• Anonym (Hannah)

Hur bli smal?

Om man äter mer än man rör sig blir man tjock. OK. Jag vill bli smalare, men jag äter redan lite. Kanske 2 dl fil på morgonen, en portion spaghetti och köttfärssås på lunchen och två knäckemackor med ost på kvällen. Tidigare åt jag lite choklad varje dag, men det har jag strukit sen en tid tillbaka. Jag vill gärna äta chips och dricka lite läsk på fredagskvällen, men det har jag inte heller gjort på ett tag.

Jag sitter i rullstol sedan ett halvår tillbaka. En elrullstol, så det blir ingen motion direkt. Jag har fått tips på träning som jag hoppas kunna klara av, men om jag börjar träna nu säger de att kroppen kommer att tära på musklerna. Jag måste alltså få i mig mer kalorier om jag ska träna.

Missförstå mig inte. Jag måste inte nödvändigtvis gå ner i vikt, men jag vill bli lite smalare och tightare. Jag har gått upp nästan en hel klädstorlek, trots minskat intag av godis och chips.

• Svar på tråden Hur bli smal?
  • Anonym (ettplusettärlikamedtre)

Träning är cirka 10% och kosten 90% om man vill gå ner i vikt däremot så låter det ju inte speciellt märkligt att du gått upp i vikt om du blivit rullstolsbunden eftersom en stor del av den sk vardagsmotionen då försvinner.

Din kost verkar ju aningen näringsfattig och enformig. Sen handlar det ju om mängden du äter ocks
    å. Hur stora är dina spagetti-portioner? Jag skulle äta mer grönsaker och dra ner på kolhydraterna om jag vore du. 

Du kan absolut unna dig lite chips p
    å fredagskvällen om du äter bra resten av tiden men se över hur mycket energi du får i dig av din nuvarande kost (skriv matdagbok och var helt ärlig) och kolla här hur mycket energi du faktiskt behöver

matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

I övrigt, satsa p
    å bra råvaror, främja kokt mat framför stekt, ät mycket grönt och se till att få i dig fetter från bra fettkällor, t.ex avokado, nötter (osaltade), olivolja men även fisk.

• Anonym (Hannah)

Jag vet att förhållandet träning/mat är c.a 10/90. Men jag kan ju knappast äta mindre. Bör jag kanske lägga till några små mellanmål för att öka förbränningen?

Jag äter ju inte samma man varje dag. Det kan lika gärna bli ett ägg till frukost, lax med stuvad spenat till lunch och smörgåsar med makrill och kall kokt potatis till kvällsmat. Ofta äter jag någon frukt eftersom vi har fruktkorg på jobbet.

• Anonym (ettplusettärlikamedtre)
    Anonym (Hannah) skrev 2016-11-03 08:42:42 följande:

Jag vet att förhållandet träning/mat är c.a 10/90. Men jag kan ju knappast äta mindre. Bör jag kanske lägga till några små mellanmål för att öka förbränningen?

Jag äter ju inte samma man varje dag. Det kan lika gärna bli ett ägg till frukost, lax med stuvad spenat till lunch och smörgåsar med makrill och kall kokt potatis till kvällsmat. Ofta äter jag någon frukt eftersom vi har fruktkorg på jobbet.

Kanske behöver du inte direkt äta mindre men äta bättre. Det verkar vara mycket smörgåsar i din kost. Om du ska äta mackor så ta hellre grov hårt bröd än mjukt. Testa även att äta mer grönsaker och minska kolhydratsintaget. Det finns många grönsaker som ger mycket mättnad för väldigt lite kalorier.

Har du testat att se hur mycket energi du faktiskt f
    år i dig under en vecka? Det är lätt att glömma allt man stoppar i sig om man inte skriver ner det. Och vet du hur mycket energi du behöver för att behålla din vikt?

Jag t.ex. som är kvinna 41 
    år, 160 lång, 55 kg och har en medelhög aktivitetsnivå (kontorsjobb men småbarn hemma som jag är ensam om att sköta, styrketräning 2 timmar/vecka + tennis 1 timme/vecka och ganska raska promenader på cirka 20 km/vecka) ska få i mig 1836 kcal per dag om jag vill behålla min nuvarande vikt. 

Det är allts
    å inte några enorma mängder och det är lätt att man tror att man ska äta mer än man faktiskt behöver, alternativt att man inte inser hur mycket energi den mat man äter faktiskt innehåller.
  • Anonym (sköldkörtel)

Jag äter inte heller mycket. Är inte tjock, men mkt svårt att ens tappa två hekto.  Det visar sig att min sköldkörtel inte funkar ordentligt och att jag har väldigt låg ämnesomsättning. Troligtvis förstördes det av min cellgiftsbehandling för fem år sen då jag inte åt något alls. Så kroppen räddade sig själv genom att sänka ämnesomsättningen antagligen.

Gå och ta några prover och se efter om det är samma för dig.

• Anonym (Hannah)
    Anonym (sköldkörtel) skrev 2016-11-03 14:00:03 följande:

Jag äter inte heller mycket. Är inte tjock, men mkt svårt att ens tappa två hekto.  Det visar sig att min sköldkörtel inte funkar ordentligt och att jag har väldigt låg ämnesomsättning. Troligtvis förstördes det av min cellgiftsbehandling för fem år sen då jag inte åt något alls. Så kroppen räddade sig själv genom att sänka ämnesomsättningen antagligen.

Gå och ta några prover och se efter om det är samma för dig.

Jag äter Levaxin sedan några år tillbaka så mina värden kollas regelbundet.
  • Anonym (Men va?)
    Anonym (D) skrev 2016-11-03 22:20:43 följande:

Vad är meningen med att bry sig om sitt utseende om man ändå sitter i rullstol..?

Lika stor mening som för alla andra? Välbefinnande.

Ts, om du har möjlighet så kan simning/vattenträning vara en finfin träningsform. Mjukt för kroppen och musklerna.

Kanske kan du träna delar av kroppen? Om du tränar armar och rygg kanske de musklerna kan hjälpa resten.

Prova att äta olika saker fast i miniportioner. Hoppa över pastan och satsa på något som inte lägger sig som en massa i magen. Njut av dofter. Läs tidningar och kokböcker och njut och planera efter bilder. Lägg upp en matplan och se till att längta efter veckans höjdpunkter, t ex chips på fredagskvällen.
  • Anonym (sköldkörtel)
    Anonym (Men va?) skrev 2016-11-04 02:18:06 följande:
    Lika stor mening som för alla andra? Välbefinnande.

Ts, om du har möjlighet så kan simning/vattenträning vara en finfin träningsform. Mjukt för kroppen och musklerna.
    Kanske kan du träna delar av kroppen? Om du tränar armar och rygg kanske de musklerna kan hjälpa resten.

Prova att äta olika saker fast i miniportioner. Hoppa över pastan och satsa på något som inte lägger sig som en massa i magen. Njut av dofter. Läs tidningar och kokböcker och njut och planera efter bilder. Lägg upp en matplan och se till att längta efter veckans höjdpunkter, t ex chips på fredagskvällen.
    Du citerade någon som undrade vad det är för mening att bry sig om utseendet när man sitter i rullstol. Undrar var det inlägget tog vägen? Och det var nog det dummaste och mest korkade inlägget jag läst någonsin, och jag har läst mycket dumt i det här forumet. OJ säger jag bara.
  • Ulricarlsson
    Anonym (Hannah) skrev 2016-11-03 08:42:42 följande:

Jag tror inte heller att du ska äta mindre. Troligen ska du äta mer! Börja med att plocka bort (alt minska) kolhydraterna. Dvs inget bröd, potatis, pasta, ris, etc. Däremot ska du äta rejält med kött/fisk/fågel och grönsaker! Se till att inte äta så mycket frukt heller. Viktigt också att även plocka bort allt synligt socker (godis, sylt, saft, juice).

Garanterat så kommer du gå ned i vikt men utan att svälta dig och vara hungrig!

Lycka till.
  • Anonym (Vad)

Skriv ner en dags intag, och räkna hur många kalorier du får i dig.

Det du skriver att du äter blir lätt vad man bör äta på en dag, beroende på hur det är tillagat och vad du har för tillbehör. Det låter inte mycket, men det beror på vad du äter. Du kan äta mycket mer om du byter ut måltiderna mot hälsosammare saker.

Spagetti och köttfärssås är ofta väldigt energirikt (lax och stuvad spenat också), är det dessutom grädde i köttfärssåsen är det nästan lika illa som snabbmat. Har du bara ost på knäckebröden? Eller har du smör på också? Är det naturell fil utan flingor? Vad dricker du till måltiderna? Mjölk? Bara vatten? Mycket småsaker kan spela in i hur mycket du får i dig, simpla saker som hur mycket olja/smör du hade när du stekte köttfärsen o.s.v.

Mackor med makrill är också väldigt energirikt. Har du dessutom smör på? Det låter inte så farligt, makrill ska ju vara nyttigt (älskar mackor med makrill). Det är inte dåligt med makrill, men det är ganska fet fisk som inte är optimalt vid önskad viktminskning.

Försök hitta måltider som är mindre energirika och ät lite mer mellanmål :) stadig frukost brukar hjälpa till att hålla suget i skick under dagen. 2dl fil hade jag aldrig klarat mig på till lunch, gillar du havregrynsgröt kan det vara ett bättre matigare alternativ.

Skriv ner en dags exakta matintag så kan du säkerligen få hjälp här med vad som kan vara boven!

Man blir lätt trött på att tänka på vad man äter när vågen står still :(

• Anonym (Men va?)
    Anonym (sköldkörtel) skrev 2016-11-04 11:03:19 följande:

Du citerade någon som undrade vad det är för mening att bry sig om utseendet när man sitter i rullstol. Undrar var det inlägget tog vägen? Och det var nog det dummaste och mest korkade inlägget jag läst någonsin, och jag har läst mycket dumt i det här forumet. OJ säger jag bara.

Ja, det var så korkat att jag inte orkade kommentera det mer än så.
  • silikonflickan

För mig handlar det även om det mentala välmåendet. Om jag känner mig motiverad är det lättare att komma iväg och träna och inte bli sugen på godsaker.

• Johan75
    Anonym (Hannah) skrev 2016-11-02 14:59:34 följande:
    Jag sitter i rullstol sedan ett halvår tillbaka. En elrullstol, så det blir ingen motion direkt. Jag har fått tips på träning som jag hoppas kunna klara av, men om jag börjar träna nu säger de att kroppen kommer att tära på musklerna. Jag måste alltså få i mig mer kalorier om jag ska träna.
    Varför sitter du i rullstol? Vilka är "de" som säger att "kroppen kommer tära på musklerna" och vad menar de med detta?
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Hur bli smal?