Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Vilken mjölk till 2-3 åring?

Rafael90 skrev 2016-10-29 12:48:29 följande:

Det är inte pga fetthalten de rekommenderar lätt- eller mellanmjölk. Det är pga att dessa är berikade med extra D-vitamin. De rekommenderar dessutom att man berikar maten upp till 2 år med rapsolja för att få i sig tillräckligt med fett. Arla har dock börjat berika standardmjölken också så nu kan man välja fritt.

Fast standardmjölken innehåller ju redan tillräckligt med D-vitamin. De andra berikas ju för att d-vitaminet försvunnit när fettet tas bort.
  • Anonym (Hmm)
    Rafael90 skrev 2016-10-29 14:12:41 följande:

Fast tittar du på innehållsförteckningarna så står inte ens vitamin D med på standardmjölken (förutom arlas) eftersom det är en sån liten mängd. Arlas alla mjölkar innehåller nu precis lika mycket D-vitamin.

Jag har fått det förklarar för mig att det beror på att man inte kan sätta en siffra eftersom det kan variera i naturlig mjölk, men att det alltid är 'tillräckligt'.

Men att eftersom folk resonerar som du och BVC så har arla nu böjt sig för detta och berikar officiellt för att försöka tvätta bort stämpeln att den mest naturliga mjölken inte skulle vara tillräckligt bra för våra minsta.

Men jag har inga källor att backa upp mitt påstående, så du får ta det för vad det är :)
Svar på tråden Vilken mjölk till 2-3 åring?