• KarinMedK

Orolig/ilsk omplaceringshund och sårtvätt

Behöver hjälp. Vi har en omplaceringshund. Han har varit hos oss sedan juni. Kommer från ett trassligt hem, vi har inte hela historien, men han har förmodligen blivit slagen och hotad med diverse tillhyggen.
    Han är en helt annan hund idag än har var när vi fick honom. Men ibland är det som att han kan gå in i något som nästan kan beskrivas som en psykos. Han blir helt frånvarande i blicken och kommer man nära så morrar han och kommer man ännu närmare så hugger han. Vi har inte hittat något bra sätt att bryta det, utan går undan så brukar han "komma tillbaka" efter ett tag.

Nu har han tyvärr fått analsäcksinflammation. Vi var hos veterinären igår, men det var tyvärr för sent och bölden sprack. Han har nu ett öppet sår i baken. Detta behöver tvättas 2 ggr per dag.

Han mår fruktansvärt dåligt i tratten. Han vägrar gå, och gör utfall mot oss så fort vi kommer nära honom. Har lyckats få i honom lite mat, vatten och även kunnat gå ut smärtfritt utan tratt. Men att tvätta såret går inte. Han blir hysterisk, även om vi har munkorg på honom. Har visserligen bara provat den lugna vägen, suttit med honom. klappat honom, låtit honom nosa på burken med varmvatten och trasan som jag vill torka med. Långsamt visat honom och torkat på resten av kroppen. Går bra, men så fort jag närmar mig såret så blir han helt galen, kastar och vrider sig, "skriker".

Det enda alternativ som jag ser är att tvätta honom "med våld", dvs att en person får hålla fast honom hårt och en annan får tvätta honom. Men givet hans bakgrund känns det väldigt fel och dumt.

Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Orolig/ilsk omplaceringshund och sårtvätt
  • Deceree1

Hej. Tror du att det skulle funka att duscha honom? Han kanske blir lite vilseledd om du duschar honom äver ryggen och fortsätter neråt. Det kanske räcker med att "duscha över" såret och inte tvätta så mycket på det. Tänkte bara att varmt vatten kanske är lugnande..

• Jemp

Får han nån smärtlindring?

Ni skulle ju vinna mycket på att inte tvinga er på honom men går det inte utan tvång så är det ju inte så mycket att göra, såret måste ju hållas rent så på med munkorg då och gör det så bra som möjligt (snabbt men inte stressigt, gärna nån som håller i och klappar lugnt under tiden).
    Skulle dusch funka bättre? Har ingen erfarenhet av just spruckna analbölder så stäm av med veterinären, men har gjort rent infekterade op-sår efter veterinär instruktion genom att spola det ordentligt i duschen. Strålen räcker så man inte behöver "gnugga".

Jag hade tränat som följer nedan, men beroende på hunden kanske inte det går fort nog för att lösa situationen nu. Fortsätt träna oavsett dock, för framtiden och tyvärr lär det ju knappast bli bättre om ni är tvungna att tvinga er på honom. Går säkert att googla på "ryggsäcken".
    Lär hunden passivitet och hantering. Grunden är att ha hunden sittande på golvet i famnen eller mellan benen, men dels hade jag haft hunden stående i ert fall (lägre steg till att sen nå baken) och ni får väl anpassa efter hur det går att ha honom lugn. Ha en hög med riktigt gott godis framför. När hunden sitter lugn, ge belöningssignal och en godis. Mål 1 är att han ska sitta still utan att ni behöver hålla i honom. När han kan det, lägg ev på kommando för att sitta still och vara lugn- även känslor kan associeras till på kommando (som en hjälp, inte order). Gå sen vidare genom att börja hantera honom. Klappa- belöna när han fortfarande sitter still. Kolla öron, tandkött, tassar på samma sätt. Börja såklart med det han tycker är minst jobbigt innan ni går vidare till rumpan så småningom. 

Lycka till!

• Harvester

Att duscha med ljummet vatten, mjuk stråle 5 min 2 ggr/dag är det bästa.

Hoppas han fått smärtlindring?

//Veterinär

• KarinMedK

Tack för alla svar! Duscha gick faktiskt!!! Han var inte glad, men det gick relativt smärtfritt. Ibland är FL världsbäst. :)

• Deceree1
    KarinMedK skrev 2016-10-31 09:05:52 följande:

Tack för alla svar! Duscha gick faktiskt!!! Han var inte glad, men det gick relativt smärtfritt. Ibland är FL världsbäst. :)

Kanon:)) det var roligt att höra. Tänkte på det där med kragen. Du skrev att han vägrade gå med den. Vår hunds krage var stor och klumpig och hon blev jätteirriterad när hon knappt tog sig igenom ett dörrhål. För att inte tala om när hon skulle hoppa upp i soffan eller sängen. Vi klippte av några centimeter på kragen och det blev mycket bättre för hennes rörelser.

Hoppas att er hund blir frisk och glad igen. Att han morrar kan vara för att han har ont och känner att han inte kommer undan med en stor krage runt halsen. Blir han bara frisk och slipper kragen så blir förhoppningsvis humöret bättre med :)
Svar på tråden Orolig/ilsk omplaceringshund och sårtvätt