Att oväntat komma ut
Om du har vettiga anhöriga och vänner kommer de kanske bli lite överraskade, men sen är det ingen big deal. Överraskningen kan ta sig olika uttryck, någon kanske skrattar, någon kanske säger något plumpt, någon kanske säger att den ju redan visste det, men förhoppningsvis kommer de sen att säga att det var kul att du träffat någon du gillar. Det behöver inte vara så dramatiskt.
Hur skulle du berätta om du hade någon annan nyhet, som att du kommit in på en utbildning eller fått jobb i en annan stad eller något liknande? Eller om du hade en ny pojkvän?
Du kanske kan göra en lista för dig själv, vilka vill du absolut berätta för själv? Exempelvis skulle det kunna vara:
- Närmaste vännen/vännerna, precis som du pratar om andra romanser. "Jag har träffat någon som jag verkligen gillar. Vi har dejtat några gånger och jag tror att jag håller på att bli kär." "WHAT, vem är det, berätta allt!!!" "Hon heter..."
- Föräldrar och syskon. "Familjen, jag är inte längre singel!" "Vad roligt, vad heter han?" "Hon heter Camilla."
Kanske kommer näst bästa vännen eller fastern eller någon sedan på listan över vilka du vill berätta för, men sen är det nog liksom i rullning gällande just att du inte bara tänder på killar. Jag tror inte att du behöver samla alla och be dem sätta sig föratt du ska säga något jättestort och chockande och du hoppas att de kommer älska dig ändå och att det inte förändrar vem du är etc etc. Då kommer de hinna få hjärtat så långt i halsgropen att de tror att du ska berätta att du kommer dö om en månad eller nåt.
Gentemot "alla andra" - tipset ovan om att flika in flickvän eller det kvinligt kodade namnet på din dejt är utmärkt! Då och då nämner någon kollega partner av samma kön och ibland kanske någon höjer på ögonbrynet över nyheten, men sen vet en ju det och det är liksom inte mer med det.