Anonym (Handfallen) skrev 2016-10-29 20:24:23 följande:
Jag har varit tillsammans med min kille ca 1,5 år. Han har adhd och medicinerar mot den. Han är världens underbaraste, förutom när det kommer till en sak: konflikter. Han missförstår, blir väldigt arg, vägrar prata, gör slut typ varje gång, beter sig som en trotsig 5-åring och säger massa dumt som han egentligen inte menar.
Vet inte ifall detta med problem kring konflikter är typiskt för just personer med adhd, men jag har aldrig varit med om den här problematiken i tidigare förhållanden.
Nu står jag helt handfallen efter ett bråk. En minimal sak som förstorades nåt enormt, just pga att han inte klarar av att hantera såna här saker på rätt sätt. Han verkar inte bry sig överhuvud taget, när han säger saker som sårar mig, utan stänger av all kärlek/empati och är ENBART arg.
Vafan. Jag kan ju inte bara acceptera att det är så här! När vi inte är inne i ett bråk förstår han ju att han gör fel och att han är värdelös gällande konflikthantering. Men så fort lilla minsta "kritik" framförs från min sida, glömmer han helt bort vad vi pratat om att han ska tänka på vid nästa konflikt och kör på som en bulldozer. Han är som sagt var heeelt fantastisk gällande allt annat. Hade varit lättare om han hade varit en stor skit, då hade jag gått för länge sen. Men mellan konflikterna finns det ingen bättte än honom.
Jag fattar att jag inte kan ändra på en annan människa, men om nån har erfarenhet av detta får ni gärna dela med er. Finns det verktyg? Strategier?
Jag mår ju helt dåligt av att inte kunna bli irriterad över något, utan att han skapar en gigantisk grej av allt.
Så. Nu har jag beklagat mig. :)
Känner igen de där med bråken.. Min sambo är lika när vi bråkar (om man tar bort göra slut grejen). Vi har varit ihop i 2år och 9månader. En sak som hjälper min sambo och mig är att vi tar pauser, ibland han och ibland jag när vi bråkar. Vi brukar göra det när vi känner att de spinner iväg, tex om vi börjar bråka om andra saker än de vi började bråka/tjafsade om eller om vi känner att vi båda börjar bli för arga (stora nyckeln i om de ska funka är att om man tar en paus så får inte den andra inte följa efter, och helst att den personen som går iväg inte gör ett sista "slag" när den går).
Det där med att han säger dumma saker har jag tyvärr inte något riktigt tips på. Är de riktigt elaka saker och inte bara saker för att "trycka på ens knappar" så brukar jag säga till typ att "tänk på vad du säger nu" eller " hur kan du ens säga.... (och så säger jag om de han sa)", det är inte alltid det funkar men ibland går de in och då kan han ta tillbaka de direkt men en sak jag måste vara försiktig med (behöver inte vara lika för dig) är att när jag säger va han sa så måste jag säga exakt de han sa annars blir han sur för att "han sa ju inte alls så" och då kan de bli ett nytt tjafs.
Jag kan bli irriterad på min sambo utan att de blir bråk utav det men då brukar jag alltid ha en anledning till varför jag blir de, det ska du också kunna. Jag vet att håller jag saker för länge så "exploderar" jag isället, och då kan en sak som skulle ha blivit ett tjafs blir ett stor bråk.
Finns de en chans att du skulle kunna komma med exempel på någon liten "krititk" som han blivit sur över?
Tar din sambo någon medicin eller har fått någon hjälp med sin adhd under sin uppväxt?
Min sambo slutade med sin medicin innan vi vart ihop, och han har fått hjälp med både "aggressions problem" och humör kontoll under sin uppväxt. Han fick även bra hjälpmedlem ifrån vuxenpsyk när han gick dit och pratade