Orolig/ilsk omplaceringshund och sårtvätt
Behöver hjälp. Vi har en omplaceringshund. Han har varit hos oss sedan juni. Kommer från ett trassligt hem, vi har inte hela historien, men han har förmodligen blivit slagen och hotad med diverse tillhyggen.
Han är en helt annan hund idag än har var när vi fick honom. Men ibland är det som att han kan gå in i något som nästan kan beskrivas som en psykos. Han blir helt frånvarande i blicken och kommer man nära så morrar han och kommer man ännu närmare så hugger han. Vi har inte hittat något bra sätt att bryta det, utan går undan så brukar han "komma tillbaka" efter ett tag.
Nu har han tyvärr fått analsäcksinflammation. Vi var hos veterinären igår, men det var tyvärr för sent och bölden sprack. Han har nu ett öppet sår i baken. Detta behöver tvättas 2 ggr per dag.
Han mår fruktansvärt dåligt i tratten. Han vägrar gå, och gör utfall mot oss så fort vi kommer nära honom. Har lyckats få i honom lite mat, vatten och även kunnat gå ut smärtfritt utan tratt. Men att tvätta såret går inte. Han blir hysterisk, även om vi har munkorg på honom. Har visserligen bara provat den lugna vägen, suttit med honom. klappat honom, låtit honom nosa på burken med varmvatten och trasan som jag vill torka med. Långsamt visat honom och torkat på resten av kroppen. Går bra, men så fort jag närmar mig såret så blir han helt galen, kastar och vrider sig, "skriker".
Det enda alternativ som jag ser är att tvätta honom "med våld", dvs att en person får hålla fast honom hårt och en annan får tvätta honom. Men givet hans bakgrund känns det väldigt fel och dumt.
Vad ska vi göra?