soffan kan man fortfarande umgås medans man plockar disk.

Vi har dock TV-rummet för sig själv, som inte används överdrivet mycket.

Sen har vi valt tyst köksutrustning som fläkt och disk.

Och jag som trivs med att gömma mig i köket och vill absolut inte umgås när jag plockar ur disken.

Jag blir tom stressad i sådana miljöer, men så är jag en person som behöver kunna stänga ute andra för att samla energi.

Och så har jag en sambo som älskar att lyssna på musik och han tycker det är väldigt skönt att han kan lyssna i ett rum och jag vara i ett annat.
  • sextiotalist
    Klickerträna skrev 2016-10-25 11:35:37 följande:
    Nej, jag är benägen att hålla med dig. Det är nog bättre på bild än i verkligheten. För rent estetiskt tilltalar det mig, men att bo i det varje dag är nog inte lika trevligt.
    Att inte kunna gå undan på samma sätt som i olika rum, utan vara iakttagen överalltifrån, hade också stört mig tror jag.
    Känner samma sak
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2016-10-25 11:50:37 följande:

Gillar man att bjuda folk på middag fungerar öppen planlösning bäst (om man inte har en stor matsal förstås). Om vår familj bjuder en annan familj på middag skulle vi inte få plats i ett svenskt standardkök, där brukar max ca 8 pers få plats.

Vi har folk här på middag minst en gång i månaden och då förlänger vi bara bordet ut i vardagsrumsdelen, enkelt och smidigt. Bjuder man föräldrar/syskon/grannar etc har vi svårt att komma under 10-15 pers även om vi bara är 5.

Med dagens effektiva och tysta köksmaskiner tycker jag inte att det är något problem alls med os och buller, jag skulle aldrig vilja ha separat kök som vissa av våra vänner har, de antingen bär ut matbordet i vardagsrummet varje gång vi kommer på middag eller så står ett matsalsbord och tar plats i vardagsrummet.

Smaken är olika, men jag älskar öppen planlösning!

Blir du inte störd av tv´n? Har ungdomarna någon egen plats att ta vägen med sina kompisar. Hur gör ni när ni lyssnar på musik?
    Finns det någon plats att kunna dra sig undan, förutom sovrummet?

• sextiotalist
    MallaL skrev 2016-10-25 11:50:37 följande:

Gillar man att bjuda folk på middag fungerar öppen planlösning bäst (om man inte har en stor matsal förstås). Om vår familj bjuder en annan familj på middag skulle vi inte få plats i ett svenskt standardkök, där brukar max ca 8 pers få plats.

Vi har folk här på middag minst en gång i månaden och då förlänger vi bara bordet ut i vardagsrumsdelen, enkelt och smidigt. Bjuder man föräldrar/syskon/grannar etc har vi svårt att komma under 10-15 pers även om vi bara är 5.

Med dagens effektiva och tysta köksmaskiner tycker jag inte att det är något problem alls med os och buller, jag skulle aldrig vilja ha separat kök som vissa av våra vänner har, de antingen bär ut matbordet i vardagsrummet varje gång vi kommer på middag eller så står ett matsalsbord och tar plats i vardagsrummet.

Smaken är olika, men jag älskar öppen planlösning!

Och vi har matbordet i vardagsrummet som vi gör större när vi har gäster, jag tror jag ytterst sällan sitter i köket när vi har gäster eller när vi är hos andra. De flesta jag känner har ett matrumsavdelning i köket eller ett separat matrum.

På landet äter vi aldrig i köket, utan endast i matrummet
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2016-10-25 12:02:34 följande:

Ungdomarna har hyfsat stora egna rum, så de håller mest till där med kompisarna, men ibland vid tv:n i vardagsrummet. Om det bara är en som vill se på den gemensamma tv:n får denne använda hörlurar om någon annan vill lyssna på musik. Om flera vill se på tv bestämmer majoriteten , då får jag stänga av musiken, lyssna med lurar, eller gå in i sovrummet (det är mest jag som lyssnar på musik i köket/vardagsrummet).

Jag tycker faktiskt det är mest kul att höra på ungdomarnas prat runt tv:n när jag går runt och pysslar i köket

Ingen av oss vuxna gillar att använda hörlurar. Jag personligen blir otroligt stressad av att ha ljud så nära inpå hjärnan. Hemma har vi två tv, en i vardagsrummet och en i allrummet i övervåningen. Sonen vill inte ha oss föräldrar hängande kring sig
  • sextiotalist
    MagnusTreo skrev 2016-10-25 13:39:53 följande:

Köket är hemmets hjärta, såklart det ska stå i centrum, inte vara en instängd kokvrå där inte alla får plats. Se bara hur tv-kockarna umgås med sina gäster samtidigt som de lagar maten!

Att matos skulle sprida sig låter väldigt konstigt, du kanske skulle byta till en modern fläkt.

Köket är en biyta där man gör tråkiga saker som att laga mat och sådant. Dvs inte alls hemmets hjärta för mig.
    Som kök skulle jag utan problem kunna tänka mig att endast ha det som tillagningsplats.
    Nej, hemma hos oss har aldrig köket varit en samlingsplats, det har varit vardagsrummet med noll matlagning
  • sextiotalist
    A10 Thunderbolt skrev 2016-10-25 13:43:21 följande:

Kan nog hålla med. Vem bestämmer vad som är norm ? Enda fördelen jag kan se är att det kan kännas lite mindre instängt men den klassiska förklaringen är att det helt enkelt är billigare. En modern luftvärmepump och öppen planlösning gör det behagligt och billigaste tänkbara uppvärmningen. T.om billigare på sikt än bergvärme.

Personligen är jag förtjust i äldre svenska hus med mer klassisk planlösning där en normal 5 rummare är 7 rum på samma yta. Passar bra på landet om det finns många kaminer i huset.

Jag också, gärna ett stort vardagsrum (gärna i vinkel) men öppna planlösningar, nix, ett sådant hem är inget för mig. Jag tycker det inte är instängt. Vi hyr nu ett mindre radhus, med ett vardagsrum som är i två avdelningar, ett mindre kök och ett allrum på ovanvåningen, två sovrum. Trots att det är små ytor så känns det allt annat än instängt.
  • sextiotalist
    nytt eller gammalt skrev 2016-10-25 13:47:21 följande:

Jag tycker annars att det kan vara trevligt med öppen planlösning och det gör att en mindre yta känns mer rymlig än om man delar in den lilla ytan i avgränsade rum.

Moderna bostäder är ofta väldigt yteffektiva.
    Det håller jag inte med dig om. Moderna bostäder är allt annat än yteffektiva, väldigt många döytor (som nu går under öppen planlösning). Dåligt med förvaringsutrymmen.
    Jag har bott i två lägenheter från 60-talet och en från 70-talet som vuxen. Alla tre var väldigt bra planerade, fick in massor av funktioner utan att de kändes trånga. Det har varit en etta (med kokvrå), en tvåa (med riktigt kök och stor klädkammare) och en fyra. De kändes alla mer rymliga än vad ytan egentligen var och väldigt bra planerade
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-10-25 14:06:25 följande:
    Vi har varit två, numera tre och inga barn på 140 kvm. Tror jag har skrivit oklart, TV-rummet uppe är litet och görs sig inte för umgänge. Och är numera under avveckling, TVen ska bort.

Nästan allt umgänge sker på nedervåningen där stora matbordet, soffgruppen lilla matbordet, köket finns i ett stort rum. Vill man vara själv och ostörd smiter man upp.
    Så olika, både sambon och jag är TV-människor (med helt olika smak när det gäller tv-program) och därför har vi två tv-apparater i två olika rum och ja, här tittas mycket på tv.
    Får man beskriva vårt hem så är det vardagsrummet nere som används mest, köket är det rum som används minst och så har det alltid varit så länge vi levt ihop. När vi hade den öppna planlösningen (halvöppen ska jag nog säga) så var det fortfarande köket det rum som användes minst och det rum som vi ångrade att vi inte hade haft dörrar och kunde stänga.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?