• Tihi

Vilka tyger kan inte tvättas i 40/60 grader?

Nästan alla tvättråd idag säger 30 grader eller tom kemtvätt vilket jag tycker är märkligt. Det gäller ju allt från jeans till vanliga tröjor. Så jag tror inte tvättråden stämmer och nu vill jag veta vilka material jag lugnt kan köra i 40 och ännu hellre 60 grader utan att riskera att förstöra dom? Tänk er vanliga kläder som jeans, 100% bomullströjor, någon modal eller rayonblandning etc.

• Svar på tråden Vilka tyger kan inte tvättas i 40/60 grader?
  • vikkey

Viskos/viscose rekommenderar jag starkt 30 grader på. Om du inte vill krympa plagget en storlek eller så förstås. ;)

• Anotherone

Jag håller med, var försiktigt med sånt som är stickat. Där kan det vara befogat att köra 30 grader eller skontvätt/ylletvätt om din maskin har sådana program.

Annars när det gäller vardagskläder, linnen, koftor som kommer från tex. HM och jag inte är så rädd om, jeans mm så kör jag det i 40. Och alla underkläder och strumpor liksom frotté och sånt går i 60.

• Tihi
    vikkey skrev 2016-10-27 17:00:04 följande:
    Viskos/viscose rekommenderar jag starkt 30 grader på. Om du inte vill krympa plagget en storlek eller så förstås. ;)
    Bra att veta. 
    Anotherone skrev 2016-10-27 17:06:48 följande:
    Jag håller med, var försiktigt med sånt som är stickat. Där kan det vara befogat att köra 30 grader eller skontvätt/ylletvätt om din maskin har sådana program.

Annars när det gäller vardagskläder, linnen, koftor som kommer från tex. HM och jag inte är så rädd om, jeans mm så kör jag det i 40. Och alla underkläder och strumpor liksom frotté och sånt går i 60.
    Angående stickat har det med att göra med att det just är stickat som det ska köras i 30 grader skontvätt så att det inte vrider sig eller har det med tygets material att göra?

Vardagskläder i 40 grader låter vettigt men det skulle väl bli renare om man vågade köra det i 60 grader? Fast det går förmodligen inte. Jeans som är 100% bomull eller bomull och någon procent elastan vågar man köra i 60 grader- eller? Det känns ju fräschare ju varmare man kan tvätta det.

• Pimpinellan

Det mesta går tvätta varmare än det står. Bomull absolut! Stickat tål ofta 40 grader, även virkat, men kan behövas tvättpåse. De ytterst få plagg/textilier som inte går köra i maskin på 40 tvättar jag för hand. Enstaka plagg på 30 kör jag inte. Kört flera 40-gradiga i 60 av misstag också och det hände ingenting. Annars kan man ju köra mellanvarianten 50 grader.

• Tihi
    Pimpinellan skrev 2016-10-27 17:50:54 följande:
    Det mesta går tvätta varmare än det står. Bomull absolut! Stickat tål ofta 40 grader, även virkat, men kan behövas tvättpåse. De ytterst få plagg/textilier som inte går köra i maskin på 40 tvättar jag för hand. Enstaka plagg på 30 kör jag inte. Kört flera 40-gradiga i 60 av misstag också och det hände ingenting. Annars kan man ju köra mellanvarianten 50 grader.
    Vilka material går inte att tvätta i 40 eller 30 enligt din erfarenhet? Silke kan jag tänka mig men det köper jag aldrig iaf. Jag har inte 50 grader på min maskin annars var det ett bra förslag.
  • Hundraseraren

Stickat som teknik är inga som helst problem. Nästan alla toppar och linnen vi har är stickade (på maskin). Det kallas trikå.

Undvik att tvätta viskos/modal/rayon, ylle och silke i 60. Många syntetmaterial är också känsliga. Min erfarenhet är dock att lycra och elastan klarar 60 grader (det finns i mina underkläder som alltid tvättas i 60).

Ofta är det inte temperaturen som är problemet. Både ull och silke tål nära 100 grader. Men värme och bearbetning i kombination kan ta sönder kläderna.

När man tvättar linne sköljer man succesivt ur limämnen ur fibrerna, vilket till en början gör tyget mjukare, men på sikt sliter ut det. Ju varmare vattnet är desto lättare sköljs limämnena ur.

Jag tvättar enbart underkläder och strumpor i 60 för att undvika svamp. Andra kläder räcker med 40. Få tvättar och på låga temperaturer gör att kläderna håller längre och det går åt mindre energi (=miljövänligt).

• Pimpinellan
    Tihi skrev 2016-10-27 17:56:05 följande:
    Vilka material går inte att tvätta i 40 eller 30 enligt din erfarenhet? Silke kan jag tänka mig men det köper jag aldrig iaf. Jag har inte 50 grader på min maskin annars var det ett bra förslag.
    Siden. Spetstyger. Trasmattor. Vissa filtar. Har mer med skörhet att göra än tempen många gånger.
  • Hundraseraren

Generellt sliter varm tvätt mer på både material och färger. Ofta är det ingen katastrof att tvätta bomulls- och linnekläder i 60. Men det sliter ut dem i förtid. Ylle i 60 kan däremot bli katastrof.

• Linnis92

Viskos och ull = 30 grader.

Underkläder bör du tvätta i 60, förutom bh som ska handtvättas om dom har bygel i sig.

Anledningen att det står 30 grader i många tvättråd är i miljöaspekt, mer miljövänligt att tvätta i 30 grader.

• Nyfikna72

Tvättar nästan allt i 40grader. Varför i hela friden skulle man riskera svamp i underkläder som inte körs i 60 grader?

Svar på tråden Vilka tyger kan inte tvättas i 40/60 grader?