• Anonym (Evis)

Förhållande med en transperson?

Glöm den förra tråden, det blev fel!

Jag har precis suttit och kollat på alla avsnitt i serien som gick på SVT, "Tjejer som oss". Det handlar om fem transtjejer och deras liv.
    Jag har nog haft lite fördomar för transpersoner, det erkänner jag.

Denna serie fick mig att se på dem på ett annat sätt och det fick mig att må bra!
    Men... sedan kommer det över mig att om jag skulle träffa en transkille och bli intresserad så skulle jag backa när jag fick veta det.¨Jag skulle faktiskt göra det.

Att ha sex med en fd kvinna skulle få mig att känna mig... lesbisk. Vilket jag inte är. 

Hur känner/tänker ni angående detta?

www.svt.se/tjejer-som-oss/

• Svar på tråden Förhållande med en transperson?
  • Anonym (qwerty)

En transtjej... är det en kille som klär ut sig till tjej eller en tjej som klär ut sig till kille?

• Anonym (Evis)
    Anonym (qwerty) skrev 2016-10-29 17:00:15 följande:

En transtjej... är det en kille som klär ut sig till tjej eller en tjej som klär ut sig till kille?

En transtjej är en person som är född som man men identifierar sig som kvinna och lever som kvinna.
    Många tar hormoner, vissa könskorrigerar via operationer.

En transman är precis tvärtom, man född i kvinnokropp.
  • Aniiee

Det är helt ok att inte vara admirer. Precis som det är helt ok att inte vara homosexuell, eller heterosexuell, eller bisexuell, eller pansexuell eller asexuell eller någon annan sexuell.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Evis)
    Aniiee skrev 2016-10-29 17:16:50 följande:

Det är helt ok att inte vara admirer. Precis som det är helt ok att inte vara homosexuell, eller heterosexuell, eller bisexuell, eller pansexuell eller asexuell eller någon annan sexuell.

Jag förstår ditt svar, har läst mycket av vad du skrivit här.
    Det är bra!

Jag skulle vilja vara lite mer openminded men det är inte så lätt...
  • Anonym (Min egen utveckling)

Jag tänker såhär.

För säg fem år sedan var jag knappt medveten om att det fanns trans-personer. Jag hade svårt att förstå konceptet att kunna vara en kvinna i en mans-kropp eller tvärt om. Men under senare år har jag exponerats för trans-personer via bla TV och youtube och även "verkliga" personer i min omgivning. Och jag inser mer och mer att en person är en person med sina positiva egenskaper och tillkortakommanden, oavsett vilket kön de tillskrivits vid födseln.

Kanske jag en dag träffar en person som är helt rätt för mig, som jag är helt rätt för. Jag hoppas att jag har kommit så långt i min egen utveckling att personens födelsebevis inte påverkar mig, utan att det är personen framför mig här och nu, som är viktig.
    Och då menar jag inte att osynliggöra den andra personens bakgrund och/eller livsresa.

• Anonym (Evis)
    Anonym (Min egen utveckling) skrev 2016-10-29 18:35:03 följande:

Jag tänker såhär.

För säg fem år sedan var jag knappt medveten om att det fanns trans-personer. Jag hade svårt att förstå konceptet att kunna vara en kvinna i en mans-kropp eller tvärt om. Men under senare år har jag exponerats för trans-personer via bla TV och youtube och även "verkliga" personer i min omgivning. Och jag inser mer och mer att en person är en person med sina positiva egenskaper och tillkortakommanden, oavsett vilket kön de tillskrivits vid födseln.

Kanske jag en dag träffar en person som är helt rätt för mig, som jag är helt rätt för. Jag hoppas att jag har kommit så långt i min egen utveckling att personens födelsebevis inte påverkar mig, utan att det är personen framför mig här och nu, som är viktig.
    Och då menar jag inte att osynliggöra den andra personens bakgrund och/eller livsresa.

Det handlar ju om mer än födelsebevis och ursprungligt kön.
    Vad jag förstått är det lättare att skapa en kvinna än en man och jag är en heterosexuell kvinna.

Jag vill ha en MAN med alla funktioner utan att ses som transfob.
  • Anonym (Trans)

Jag skulle nog inte välja en sådan relation pga att den mannen saknar penis.
    Hade jag varit man och träffat en transkvinna så hade det inte spelat någon roll.

• Anonym (Kvinnan)

Jag attraheras bara av cismän.

• Anonym (Evis)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-10-29 19:52:29 följande:

Jag attraheras bara av cismän.

Jag också... men känns det inte aningens fördomsfullt på något sätt?
    Jag gillar "karlakarlar", riktigt maskulina män.
  • Anonym (notgay)

Jag skulle aldrig vilja ha sex eller ett förhållande med en låtsasman. Jag är heterosexuell. Inget fel med det. 

Svar på tråden Förhållande med en transperson?