• Anonym (frusen ts)

fryser jämt

Har ett så fruktansvärt jobbigt problem. Fryser konstant. Det är jobbigt på sommaren men det är olidligt på vintern. Och det blir inte bättre av att jag pluggar nu och sitter still hela dagarna. Enda stället jag trivs på är i bilen där jag kan dra upp värmen till +40 grader. Här alltid sjukt mycket kläder på mig men det hjälper inte för det känns som om kroppen är inte producerar tillräckligt med värme för att det ska kännas behagligt. Försöker träna ofta för att få upp värmen. Bastar också mycket. Jag sover med pyjamas, strumpor, fleecetröja och ibland mössa. Värsta plågan att stiga upp på morgonen och hoppa in i duschen för att jag fryser så. Testade skökdkörtelprover i somras. Läkaren har inte sagt någonting om det så jag antar det såg bra ut.

Vad är det för fel på mig? Någon annan med ett liknande problem?

• Svar på tråden fryser jämt
  • Anonym (qwerty)

Har du provat att försöka äta mat?

• Anonym (frusen ts)
    Anonym (qwerty) skrev 2016-11-03 23:46:13 följande:

Har du provat att försöka äta mat?

Har märkt att det blir bättre av viss mat. Kall mat gör det värre. Varm mat funkar bättre och allra bäst funkar varm soppa.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (frusen ts) skrev 2016-11-03 23:53:29 följande:
    Har märkt att det blir bättre av viss mat. Kall mat gör det värre. Varm mat funkar bättre och allra bäst funkar varm soppa.
    Framförallt så håller underhudsfett dig varm
  • Anonym (underviktig?)

Är du underviktig? Min man plågas av enormt hög ämnesomsättning. Han har nästan inget underhudsfett alls, trots att han äter som en häst. Han fryser jämt men har också de senaste åren lärt sig att klä sig rätt för att inte frysa så mycket som tidigare. Använd ullunderställ och lager-på-lager för att inte frysa så mycket och klä dig inte i vinterkläder på sommaren för då blir det en plåga när temperaturen sjunker.

Om du är underviktig så se till att gå upp i vikt men om du är som min man - underviktig utan att kunna göra något åt det - prata då med en dietist.

• Anonym (frusen ts)
    Anonym (underviktig?) skrev 2016-11-03 23:56:51 följande:

Är du underviktig? Min man plågas av enormt hög ämnesomsättning. Han har nästan inget underhudsfett alls, trots att han äter som en häst. Han fryser jämt men har också de senaste åren lärt sig att klä sig rätt för att inte frysa så mycket som tidigare. Använd ullunderställ och lager-på-lager för att inte frysa så mycket och klä dig inte i vinterkläder på sommaren för då blir det en plåga när temperaturen sjunker.

Om du är underviktig så se till att gå upp i vikt men om du är som min man - underviktig utan att kunna göra något åt det - prata då med en dietist.

Nej jag är inte underviktig.

Borde man inte vara varm om man har hög ämnesomsättning?
  • Anonym (frusen ts)
    Anonym (qwerty) skrev 2016-11-03 23:56:21 följande:

Framförallt så håller underhudsfett dig varm

Så du tror att jag skulle känna mig varmare som tjock?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (underviktig?) skrev 2016-11-03 23:56:51 följande:

Åh, är din man också så?
    Min man  kunde käka chili cheese med typ grädde till frukost, lunch och middag 7 dagar i veckan utan att han gick upp i vikt. Lagom kul när man själv är en sådan som tar tillvara på typ varenda kalori.

Men sen fyllde han 35 och fick någorlunda normal ämnesomsättning, tack och lov.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (frusen ts) skrev 2016-11-04 00:02:35 följande:
    Så du tror att jag skulle känna mig varmare som tjock?
    Man håller definitivt värmen mycket lättare om man är tjock ja.
    Kolla bara på överlevarna från estonia. Det var inte ett enda benrangel som överlevde, utan samtliga är ganska kraftiga.

Med det sagt så säger jag inte att man behöver vara tjock för att bli varm. Lagom är alltid bäst
  • Anonym (LL)

Det är något fel på blodcirkulationen, du borde gå till läkarn och kolla blodet. Visst kan man frysa om man är underviktig men är man normal/överviktig då är det oftast något fel i blodet, så kolla det.

• Plupp73

Samma problem här. Är dock underviktig med BMI 16, äter som en häst utan att gå upp. Inget fel på min sköldkörtel, utan det är helt enkelt så jag är byggd, och har minskat i vikt för varje barn jag fött. Har förmodligen väldigt lite brunt fett i kroppen. 

Jag bastar eller varmbadar varje dag -även sommartid, har filtar i bilen. Sover med pyjamas, yllesockor och duntäcke, lus två fleecefiltar ovanpå. Går omkring hemma med fleecemorgonrock utanpå mina kläder, trots att vi har 26 grader i huset.

Har alltid varit så, jag skulle aldrig kunna ha ett hem utan bastu och badkar....Skitjobbigt eftersom alla andra tycker att vi har jättevarmt hemma och vill öppna fönster.

• Anonym (underviktig?)
    Anonym (frusen ts) skrev 2016-11-04 00:00:41 följande:
    Nej jag är inte underviktig.

Borde man inte vara varm om man har hög ämnesomsättning?
    Det är möjligt. Jag har ingen aning om hur det funkar. Han har alltid själv sagt att han har "hög ämnesomsättning", men det är kanske bara är vad han kallar det? Saken är i alla fall att han alltid har kämpat med att gå upp i vikt och går till dietist. Han är 1.76 lång och väger 50 kg, trots stora matintag. Kroppen förbränner maten alldeles för snabbt.
  • Bjudchokladsask

Det löser inte problemet, men kanske lindrar, att ha ull eller silkekläder närmast kroppen. Det är material som känns varma på ett helt annat sätt än tex bomull. Det finns tunna underställ i trikå att köpa. Man har de under kläderna och ser då inte påbylsad ut. Ull tycker jag är varmast men om man inte gillar känslan av ull funkar silke också. Men du kanske redan har provat? Gissar att du har försökt det mesta.

Att ha ullstrumpor hjälper mig när jag är frusen. En tunn ullstrumpa innerst och en lite tjockare utanpå. För mig är det viktigt att hålla hals, handleder och fotleder varma. Sidenscarf runt halsen.

Utomhus blir det stor skillnad om man har vindtäta kläder ytterst.

Som sagt, du kanske redan har provat allt det här! Det låter jättejobbigt att vara så frusen.

Svar på tråden fryser jämt