• Anonym (Lova)

    Morfin abstinens HJÄLP

    Hej, har fått spasmofen utskrivet i 9 månader pga kraftiga magsmärtor, tagit 3-4st varje dag i lite mer än 9 månader.

    För en vecka sen tvär slutade jag och redan dagen efter började jag få kraftiga abstinens besvär, feber, kallsvettningar, diare, kräkningar, skakningar, hjärtklappningar, sömnproblem ( säkert glömt massa) hur som så va de så jag klarade av de fram tills 4e dagen då jag fick panik för alla dessa abstinens besvär hade trappats upp till något jag inte längre klarade av, hade så ont i kroppen också så kunde knappt stå på benen, ringde min läkare som efter mycket om och men skrev ut 5st spasmofen till men han sa att de är absolut sista. Nu tog jag sista för 8 timmar sen och frossan börjar sakta men säkert smyga sig på och börjar minnas den där hemska känslan..

    Nu till min fråga, hur länge har man kvar de fysiska abstinens besvären från att man tvär slutat från att ta 3-4st dagligen i över 9 månader? Och vilken dag är värst? När går den neråt och när är den borta helt?

  • Svar på tråden Morfin abstinens HJÄLP
  • Anonym (Lova)

    Och en fråga till, livet känns ju ganska tråkigt och meningslöst utan medicin, känns som jag aldrig kommer bli glad och lycklig igen och förstår inte hur jag ens kunde va lycklig innan jag började med medicinen, går detta också över? När?

  • Anonym (M)

    Varför får du inte mer smärtstillande?

    Blev du av med själva sjukdomen?

    Har tyvärr inget svar på din fråga, har aldrig tagit stark snärtstillande men funderade nyss på att be läkaren om sån medicin mot ryggsmärtor.. Hmmmm

  • Anonym (Lova)
    Anonym (M) skrev 2016-10-29 00:28:55 följande:

    Varför får du inte mer smärtstillande?

    Blev du av med själva sjukdomen?

    Har tyvärr inget svar på din fråga, har aldrig tagit stark snärtstillande men funderade nyss på att be läkaren om sån medicin mot ryggsmärtor.. Hmmmm


    För jag märkte att jag började bli beroende då de inte hjälpte mot smärtan på samma sätt och när jag provade att inte ta så skrek min kropp efter de, spasmofen är ju morfin i och väldigt starkt beroendeframkallande!

    Mina magsmärtor är fortfarande kvar och man har inte hittat nögon förklaring än.

    Mitt råd till dig är att ALDRIG börja med starka mediciner som morfin, kodein eller liknande, nu när jag fått känna på abstinensen så önskar jag inte ens min värsta fiende de!
  • Anonym (Jobbigt.)
    Anonym (Lova) skrev 2016-10-29 00:16:20 följande:

    Och en fråga till, livet känns ju ganska tråkigt och meningslöst utan medicin, känns som jag aldrig kommer bli glad och lycklig igen och förstår inte hur jag ens kunde va lycklig innan jag började med medicinen, går detta också över? När?


    Har aldrig behövt morfin eller starka mediciner själv, tack och lov.

    Att livet känns tråkigt utan visar på hur farlig denna typ av medicin är.

    Tråkigt med din mage, hoppas att läkarna hittar felet snart.

    Klokt av dig att sluta med en så stark medicin, den ska väl inte tas för länge.

    Missbruk är en tråkig historia.

    Jag hoppas att din abstinens går över snart, om inte så åk till akuten om du blir jättedålig.
  • Frontline

    Du skulle ha börjat mycket tidigare med att sluta med din medicin medans du hade några kvar.
    Jag hade en medicin som var otäck men när jag väl skulle sluta så tänkte jag sluta tvärt men det gick åt helvete efter 1 dag.
    Fick trappa ner på det och ta mindre varje dag och sista veckan tog jag vara en tiondel av vad jag brukar ta men det var ändå jäkligt svårt då jag bestämde att det var den sista smulan.

    Känner än idag 4 år senare att jag skulle vilja ha bara 1 tablett men det går inte, jag nöjer mig med Alvedon idag fast det inte hjälper lika bra..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Lova)
    Frontline skrev 2016-10-29 00:44:14 följande:

    Du skulle ha börjat mycket tidigare med att sluta med din medicin medans du hade några kvar.

    Jag hade en medicin som var otäck men när jag väl skulle sluta så tänkte jag sluta tvärt men det gick åt helvete efter 1 dag.

    Fick trappa ner på det och ta mindre varje dag och sista veckan tog jag vara en tiondel av vad jag brukar ta men det var ändå jäkligt svårt då jag bestämde att det var den sista smulan.

    Känner än idag 4 år senare att jag skulle vilja ha bara 1 tablett men det går inte, jag nöjer mig med Alvedon idag fast det inte hjälper lika bra..


    Fått två chanser att trappa ner, men lättare sagt en gjort, läkaren skrev ut 30st och sa exakt hur jag skulle ta dom, har man ett beroende o fått 30st som bara ligger i kylskåpet och väntar på än så glömmer man snabbt

    Bort att trappa ner eller rättare sagt man skiter i de... dock sista 5 dagarna innan jag slutade nu så har jag tagit 2 om dagen bara o vanliga fall 3-4st så lite lite lite självdisciplin hade jag men inte nog :(.. hur länge har man den fysiska abstinensen?
  • Frontline
    Anonym (Lova) skrev 2016-10-29 00:50:31 följande:
    Fått två chanser att trappa ner, men lättare sagt en gjort, läkaren skrev ut 30st och sa exakt hur jag skulle ta dom, har man ett beroende o fått 30st som bara ligger i kylskåpet och väntar på än så glömmer man snabbt
    Bort att trappa ner eller rättare sagt man skiter i de... dock sista 5 dagarna innan jag slutade nu så har jag tagit 2 om dagen bara o vanliga fall 3-4st så lite lite lite självdisciplin hade jag men inte nog :(.. hur länge har man den fysiska abstinensen?
    Vet precis hur det är, men är man beroende så tar man tills det börjar ta slut och då får man panik och vet inte hur man ska göra.
    Vet inte vilken medicin du tar jag hade tramadol och tog minst 2 gram per dag mot 300 milligram som var min normala dos.
    Men som sagt det var 4 år sen och jag har fortfarande suget kvar men mår inte dåligt för den skull, är väl som med inbiten rökare suget finns alltid kvar.

    Ända tipset som jag skrev innan är att trappa ner med mindre och mindre bitar av en tablett eller gå till sjukvården så hjälper dom dig att trappa ner på rätt sätt..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Vet)

    Jag har nyligen gått igenom detta. På dag 4-5 så släppte det värsta. Att man känner hopplöshet hör ihop med abstinensen. Kämpa på och bit ihop!

  • Anonym (Lova)
    Anonym (Vet) skrev 2016-10-29 01:27:35 följande:

    Jag har nyligen gått igenom detta. På dag 4-5 så släppte det värsta. Att man känner hopplöshet hör ihop med abstinensen. Kämpa på och bit ihop!


    Tack för svar! Dag 4 var värst för mig sist sä hoppas att dag 5 blir bättre. Va de just spasmofen du gick på? Hur såg din dosering ut dagligen och hur länge om jag får fråga? Och när försvann den hopplösheten för dig?
  • klyban
    Anonym (Lova) skrev 2016-10-29 00:32:28 följande:
    För jag märkte att jag började bli beroende då de inte hjälpte mot smärtan på samma sätt och när jag provade att inte ta så skrek min kropp efter de, spasmofen är ju morfin i och väldigt starkt beroendeframkallande!

    Mina magsmärtor är fortfarande kvar och man har inte hittat nögon förklaring än.

    Mitt råd till dig är att ALDRIG börja med starka mediciner som morfin, kodein eller liknande, nu när jag fått känna på abstinensen så önskar jag inte ens min värsta fiende de!

    Berättade du för läkaren att du hade blivit beroende?
    Eller vad var anledning till det blev slut med det?
    Men som alltid med denna typ av mediciner, så måste man trappa ut medicinen.
    I detta fall lite svårare tror jag, då det är supp vi pratar om?
    Men det går ju minska antalet man tar.
    Och när man minskar, så gör man detta på morgon och dagsdosen först.
    Och kvällsdosen är den sista man tar bort, då sömn är viktigt.

    Har man nu kommit till den punkt du verka nu komma i, så föreslår jag att du sjukskriver dig själv en vecka om du nu jobbar.
    Och ha någon annan som sköter saker som måste skötas, så kan du helt arbeta på att få ur det i systemet.
    Men fixa en massa filmer och TV som du kan titta på, försök aldrig att sova.
    Utan sov så fort kroppen säger att den vill sova, för risken är stor man vaknar 30min senare och är klarvaken igen.
    Så man bör ta varje chans man har.
    Och när myrkrypningarna sätter in, så bör man ockupera hjärnan med nått, då är TV/film bra.
    Sen kan du även testa loperamid, det bör göra din diarré mindre och kan även minska din AT.
    Ett alternativ kanske är att be läkaren om tabletter istället, som går trappa ned enklare med.

    Mitt råd skulle nog vara istället för "ta inte denna medicin", till ta medicinen, men för guds skull läs upp er och förstå vad det handlar om.
    Många vet inte ens om hur bra dessa är på skapa beroende, och hur jävla fort det går.
    Sen initialt så ger inte detta beroende några problem(tar nog 8-10 veckor innan det börjar sätta sig), men sen när man börjar få ordentlig tid man tagit.
    Så ökar obehaget när man slutar, och det är här det är viktigt att veta om att man måste trappa ned.

Svar på tråden Morfin abstinens HJÄLP