• luftburen

HJÄLP! Barnet kräktes i soffan!

Igårkväll kräktes vår tvååring i soffan. Tvååringen lyckades träffa fyra dynor som vi i panik först torkade med våtservetter, därefter med trasa, vatten och såpa. Sen sköljde vi dem lite i duschen. de har stått och torkat på golvvärmen under natten. Det tråkiga är att det har blivit stora väl synliga vattenfläckar på dynorna. Är det nån som vet om vi kan få bort dessa? Kan kemtvätt hjälpa? Det är kemtvätt som gäller på tyget enligt tvättrådet. Tyvärr kände vi att vi inte kunde vänta med spyorna till på måndag när kemtvätten öppnar. Så tråkigt att det könns som hela soffan är förstörd ????

• Svar på tråden HJÄLP! Barnet kräktes i soffan!
  • lövet2

Ös på potatismjöl på fläckarna. När mjölet torkat (kan ta ett par dagar) så dammsuger du upp det. Då ser du hur mycket som är kvar av fläckarna.

• luftburen

Menar du att jag ska blöta dynorna igen och ha på mjöl? De har redan torkat efter blötningen igår. Det är så dessa vattenfläckar uppstått. Soffan är ljusgrå och nu ser deg ut som typ mörkgråa kissfläckar i soffan :(

• lövet2
    luftburen skrev 2016-10-30 20:03:43 följande:
    Menar du att jag ska blöta dynorna igen och ha på mjöl? De har redan torkat efter blötningen igår. Det är så dessa vattenfläckar uppstått. Soffan är ljusgrå och nu ser deg ut som typ mörkgråa kissfläckar i soffan :(
    Fukta bara lite med en blöt trasa.
  • Matte1981

Det bästa du kan göra är att på nytt blöta ner hela soffan igen och den här gången göra det fördelat på hela soffan då kommer det torka jämnt över hela utan fläckar.

• luftburen
    Matte1981 skrev 2016-10-30 20:49:06 följande:

Det bästa du kan göra är att på nytt blöta ner hela soffan igen och den här gången göra det fördelat på hela soffan då kommer det torka jämnt över hela utan fläckar.

Den tanken har slagit mig. Är orolig bara att den "kanten" där vattnet runnit ska bli kvar. Men den försvinner kanske om man blötlägger på nytt? Nästa oro är att det ska bli färgskillnader mellan dynorna, de som varit blöta och de som klarat sig. Å andra sidan är det väl bättre med lite nyansskillnad än att det ser ut som vi har ett flertal suspekta fläckar i soffan.
  • LillaNovaK

På min tygsoffa står det också att dynorna ska kemtvättas men jag tvättar alltid dem i maskinen här hemma ändå. Ingen skillnad alls på dem.

• luftburen
    LillaNovaK skrev 2016-10-30 21:33:46 följande:

På min tygsoffa står det också att dynorna ska kemtvättas men jag tvättar alltid dem i maskinen här hemma ändå. Ingen skillnad alls på dem.

Ja, det funkar säkert. Tänkte stt tyget kanske blir noppigt eller så. Men borde ju funka om man kör "fintvätt"- eller "handtvätt"-program. Variftån är din soffa?
  • Ramborg

Släng soffan. Köp en soffa med tvättbar klädsel. När småbarnsåren är förbi köper ni en fin soffa igen.

Det lär inte vara sista gången ni behöver tvätta soffkuddarna.

42.
  • Liinaa91

Lär inte vara sista gången det händer. Jag har en tygsoffa och kunnat dra av och tvätta i maskinen. Hur fina som helst.

Men ett tips är att köpa filtar i samma färg och klä sittdynorna på längden så kan man lätt tvätta dom ifall det skulle hända igen.

• luftburen

Vet inte vad det är för material. Det är soffan Memphis från Mio. Tanken är att detta är den soffan vi ska ha under småbarnsåren Glad och sen köpa ny. Därför köper vi inte ny nu. Det var inte lätt att hitta en snygg och relativt billig soffa där fodralen var avtagbara och tvättbara. Det här fick bli en kompromiss då det i alla fall skulle gå att kemtvätta.

Eftersom tvååringens syskon var magsjuk i helgen hade vi klätt in hela soffan i filtar. Men tvååringen lyckades på något sätt riva ner dessa i samband med att kräkningen. Ganska vild av sig och verkade helt obekymrad över att det kom upp innehåll från magen. Tack och lov luktar det inte spya i alla fall. Kör nog på förslaget att blöta dynorna igen och se om fläckarna försvinner. Halvsugen på att ta av tygen och sen försöka tråckla på dem igen. Om ingen annan har nåt annat förslag? Eller erfarenhet av att tvätta klädseln till soffan Memphis från Mio?

• Rehab

Har ingen bra erfarenhet av att åter tvätta dynor som fått spill, dock var den soffan beige, ni kanske har mer tur. Jag skulle ta dem till kemtvätt och fråga om de tror det går att lösa. Om du får ett nej kan man försöka med möbelschampo, det brukar dock vara ett himla jobb.

• lillan72

Jag har också kört MIO-soffetyg i maskinen trots att det står kemtvätt på. Körde i kallare program ifall det skulle vara något ylle i tyget. Inga problem! Dra gärna i tyget innan det torkat för säkerhets skull

• lillan72

Det lustiga var att jag en gång lämnade in samma kuddvar till kemtvätt men de fock inte bort smutsen medan när barnen grisade ner igen tänkte jag : vad 17, jag provar med maskintvätt, och det blev både rent och mycket billigare.

• Påven Johanna II

Hyr en maskin hos kemtvätten och tvätta den med. Det finns en som heter något i stil med "Hagerty" som är väldigt bra att köra soffor med.

Svar på tråden HJÄLP! Barnet kräktes i soffan!