Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Varför öppen planlösning?

Jag gillar öppen planlösning för att det skapar möjlighet för umgänge. Har man gäster så är det inte någon som är gömd i köket medan resten umgås i matrummet eller vardagsrummet. 

Sitter frun i soffan kan man fortfarande umgås medans man plockar disk.

Vi har dock TV-rummet för sig själv, som inte används överdrivet mycket.

Sen har vi valt tyst köksutrustning som fläkt och disk.

• Kjell2

Även om i har en öppen planlösning på nedervåningen med kök, matplats och soffor så är övervåningen full av rum, sovrum, TV-rum och arbetsrum/gästrum. Så detta med avskildhet är en möjlighet och utnyttjas.

Vidare är vi inte många i hushållet.

• Kjell2
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 13:10:52 följande:
    Det gör så klart skillnad. Vi är fyra personer på 90 kvm. Det blir lite annorlunda då.

I ert fall låter det som att man skulle kunna säga att ni har ett gigantiskt kök med myshörna och sen finns det vardagsrum för olika aktiviteter på övervåningen.

Hos oss är vardagsrummet allt-i-ett: TV-rum, matsal, musikrum, syrum, pysselhörna, spelrum, lekrum mm. På 21 kvm. Öppen spis klämmer vi in där också.
    Vi har varit två, numera tre och inga barn på 140 kvm. Tror jag har skrivit oklart, TV-rummet uppe är litet och görs sig inte för umgänge. Och är numera under avveckling, TVen ska bort.

Nästan allt umgänge sker på nedervåningen där stora matbordet, soffgruppen lilla matbordet, köket finns i ett stort rum. Vill man vara själv och ostörd smiter man upp.

• Kjell2
    sextiotalist skrev 2016-10-25 14:09:38 följande:
    Så olika, både sambon och jag är TV-människor (med helt olika smak när det gäller tv-program) och därför har vi två tv-apparater i två olika rum och ja, här tittas mycket på tv.
    Får man beskriva vårt hem så är det vardagsrummet nere som används mest, köket är det rum som används minst och så har det alltid varit så länge vi levt ihop. När vi hade den öppna planlösningen (halvöppen ska jag nog säga) så var det fortfarande köket det rum som användes minst och det rum som vi ångrade att vi inte hade haft dörrar och kunde stänga.
    Vi är inga TV-människor och köket används mycket. Vi är båda intresserad av matlagning, både vardag och helg, så mycket tid blir fram och tillbaka i köket.

För oss funkar det bra och passar oss, både när vi är själv och har besök. En pysslar med maten, den andra dukar eller gör något i soffa och kan till och från delta i matfixandet t ex. Har vi gäster blir det oftast samling i köket under kombinerad matlagning, något att dricka och snack där alla kan delta. Sen glider vi över till stora matbordet, käkar, någon springer lite fram och tillbaka med mat odyl.

Har vi riktgt mycket gäster, +20, kan vi knuffa undan sofforna och duka långbord. Alterantivt ställa ut flera matbord och ha någon form av buffe med köket som bas.

En fördel för oss är att den fina utsikten vi har från ena kortväggen är tillgänlig från hela bottenvåningen.

• Kjell2
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 14:13:12 följande:
    Ok, jag förstår. Men det är ändå så att ni har så mycket yta per person och inte har behov av ett kök som "undansmitningsplats". Det är nog det som är den springande punkten.
    Ja, vi bor stort per person. Ingen av oss stör heller mycket när vi är själv. T ex genom att titta på TV, spela ljudliga datorspel, lyssna på musik.

Så för hur vi är, vill ha det och umgås funkar en öppen planlösning utmärkt.

• Kjell2
    sextiotalist skrev 2016-10-25 14:33:12 följande:

Det jag tycker är dumt när man planerar hus många gånger, det är att det ofta inte går att bygga bort en öppen planlösning. Så många av dagens hus är väldigt låsta till den öppna planlösning. Många äldre hus, med en klassiska planlösningen, går ofta med mindre arbete få till som en öppen planslösning

Huset vi bor i hade i grunden inte öppen planlösning men vi vald bort två väggar när det byggdes. Finns inga hinder idag att slå upp väggarna igen.

• Kjell2
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 14:35:33 följande:

Ett argument många har mot öppen planlösning är att gömma "stök".
    Vad då för stök?, vad menas med det?
    Vi har inget stök I vårt hem, vi håller det rent och snyggt.
    Finns inget som behöver döljas.

Är man t ex känslig att gäster inte ska se ett bombat kök om man får besök får man lägga lite tid och energi på att röja under matlagning. Det går inte att bara stänga dörren till köket och röja efter middagen och hemgång

Har man sen barn så kan det snabbt bli stökigt  och det går inte bara att stänga dörren till barnrummet.

• Kjell2
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 15:04:28 följande:
    Men barnrum har man väl även om man har öppen planlösning?
    När jag talar om öppen planlösning menar jag att man har kök och vardagsrum I ett rum utan väggar emellan.
    Vi har öppen planlösning så tillvida att vi har stora ytor utan dörrar (hall, kök, vardagsrum, och övre trapphall) men vi har också 4 st rum där vi kan stänga dörren, som används som sovrum, barnrum, TV-rum.
    Jag skulle inte vilja ha en totalt öppen planlösning I mitt hus , det är klart , men det är det väl ingen som har!?
    Det jag har sett hos en del med öppen planlösning, kök, vardagsrum, TV, matplats, soffor i ett,  är att då alla nästan alltid är i det öppna utrymmet är det där barnen hamnar med sin leksaker, spel, böcker och annan bråte.

• Kjell2

I en del större äldra hus och lägenheter finns det en annan variant på öppen planlösning. Köket ligger för sig men sen är det tre stor rum i fil med dubbeldörrar eller öppning i mellan.

Idag kanske inrett som matplats, TV-rum, vardagsrum med soffor eller bibliotek.

• Kjell2
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 16:12:22 följande:
    Vi har öppen planlösning mellan barnrummet och vardagsrummet, men skjutdörrar emellan så att det går att stänga.

Det du beskriver har jag också sett, just hos småbarnsfamiljer. De små vill ju vara där föräldrarna är.
    Ja, och då blir det lätt en del stök som är synligt. Det går inte på samma sätt stänga dörren om oredan om det dyker upp besök.
  • Kjell2
    Octavia skrev 2016-10-26 12:34:18 följande:

Jag förstår heller inte tjusningen med öppen planlösning där man sitter och tittar på högar med disk från tv-soffan.

Jag gillar att umgås i köket och skulle gärna ha ett rejält kök med plats för kökssoffa och stort matbord så att man kan hänga där under tiden man lagar mat och äter. Men sedan vill jag helst kunna gå ur köket och släppa den delen.

Vi löste det med ett separata TV-rum. Istället för att stänga om köket så stänger vi om TV-rummet.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?