• citronträd

    Arbetsintervju Försäkringskassan

    Hej! 
    Jag ska på intervju på försäkringskassan för ett arbete jag har sökt som handläggare och jag är väldigt nervös! 

    Är det någon här som har sökt jobb hos försäkringskassan och varit på intervju? 
    vad frågade dem? Hur gick det? 

    Tacksam för svar, behöver peppa och förbereda mig själv lite! 

  • Svar på tråden Arbetsintervju Försäkringskassan
  • hrewak

    Som en vanlig intervju skulle jag säga. Dokumentation pratar dom lite om, kundkontakt, hur man samarbetar. Bra och dåliga sidor.

  • Spegelbilden

    Nu har jag inte jobbat på försäkringskassan men med rekrytering. Det gör inget att du är nervös! Det är ju alla som ska på intervju. Tycker snarare att det är ett tecken på att du verkligen vill ha jobbet. Jag hade en gång en tjej som va så nervös så hon satt och höll stenhårt i sin väska i knät hela intervjun. Det gjorde ingen skillnad för hur jag bedömde om hon passade för jobbet eller inte. Det viktigaste är att du är hel och ren (har haft ett par som kommit in med riktigt smutsiga kläder, osv). Ett tips kan ju vara att googla lite på "försäkringskassan handläggare" och se om du kan hitta lite info om hur de jobbar, eller liknande. Då kanske du kommer på lite frågor du funderar på vilket visar för rekryteraren att du är intresserad och har ansträngt dig. Lycka till!

  • Anonym (Jobbar där)

    de vill gärna att du ska vara snabb, kunna handlägga i ett högt tempo, dock med hos kvalitet. Dvs kunna klara av kombinationen av både kvantitet och kvalitet. Säger du bara att du är noggrann kan de lätt få bilden av en person som tar väldigt lång tid på sig. Jag tycker en bra handläggare ska hålla en hög kvalitet i arbete, då blir man ofta även snabb och självgående eftersom man är trygg i det man gör. Du behöver vara bra på att ta snabba beslut och kunna möta kunder i telefon, eller möten, beroende på ärendeslag. Målinriktade, resultatorienterad människor är alltid uppskattade.

  • Mimoza123

    Hej!

    Får jag fråga i vilken stad du ska på intervju? Jag ska på intervju i Luleå och är också väldigt nervös.....

  • Anonym (Fd Lulebo)

    Lycka till :) har jobbat på F-kassan i Luleå. Trevligt ställe.

  • citronträd
    Mimoza123 skrev 2016-10-31 15:05:24 följande:

    Hej!

    Får jag fråga i vilken stad du ska på intervju? Jag ska på intervju i Luleå och är också väldigt nervös.....


    Inte i Luleå men  i Östersund. Hur gick det för dig? Har du fått arbetet? :) 
  • Anonym (jobbar också där)
    Anonym (Jobbar där) skrev 2016-10-31 14:53:26 följande:

    de vill gärna att du ska vara snabb, kunna handlägga i ett högt tempo, dock med hos kvalitet. Dvs kunna klara av kombinationen av både kvantitet och kvalitet. Säger du bara att du är noggrann kan de lätt få bilden av en person som tar väldigt lång tid på sig. Jag tycker en bra handläggare ska hålla en hög kvalitet i arbete, då blir man ofta även snabb och självgående eftersom man är trygg i det man gör. Du behöver vara bra på att ta snabba beslut och kunna möta kunder i telefon, eller möten, beroende på ärendeslag. Målinriktade, resultatorienterad människor är alltid uppskattade.


    Kan bara instämma med ovanstående. Beroende på förmån kan du också få frågor kring hur du hanterar konflikter, självmordshot etc. Hur du förhåller dig till att ibland fatta obekväma beslut, att du kan vara försäkringsmässig och tillämpa lagstiftningen även i de fall du kanske inte känner att det är "rättvist" mot den enskilde, - att du kan vara empatisk utan att mista din objektivet eller ta med dig jobbet hem.

    Det pågår en massrekrytering inom sjukpenning sedan ett bra tag tillbaka, dock slutar en hel del av de nyanställda redan under provanställningstiden och vi har etablerade handläggare som säger upp sig i princip varje vecka (jag jobbar inte i Östersund, kanske ser det annorlunda ut där). Mitt bästa råd är att själv ställa ingående frågor kring tjänstens innehåll och personalomsättning. På så sätt får du en någorlunda tydlig bild av om det är något du skulle trivas med,samtidigt som arbetsgivaren torde se det som positivt att du vill förvissa dig om att det är en tjänst du tror att du kommer att vilja stanna i ett tag.

    Stort lycka till! :)
  • Mimoza123
    citronträd skrev 2016-11-16 10:10:05 följande:

    Inte i Luleå men  i Östersund. Hur gick det för dig? Har du fått arbetet? :) 


    Var på intervju förra veckan och det kändes riktigt bra, men har tyvärr inte hört ngt än... Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Arbetsintervju Försäkringskassan