• Anonym (!)

Anmäld till soc

Fsk anmäler inte pga att barnet inte äter lunch o inte pratar som andra jämnåriga . Antingen är det nån annan som anmält eller nå mer som ligger bakom .
    Om ni inget gjort o barnet mår bra så är det ju bara att utreda , vad är det som är så jobbigt då ?

• Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-04 18:42:47 följande:

Jag ska föda när som helst, jag kan knappt gå pga. Extrem foglossning och smärta, högt blodtryck, HF och kräkningar

Dom vill hålla mötet en dag när jag har stor risk för att jag ligger på sjukhuset och sedan kommer vi få vara på sjukhuset minst 1 vecka då riskerna för komplikationer vid födseln/efter födseln är stor både för mig och barnet

Alltså det finns en chans att jag får men för livet eller dör, vilket just nu vägs mot nyttan av att hålla kvar barnet i mig så länge som möjligt

Efter är vi rekommenderade av bvc att hålla oss hemma för att jag ska kunna återhämta mig (sängvila alltså) och få amningen att fungera

Jag är stresskänslig och har som sagt väldigt, väldigt dåliga erfarenheter av soc som myndighet från min egen barndom..

Såklart vi kommer gå på mötena och ta reda på vad de gäller, men jag vill helst få det avklarat nu innan kaoset med barnet eller sen efter det lugnat ner sig

Ingen förståelse för att jag vill och behöver lugn och ro nu?

Fast mår ert barn bra så kan du ta det lugnt o bara förklara att du inte kan ta mötet nu . Dom kan även komma hem till er på detta samtal .
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-04 18:54:13 följande:
    Skit att de är helg nu så de inte går att ringa

Det bästa skulle ja vara ett hembesök nu i veckan

Så man slipper ha de hängande över sig när man ligger på sjukhus
    Ja nu kommer det nog bli mera än ett möte men skönt att få det första avklarat
  • Anonym (!)
    Anonym (123) skrev 2016-11-04 22:00:33 följande:
    Varför påstår du det? Naturligtvis anmäler de oro om de känner en oro för barnets hälsa, mående och eller utveckling. Om barnet vägar äta och är väldigt dålig i talet så kan barnet behöva stödinsatser.
    Men det är inte en anmälan fsk gör om ett barn äter dåligt o föräldrarna går på BVC för detta redan , talet är heller inget dom gör anmälan för , dom kopplar då in hjälp .
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-05 08:59:21 följande:
    Går på kontroll var 2-3e dag, bor nära sjukhuset

Om jag vilar så håller sig blodtrycket nere, ligga på sjukhuset just nu anses inte vara det bästa just nu för mig (jag ligger på gränsen, dom kan inte avgöra om jag har HF eller inte helt säkert, var samma sak förra gången, förstår att det är förvirrande men så är det med mig)

Och oron för "men för livet eller död" har inte främst med HF att göra utan en annan komplikation som jag har ökad risk att få i samband med förlossningen, om några dagar kommer jag genomgå en undersökning som kommer visa om det kommer bokas in kejsarsnitt redan nu eller om det är bättre att avvakta, barnet är liksom inte riktigt "färdigt" än, men snart spelar de ingen roll, och sen väntar minst 1 veckas vård på sjukhus (beroende på hur förlossningen går) därför känns de stressande med soc mötet, då det är mitt i allt det här
    Men om ni nu är oskyldiga till någon vanvård av era barn så varför ens bli stressad
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-05 11:59:13 följande:
    Ja du, hormoner?

Min väldigt, väldigt dåliga erfarenhet av soc från min egen barndom? Min SAD/GAD diagnos? Erfarenhet av förjävliga grannar?
    Eller så bör ni vara oroliga för att det är så
  • Anonym (!)
    Anonym (Soc sekr.) skrev 2016-11-05 18:42:21 följande:
    Jag missuppfattade dig. Trodde att utredning redan hade inletts. Då tjänar du definitivt på att träffa dem så fort som möjligt. De har bara tvä veckor på sig att avgöra om utredning ska öppnas eller inte. Om de inte har tid att träffa er så kan det bli så att de öppnar utredning bara för att de inte kan släppa det. Om de träffar er kan de göra bedömningen att det inte behövs någon utredning.
    I detta fallet behövs nog en utredning verkar det som
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-05 20:00:40 följande:
    Kan du snälla berätta varför och vad vi hade kunnat göra och vad soc kan göra för oss nu?

Vill verkligen veta!
    Tror mer på att det är du som behöver hjälp , dina inlägg säger att du är väldigt instabil i ditt psyke o mår inte mamma bra mår inte barnen bra
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-10 15:48:31 följande:

Det var varken en granne eller förskolan.. det var en av mina systrar och min mamma!?

"Anonymt" men med alla dom detaljerna så var det helt solklart att de var dom.. och rena lögner och överdrivet som fan

Påstods att vi inte sökt någon hjälp eller stöd angående maten och talet, vilket vi ju har! Och att han inte har ett "tal" överhuvudtaget, vilket till och med förskolan bekräftade idag när vi hade kvartsamtal..

Att pappan är aggressiv och våldsam mot mig och sonen!?

Att jag är deprimerad och är svårt psykisk sjuk och bla bla massa saker som inte alls stämmer (deprimerad var jag senast för 5år sen!)

Jösses, visste att dom var riktiga skitstövlar och dom är sura på mig men att sjunka så lågt som att ringa soc.. fyfan!

Soc sa iaf direkt att dom inte tänker gå vidare, finns ingen oro alls

Vad sa dom om att dom satt brevet på dörren då ?

Vad fick dom att lägga ner utredningen ?
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-10 20:02:51 följande:
    Vi pratade inte om de.

Var ju bara en förhandsutredningen, för att se om dom skulle starta en utredning eller inte

Vi pratade om hans svårigheter med maten och talet och att vi hade kontakt med bvc, vilket ju är precis vad vi ska göra och bvc ska ju kontakta soc om dom är oroliga, vilket dom uppenbarligen inte är då dom inte hört av sig

Han är ju dessutom knappt 3år gammal, alltså inom normalspannet för språkutvecklingen, inte förren vid 4år skickas remiss för utredning.

Situationerna beskrevs på ett helt sjukt sätt, så vi förklarade, saknades ju liksom syftet/bakgrunden och med de sagt så var de ju helt normalt

Liksom det låter ju hemskt med att hålla fast ett barn som inte vill bli fasthållen, men lägger du till informationen att det var i en situation när han försökte springa ut i en väg, då är de ju okej, vilket dom höll med om

Påstods att pappan alltid var borta.. ja för att jobba! Inte för att supa och knarka dygnet runt 2 veckor i spanien liksom

Heltidsjobb + restid är normalt och ett måste ju

Att jag haft en jobbig graviditet är inget konstigt, redan fått/får hjälp för de från mvc/läkare så de är ju inget soc kan hjälpa med och snart är de ju över

Förskolan borde ju också hört av sig om de verkligen var så illa också, vilket dom inte gjort

Berättade även om konflikten med min syster och mamma, och dom tyckte de lät jobbigt för oss men som en trolig förklaring till anmälan

Dom såg ingen anledning till oro eller att starta en utredning, men vi var välkomna att ringa om vi behövde någon hjälp och stöd, annars tipsa dom också om kurser i föräldraskap som hålls via bvc, kändes bra.

Var på kvartsamtal på förskolan efter också

Återigen sa dom om honom, solstråle, gör framsteg hela tiden, normal, bra självförtroende, bra och trevliga föräldrar, ingen oro alls för någonting, fortsatt samarbete kring mat och öva med talet

Så mycket oro för ingenting..!

Nu verkar förlossningen vara på G också ^^
    Så dom tog det beslutet på telefon för att du sa att det inte var så ?

Så får dom inte göra
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-10 23:08:04 följande:
    Vi hade ett möte irl såklart, och som sagt om det verkligen fanns oro så skulle ju bvc/mvc/förskolan ha kontaktat dom först/också, enligt lag så måste ju dom anmäla om de finns oro eller skäl till att vi behöver stöd av soc, vilket inte finns

OM en utredning hade startats så finns ju journaler, dokumentation och vittnen på att vi sökt/fått hjälp och att ingen oro finns

Men om vi, föräldrar, känner att vi behöver hjälp någon gång så är vi välkomna att ringa dom, du vet man kan ju göra de frivilligt.

Vid en förhandsbedömning så är de ju just det, dom bedömer oss först och kollar om de finns några tecken på oro, att starta utredningar för varje anmälan skulle både kosta extremt mycket och ta extremt mycket tid och resurser

Självklart måste dom kolla upp varje anmälan! Men behöver inte leda till utredning, särskilt inte när de inte finns skäl, och där väger ju bvc/mvc/förskola mycket tyngre än en anonym anmälan, och bvc/mvc/förskola är ju enligt lag skyldiga att anmäla, vilket dom inte gjort, för de finns inget att anmäla.

Känns som att du utgår ifrån att jag ljuger?
    Låter bara skumt
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 00:00:23 följande:
    Du är rätt skum.. varför skulle jag ljuga i en anonym tråd på fl om något sånt här?

Tråden är mest en ventil för mig, men det som sker irl sker ju, finns ingen anledning att hitta på något

All info om hur soc jobbar finns att hitta på socialstyrelsens hemsida/1177/google så de är ju inget jag hittat på
    Fast dom jobbar inte så snabbt
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 06:16:59 följande:
    Exakt vad är din erfarenhet och koppling till barn och ungdomsavdelningen på soc?
    Min sambo jobbar där
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 10:17:12 följande:
    Okej men konstigt då att hen inte vet hur de kan gå till då, för antar att de är hen som berättat det för dig då?
    Ja det är inte ett möte dom har i en första utredning , utan både möte , hembesök o möte igen , dom får inte lita på den anmäldes ord bara utan måste gå vidare o utreda närmare
  • Anonym (!)
    Anonym (muppen) skrev 2016-11-12 10:24:47 följande:
    I vårt fall tog de beslut efter ett telefonsamtal. Förklarade kort läget och att vi inte tänkte delta i någon utredning. Vad skulle socialtjänsten gjort? Omhändertagit barnen på grund av lösa rykten om skitsaker?
    Dom har skyldighet att gå vidare även om ni inte vill
Svar på tråden Anmäld till soc