• Anonym (Pappa)

Kan arbetsgivaren tvinga mig till pendling?

Hej!

Jag jobbar deltid för att kunna hämta mina barn tidigare på förskolan. Jobbar på orten där vi bor. Nu vill min arbetsgivare att jag under en period ska pendla till en annan ort varje dag under en period på 6 veckor, då jag ska få utbildning om ny inriktning på jobbet. Jag skulle då behöva pendla ca 3,5 timmar om dagen, och har ingen som regelbundet kan hämta barnen.

Kan jag vägra? Jag har ju gått ner i arbetstid pga av barnen, borde inte min arbetstid sluta på den ort där jag är placerad? Jag tror att jag kan tillgodogöra mig utbildningen på annat sätt.

Har mailat facket men i väntan på svar skriver jag här. Nån som vet vilka rättigheter jag har?

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren tvinga mig till pendling?
  • Långbenopluto

Jag tror inte du kan neka då det handlar om att arbetsgivaren vill utbilda dig samt att det är en kortare period.

• Anonym (Chock)

Varför ser du bara problem? Det är en kortare tid det handlar om. Se möjligheterna!

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Chock) skrev 2016-10-31 14:02:44 följande:

Varför ser du bara problem? Det är en kortare tid det handlar om. Se möjligheterna!

Problemet är ju att jag inte har nån som kan lämna eller hämta barnen. Hade det inte varit för det hade det inte varit nåt problem. Är ensamstående med två 3-åringar.
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Pappa) skrev 2016-10-31 14:33:57 följande:
    Problemet är ju att jag inte har nån som kan lämna eller hämta barnen. Hade det inte varit för det hade det inte varit nåt problem. Är ensamstående med två 3-åringar.
    Har barnen en mamma? Kolla om de kan vara hos henne på veckorna och dig på helgerna. Så får du betala underhåll till henne under den tiden
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2016-10-31 09:03:45 följande:

Hej!

Jag jobbar deltid för att kunna hämta mina barn tidigare på förskolan. Jobbar på orten där vi bor. Nu vill min arbetsgivare att jag under en period ska pendla till en annan ort varje dag under en period på 6 veckor, då jag ska få utbildning om ny inriktning på jobbet. Jag skulle då behöva pendla ca 3,5 timmar om dagen, och har ingen som regelbundet kan hämta barnen.

Kan jag vägra? Jag har ju gått ner i arbetstid pga av barnen, borde inte min arbetstid sluta på den ort där jag är placerad? Jag tror att jag kan tillgodogöra mig utbildningen på annat sätt.

Har mailat facket men i väntan på svar skriver jag här. Nån som vet vilka rättigheter jag har?

Formellt ja, men du har då rätt till traktamente och restidsersättning enligt ditt kollektivavtal.

Vad säger din chef när du tar upp frågan. Skulle ett alternativ vara att skjuta på utbildningen ett tag?

• Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2016-10-31 14:41:25 följande:

Formellt ja, men du har då rätt till traktamente och restidsersättning enligt ditt kollektivavtal.

Vad säger din chef när du tar upp frågan. Skulle ett alternativ vara att skjuta på utbildningen ett tag?

Fick allmän info av en annan chef på ett möte. Min chef är på tjänsteresa och kommer tillbaka på fredag, ska prata med honom då. Det är en bra arbetsgivare, och bra chef, så jag hoppas vi kan komma överens. Vill bara veta om jag har några rättigheter. Det är inte så att jag på nåt vis är lat eller vill krångla i onödan.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2016-10-31 14:45:21 följande:
    Fick allmän info av en annan chef på ett möte. Min chef är på tjänsteresa och kommer tillbaka på fredag, ska prata med honom då. Det är en bra arbetsgivare, och bra chef, så jag hoppas vi kan komma överens. Vill bara veta om jag har några rättigheter. Det är inte så att jag på nåt vis är lat eller vill krångla i onödan.
    Börja där, vettiga arbetgivare brukar inte vara omöjliga att ha att göra med.

Om du samtidigt letar lösningar för barnpassningen, t ex längre dagisdagar, bo hos andra föräldern, inhyrd hämtar eller ge förslag på tider när det skulle passa med utbildningen så kanske du och chefen kan hitta en lösning som funkar.
  • Anonym (Längre dagar)
    Anonym (Pappa) skrev 2016-10-31 14:33:57 följande:
    De kan ju gå längre dagar just de sex veckorna, det har du rätt till då du är på jobb/utbildning den perioden. Bara att ändra schemat. Inte kul att gå långa dagar, men det är ju en så kort tid.
  • Anonym (!)

Är det utb så ja , du har ju fsk så vad är problemet ?

• Fru Ve

Blir det så långa dagar att förskolans öppettider inte räcker till? I så fall är det ju absolut ett problem. Barnen kan ju inte vara ensamma hemma. Om öppettiderna räcker till så se det som en möjlighet även om det såklart kan bli jobbiga 6 veckor. Vet dock inte hur din arbetsgivare kan tvinga dig. Du har ju rätt att arbeta 75 % och frågan är då om ag kan tvinga dig att arbeta mer under en period. Då kanske du måste kunna få kompensation efteråt med mer ledighet. Bra att du frågar facket vad som gäller.

• Anonym (.)
    Fru Ve skrev 2016-10-31 19:59:53 följande:
    Blir det så långa dagar att förskolans öppettider inte räcker till? I så fall är det ju absolut ett problem. Barnen kan ju inte vara ensamma hemma. Om öppettiderna räcker till så se det som en möjlighet även om det såklart kan bli jobbiga 6 veckor. Vet dock inte hur din arbetsgivare kan tvinga dig. Du har ju rätt att arbeta 75 % och frågan är då om ag kan tvinga dig att arbeta mer under en period. Då kanske du måste kunna få kompensation efteråt med mer ledighet. Bra att du frågar facket vad som gäller.
    Fast restid ingår ju inte i arbetstiden, så det är nog inte helt lätt att få kortare arbetsdagar för att man haft längre väg till jobbet några veckor.

TS, lite svårt att ge råd när man inte vet vilka tider det handlar om. Som sagt - skulle förskolan ha stängt tills du kan hämta dem, eller handlar det om att de under 6 veckor behöver gå tex 7-17?
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2016-10-31 20:38:12 följande:
    Fast restid ingår ju inte i arbetstiden, så det är nog inte helt lätt att få kortare arbetsdagar för att man haft längre väg till jobbet några veckor.

TS, lite svårt att ge råd när man inte vet vilka tider det handlar om. Som sagt - skulle förskolan ha stängt tills du kan hämta dem, eller handlar det om att de under 6 veckor behöver gå tex 7-17?
    Blir man beordrad att jobba på en annan plats en ordinare är det ofta reglerat i kollektivavtal odyl hur ersättning för kostnad och tid ska ske.

I mitt avtal utgår vanlig lön om restid sker under normal arbetstid, annars utgår en speciell restidsersättning som är lite lägre.

• Anonym (Pappa)

Tack ska ni ha för ert engagemang! Verkar som att det kommer att lösa sig, utbildningen innebär en hel del inläsning och övrigt kan jag vara med via videosamtal. Kan bli tvungen att åka nån enstaka gång, men då kommer jag att kunna åka hem tidigt. AG såg det orimliga i att åka så långt varje dag, det hade gett mig mycket flextid som jag ju sen måste få ta ut, så detta blir en vinst för oss båda.

• Kjell2

Skönt att det löste sig. Med en bra chef och lite god vilja brukar det lösa sig

Svar på tråden Kan arbetsgivaren tvinga mig till pendling?