• YesMaster

Partner med ADHD - tips!

Kanske har detta tagits upp redan, men en sak som hjälper är att ändra på meningar som innehåller "du gör fel", "gör inte sådär" och liknande med anklagande ton. Säg istället att h*n kan prova detta och se om det funkar bättre.

När jag fick veta att min pojkvän hade grov adhd för x antal år sedan så läste jag på allt jag kunde hitta om ämnet, hur man skulle bete sig emot en som har adhd (det var inte lika massdiagnostiserat då som det är idag) och feedbacken jag fått med åren var att jag är den enda som förstår honom, vet hur jag ska hantera diskussioner osv.

På den tiden fanns det inte mycket att läsa om det faktiskt, och jag kan tänka mig att det finns blandat att läsa om det nu så var källkritisk.

• YesMaster
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2016-10-29 22:07:20 följande:

Det som du mfl tar upp om att vara kritikkänslig har överhuvudtaget inte med adhd att göra.Förstår inte ditt syfte med att alltid påstå att en massa autistiska symtom är adhd. De exempel du kommer med här är inte adhd.

Fast nu delar vi med oss av våra egna erfarenheter, och det spelar ingen roll vad du tycker om dom, det gör dom inte mindre sanna.

Det jag skrev har definitivt med adhd att göra, jisses...

Kliv ner ifrån din höga häst och dela med dig av dina egna erfarenheter istället, det är nog mer hjälpsamt för TS.
  • YesMaster

Mja....har lite svårt att tro att adhd-mamma vet mer än den som haft diagnosen i snart 30 år.

Utöver diagnoserna så ska man tänka på att vissa har stark personlighet. Jag själv har ingen diagnos men har samma personlighet som man kan läsa om vissa diagnoser.

Man kan ha en beroende-personlighet också, villet kan förknippas med vissa diagnoser. Att man lätt fastnar i saker under en tid osv.

Så som det ser ut idag så är jag diagnos-kritisk faktiskt.

• YesMaster
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2016-10-29 23:35:15 följande:

Jag är en mamma som haft adhd i 42 år. Eftersom du nu mäter kunskap i antal år med egen funktionsnedsättning. Att jag arbetar med det varje dag och även är anhörig ger mig viss kunskap ja.

Wow, nån försöker göra sin Lördag lite mer dramatisk. Herregud lägg ner nu, det börjar bli komiskt xD

Jag misstog mig på din anonyma signatur och trodde du var mamma till ett barn med adhd endast, men du verkar inte ha levt med en man med adhd?

Din verklighet är just det - DIN! Inte oss andras
  • YesMaster
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2016-10-29 23:53:13 följande:

Jo det har jag. Kaka söker ofta maka, antingen en medberoende som på FL eller en annan med adhd. Diagnoskriterierna formas inte i din verklighet utan i diagnosmanualerna, hur ogärna du än vill det och hur mycket drama du än spelar upp med dina "30 år". Svårt att ha fel och kritikkänslig? Vissa beskriver sin likhet med sin partner tydligen. Sluta sprida påhitt om adhd, den har alldeles tillräckligt många avigsidor utan det.

LOL xD

Vi säger så, snuttan ;)
  • YesMaster
    Anonym (Rådlös) skrev 2016-10-30 08:36:19 följande:

Jag upplever också min partner som kritik känslig tror som andra att det beror mest på att han redan är medveten själv om att han beter sig knäppt, redan lastar sig själv vilket märks i andra lugnare diskussioner. Men just vid kritik tillfället går han i försvar och erkänner inget fel. Sedan upplever jag att hans problem med att minnas "hur det var" gör det svårt att föra diskussion ibland. Om jag till exempel säger - att förra veckan gick du och lade kl 4 varje natt - så kan han få för sig att förneka det. Vilket blir nästan skrattretande när man vet att det var så och att det påverkade en massa saker...

En sak jag funderar på är om någon av er provat parterapi dvs att en tredje part hjälpte er med konflikter - tänker att det vore skönt att få hjälp med sättet att hantera konflikter eftersom det inte blir så konstruktivt för oss (och jaaaa så är det även i relationer utan ADHD inblandat men nu blir diskussionerna särskilt underliga ibland)

Inte parterapi men han har gått kognitiv och det är som natt och dag. Nu vet han om hur han ser ut i andras ögon och kan hantera konflikter tusen gånger bättre (överdriver inte ens här)

Innan var han svart och vit, nu finns massa gråa nyanser där också :)

Rekommenderas varmt!
Svar på tråden Partner med ADHD - tips!