• LejonSa

Hjälp. Gå ner i tid - Sgi

Hej!

Jag har slängt iväg ett mail till FK men frågar här ändå. Oftast får man bättre svar här

Utan att gå in på för mkt bakgrund så undrar jag, om jag återgår till mitt jobb i aug 2017 (jobbar/jobbade heltid) och vill gå ner i tid (75% vet jag att jag får lagstadgat) till 50% och min chef är ok med detta under en begränsad tid, MÅSTE jag ta ut FP för resterande dagar? Om jag då inte har dagar kvar vad händer då? Påverkas mitt sgi?
    Måste jag ta ut fp för de 25% som jag enligt lag får vara hemma med mitt barn, om jag nu väljer det alternativet och inte 50%? Eller får man vara hemma 25% "gratis" eller vad man ska säga utan att sgi påverkas?

Mitt barn kommer att vara ganska så exakt 2 år vid tillfället då jag återgår till jobb. 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjälp. Gå ner i tid - Sgi
  • Seven Costanza

För att skydda en heltids-SGI måste du alltid efter barnets ettårsdag ha sysselsättning fem hela dagar i veckan, så oavsett om du jobbar 75 eller 50% måste du ta ut FP motsvarande din minskning i tjänst dvs antingen 1 och 1/4 dag eller 2,5 dagar. Du har rätt _gentemot arbetsgivaren_ att gå mer till 75% utan att ta ut FP (och du kan gå ner ännu mer om arbetsgivaren godkänner det) men om du inte fyller upp med FP eller studier så att det tillsammans med arbetet blir heltid så sänks din SGI till den procent du faktiskt arbetar.

• Seven Costanza

Men det förutsätter ju alltså att du skyddat din SGI genom att ha sysselsättning (t ex FP) fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett. Om du inte har tagit ut fem dagar per vecka efter ettårsdagen är ju SGI:n redan körd såvitt jag vet.

• LejonSa

Tack för svar!

Så med andra ord, fp måste tas ut oavsett om jag går ner till 50% eller 75% om jag vill behålla min sgi?

Jag skyddar den nu ja genom att ta ut 5 dagar i veckan.

Vet du hur det är när man pluggar? Jag har sökt två kurser på halvtid distans till hösten. Om jag kommer in på dom, o då pluggar 50%,kan jag ta ut fp 50% eller måste jag fortf ta ut 100% fp för att skydda sgi?

• Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-10-29 21:48:00 följande:

Tack för svar!

Så med andra ord, fp måste tas ut oavsett om jag går ner till 50% eller 75% om jag vill behålla min sgi?

Jag skyddar den nu ja genom att ta ut 5 dagar i veckan.

Vet du hur det är när man pluggar? Jag har sökt två kurser på halvtid distans till hösten. Om jag kommer in på dom, o då pluggar 50%,kan jag ta ut fp 50% eller måste jag fortf ta ut 100% fp för att skydda sgi?

Ja du måste ta ut fp motsvarande din minskning i arbetstid om du inte pluggar. Om du pluggar behöver du inte ta ut fp men då måste du istället ta ut csn på halvtid eller få studierna godkända som studier inom eget yrkesområde.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-10-29 22:22:32 följande:

Ja du måste ta ut fp motsvarande din minskning i arbetstid om du inte pluggar. Om du pluggar behöver du inte ta ut fp men då måste du istället ta ut csn på halvtid eller få studierna godkända som studier inom eget yrkesområde.

Tack för svar! Ser nu att jag skrivit till hösten. Menade nu till våren, då jag fortfarande kommer att vara föräldraledig. Jag har för mig att jag läst att man då måste ta minst bidragsdelen av CSN - men det var en väldigt gammal tråd - vet du om det stämmer fortfarande eller är det lånet man måste ta?
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-10-29 22:33:38 följande:

Tack för svar! Ser nu att jag skrivit till hösten. Menade nu till våren, då jag fortfarande kommer att vara föräldraledig. Jag har för mig att jag läst att man då måste ta minst bidragsdelen av CSN - men det var en väldigt gammal tråd - vet du om det stämmer fortfarande eller är det lånet man måste ta?

Så vitt jag vet räcker det med bidraget men du kan ju dubbelkolla med försäkringskassan.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-10-29 23:43:24 följande:

Så vitt jag vet räcker det med bidraget men du kan ju dubbelkolla med försäkringskassan.

Ska göra det! Tack för svar!!

Vill inte att lillen ska behöva börja förskolan innan 2 års åldern...o vill ju inte börja jobba heltid direkt heller...måste trixa lite. :-/ detta är en djungel känns det som!
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-10-30 00:25:34 följande:

Ska göra det! Tack för svar!!

Vill inte att lillen ska behöva börja förskolan innan 2 års åldern...o vill ju inte börja jobba heltid direkt heller...måste trixa lite. :-/ detta är en djungel känns det som!

Ja man får trixa lite. Tänk bara på att om du studerar inom eget yrkesområde så att det kan räknas som vidareutbildning så behöver du inte ta ut CSN, så om du inte har så många veckor kvar eller vill använda veckorna till andra studier senare så kan det vara ett alternativ att försöka få studierna godkända som eget yrkesområde.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-10-30 00:53:29 följande:

Ja man får trixa lite. Tänk bara på att om du studerar inom eget yrkesområde så att det kan räknas som vidareutbildning så behöver du inte ta ut CSN, så om du inte har så många veckor kvar eller vill använda veckorna till andra studier senare så kan det vara ett alternativ att försöka få studierna godkända som eget yrkesområde.

Det var bra tips! Tack!

Måste min chef veta och godkänna detta eller är det upptill mig vad jag gör av mina 25/50%? Är det FK som beslutar om de anses godkända som studier inom eget yrkesområde då?

De kurser jag sökt nu är ju inom mitt yrke. Fördjupningar. Kan man kanske redan nu höra med FK då om de anses vara inom yrkesområdet även i deras ögon?

Vilka bra svar du ger!!

Tanken för mig är att jag ska kunna gå upp till 75% typ efter jul (nästa år), om o när vi ser att förskolan funkar för vårt barn.
Svar på tråden Hjälp. Gå ner i tid - Sgi