• Ulriiikaa94

Att oväntat komma ut

Jag behöver all hjälp jag få gällande att komma ut ur garderoben!! Jag har under alla mina 21 år vetat att jag tänder på både killar och tjejer men har aldrig "kommit ut" som bisexuell eftersom jag tidigare bara haft förhållande med killar och utåt alltid framstått som hetro. Jag har haft lätt att få killar och alla jag känner tror som sagt att jag endast är intresserad av killar eftersom tjejerna jag har haft sex med har hållts hemliga.

Dock har jag nu under det senaste året kännt mindre och mindre attraktion till killar och allt mer för tjejer och nu har jag för första gången träffat en tjej som jag fått känslor för. Hon är lesbisk och har kommit ut med detta men hon vet att jag fortfarande inte vågat berätta för någon eftersom mina föräldrar, vänner, kollegor, osv alltid bara sett mig med killar.

Så, hur gör jag för att "komma ut" utan att ge alla mina anhöriga en smärre chock? Finns det något lite mer diskret sätt jag kan ta hjälp av för att få dem förstå att jag faktiskt har träffar en tjej och bestämt mig för att byta lag såhär efter 21 år som (vad dem har trott) hetro?

• Svar på tråden Att oväntat komma ut
  • Anonym (garderob)

Min dotter började umgås väldigt mycket med en tjej. Väääääldigt mycket. Till slut frågade jag bara om de hade något ihop. Jo, sa hon, jag gillar både killar och tjejer. Det var inte mer med det. Nu har hon återgått till killar. Men kanske det blir en tjej nästa gång?
    Jag tror inte du behöver "komma ut". De kan väl få fundera själva. Och kommer frågan upp så kan du ju svara.

• Anonym (bigrabb)

Sådana som inte är alltför nära, kan man ju lite diskret komma ut för, genom att bara flika in ordet flickvän här o var i vanliga samtal. T.ex. om ni pratar om vad ni gjort i helgen, så kan du bara säga att du varit med din flickvän på bio, eller ikea. alltså indirekt komma ut, precis som vanliga heteros gör hela tiden utan att tänka på det.

Då avdramatiserar man det lite, och gör ingen stor grej av det. Personen man kommer ut för måste inte heller kommentera det, utan kan prata vidare om något annat, om den vill det.

Värre att komma ut för föräldrarna o syskon, jag sitter fortfarande och funderar på hur man gör det på bästa sätt. Tror inte att det kommer uppstå något perfekt tillfälle att bara flika in, by the way jag är bisexuell... kanske bara presentera din partner för dem, och låta dem dra slutsatser själva?

• Wench85

Om du har vettiga anhöriga och vänner kommer de kanske bli lite överraskade, men sen är det ingen big deal. Överraskningen kan ta sig olika uttryck, någon kanske skrattar, någon kanske säger något plumpt, någon kanske säger att den ju redan visste det, men förhoppningsvis kommer de sen att säga att det var kul att du träffat någon du gillar. Det behöver inte vara så dramatiskt. 

Hur skulle du berätta om du hade någon annan nyhet, som att du kommit in på en utbildning eller fått jobb i en annan stad eller något liknande? Eller om du hade en ny pojkvän? 

Du kanske kan göra en lista för dig själv, vilka vill du absolut berätta för själv? Exempelvis skulle det kunna vara:

- Närmaste vännen/vännerna, precis som du pratar om andra romanser. "Jag har träffat någon som jag verkligen gillar. Vi har dejtat några gånger och jag tror att jag håller på att bli kär." "WHAT, vem är det, berätta allt!!!" "Hon heter..."
    - Föräldrar och syskon. "Familjen, jag är inte längre singel!" "Vad roligt, vad heter han?" "Hon heter Camilla." 

Kanske kommer näst bästa vännen eller fastern eller någon sedan på listan över vilka du vill berätta för, men sen är det nog liksom i rullning gällande just att du inte bara tänder på killar. Jag tror inte att du behöver samla alla och be dem sätta sig föratt du ska säga något jättestort och chockande och du hoppas att de kommer älska dig ändå och att det inte förändrar vem du är etc etc. Då kommer de hinna få hjärtat så långt i halsgropen att de tror att du ska berätta att du kommer dö om en månad eller nåt.

Gentemot "alla andra" - tipset ovan om att flika in flickvän eller det kvinligt kodade namnet på din dejt är utmärkt! Då och då nämner någon kollega partner av samma kön och ibland kanske någon höjer på ögonbrynet över nyheten, men sen vet en ju det och det är liksom inte mer med det.

• Anonym (garderob)
    Anonym (bigrabb) skrev 2016-11-01 19:33:47 följande:
    Sådana som inte är alltför nära, kan man ju lite diskret komma ut för, genom att bara flika in ordet flickvän här o var i vanliga samtal. T.ex. om ni pratar om vad ni gjort i helgen, så kan du bara säga att du varit med din flickvän på bio, eller ikea. alltså indirekt komma ut, precis som vanliga heteros gör hela tiden utan att tänka på det.

Då avdramatiserar man det lite, och gör ingen stor grej av det. Personen man kommer ut för måste inte heller kommentera det, utan kan prata vidare om något annat, om den vill det.

Värre att komma ut för föräldrarna o syskon, jag sitter fortfarande och funderar på hur man gör det på bästa sätt. Tror inte att det kommer uppstå något perfekt tillfälle att bara flika in, by the way jag är bisexuell... kanske bara presentera din partner för dem, och låta dem dra slutsatser själva?
    Men jag förstår inte varför man måste SÄGA att man är bisexuell? Det är en sak om man är gay eller lesbisk. Då får man förbereda sina föräldrar på att det kan bli besvärligt med barnbarn. Men bi? Du har ju då så många fler att välja på? Kommer du hem med en tjej så är det bara att säga att du gillar både tjejer och killar.

Tror folk är mer öppna nuförtiden. Även föräldrar. Och misstänker att ni ungdomar överdramatiserar.
  • Anonym (bigrabb)
    Anonym (garderob) skrev 2016-11-03 13:44:57 följande:

Men jag förstår inte varför man måste SÄGA att man är bisexuell? Det är en sak om man är gay eller lesbisk. Då får man förbereda sina föräldrar på att det kan bli besvärligt med barnbarn. Men bi? Du har ju då så många fler att välja på? Kommer du hem med en tjej så är det bara att säga att du gillar både tjejer och killar.

Tror folk är mer öppna nuförtiden. Även föräldrar. Och misstänker att ni ungdomar överdramatiserar.

Håller med fullständigt. finns ingen anledning att komma ut om man är bi egentligen, framförallt om man inte träffar nån av samma kön. Däremot kan det ju vara schysst att berätta för sin partner att man är bi...

Själv så börjar jag väl helt enkelt tröttna på att "småljuga". typ att man säger att man träffat en kompis i helgen eller liknande, istället för att säga som det är. Så jag vill ju komma ut för min egen skull helt enkelt.

Jag tror inte heller att mina föräldrar reagerar speciellt mycket. De har dock aldrig nämnt sin syn på homosexuella, konstigt nog, så jag vet inte egentligen hur de reagerar. de har ju fyra barnbarn redan så ingen press där i alla fall. ..

Hade jag haft barn hade jag definitivt berättat för dem att jag tycker att homosexualitet är helt normalt, alldeles oavsett om jag misstänker att de är gay eller ej. göra det lätt för dem att komma ut helt enkelt.

En vän till mig om ut som bisexuell i 30 årsåldern. Hon var supernervös för hennes mamma är starkt kristen. Hon hade våndats i flera år. så hon trodde i princip att hon kanske skulle bryta kontakten helt när hon kom ut. Men mamman bara skrattade och frågade om hon kommit på det nu? Mamman hade tydligen misstänkt det i många många år.
  • Anonym (Lilly)

Är 40+ o har aldrig varit med en annan kvinna förr, nu har jag ett förhålkande med en sedan 7mån o allt är fantastiskt. MEN kommer nog aldrig berätta för nån om detta, tyvärr. Vi har 3ggr åkt på resor ihop men ingen ännu iaf misstänkt nåt, trooor o hoppas jag iaf, trots att jag jämt nu är med "Anna",...

Svar på tråden Att oväntat komma ut